geralf Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Hei, Jeg skal bygge en PC for et støvete miljø, og lurer på om det finnes kabinetter som takler dette. I dag er 'levetiden' ca 1 år met et vanlig kabinett. Har noen informasjon om slike kabinetter eller annen nyttig informasjon, vil jeg gjerne høre om det. På forhånd takk! mvh Gerhard Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg har ikke noe fasitsvar på en ferdigbygget PC, men litt teorier om hvordan dette skal bygges. Du må ihvertfall sørge for at all luften inn kommer via en vifteluke foran som har et støvfilter. Denne eller disse viftene må være sterkere enn PSU viften, slik at det skapes et overtrykk. Da vil det ikke snike seg inn luft over alt. Alle mulige steder må du tette igjen. Et tilleggsalternativ er å putte hele kabinettet inn i en støyboks, men denne gangen med støvfilter. Da vil det være to nivå med filter. Det burde holde for mer enn et år hvis du bytter filter regelmessig. Lenke til kommentar
geralf Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Takk for svarene! Jeg lurte imidlertid på om det fantes kabinetter (eller andre ideer) som er tette. Jeg vet at varmeutviklingen kan være et problem, men maskinkravet er ikke så stort ('kontor-bruk' ). PC-en skal stå i en prosesshall med mye støv i luften. Ønsker å unngå filterløsningen (hvis jeg kan), da en må rense/skifte det temmelig hyppig. mvh Gerhard Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Du kan kjøpe en liten via hovedkort med alt inkludert på + skjerm og tastatur. Kabinettet blir veldig lite så det kan du plassere inni et skap eller nedi en skuffe eller ligndende. På et slikt system vil du trenge bare 1 vifte (strømforsyningen). og klarer du å få maskinen plassert på et sted som ikke blir helt fullt av støv så kommer den nok til å leve en stund. ps. alternativet er å begynne med vannkjøling av elementene slik at du flytter viftene som får støvet til å hvirvle langt unna maskinen. Du kan da plassere radiatoren mange meter unna og kan da bygge kabinettet helt tett uten problem om du ikke velger det råeste av det råsete noe som heller ikke er nødvendig dersom du skal drive kun med kontorapplikasjoner. Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei,Jeg skal bygge en PC for et støvete miljø, og lurer på om det finnes kabinetter som takler dette. I dag er 'levetiden' ca 1 år met et vanlig kabinett. Har noen informasjon om slike kabinetter eller annen nyttig informasjon, vil jeg gjerne høre om det. På forhånd takk! mvh Gerhard Kan dette brukes ? http://www.dirtbag.biz/index.html Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=952...lAction=details http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=983...lAction=details http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=8&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=8&s=pl Her er noen forslag. Som skrevet over meg her, få filter på ventilasjonen, bruk vifter så det er du som bestemmer hvor lufta kommer fra. Ring til butikkene og få råd, du er nok ikke den første som har dette problemet. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 et annet lite råd: monter filtrene slik at de er lette å skifte (utvendig) da ser man også når de begynner å tette seg. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei,Jeg skal bygge en PC for et støvete miljø, og lurer på om det finnes kabinetter som takler dette. For en kontorpc er kravene til prosessorkraft ganske små. Et forslag som kan fungere er å bygge en normal pc bassert på en duron prosessor, eller en amd XP prosessor og så underklokke denne så langt ned at du kan bruke en stor passiv kjøleribbe på den uten vifte. F.eks en duron 1300 klokket til 700mhz vil klare de aller fleste kontoroppgaver helt greit, bare du har nok minne i maskinen. Kan f.eks bruke en SLK800, SLK900, alpha pal 8045 eller swiftech mcx462+. Man får strømforsyninger uten vifte også, f.eks http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...R=SSPROSIL350V1 fra microplex. Tror dette kan være en idè. Hvis ikke det høres lurt ut så har jeg for en liten tid tilbake sett en boks som et firma i trøndelagsområdet selger. Denne boksen basserer seg på en p3-733 prosessor og er totalt viftefri. Det er en veldig liten boks med et spesialhovedkort. Den har cdspiller, men det er også alt av optisk drev det er plass til. Den har også tv ut og ganske så mange tilkoblinger både bak og i front. Usb og hele rukkelet. Kjøling består av at hele kabinettet er en stor kjøleribbe med små finner. CPU er koblet direkte til kabinettet og kvitter seg med varme direkte ut. Bare så synd jeg ikke kommer på hva hverken firmaet eller boksen heter. Jeg vet at den lages av et tysk selskap hvertfall. Boksen er godtkjent og beregnet for både sterile miljøer (sykehus osv) og ekstreme miljøer (båter, støvete lokaler osv) DrErling Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Lian Li kabinettene leveres med filter, og de er jo av de beste både på kvalitet og kjøling. PC 37 og PC50 er ikke så alt for store, mens PC60 er "standaren" og PC7 er en rimeligere versjon av PC60. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?U...D=3050&GID=3000 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Triks 1 er å tette kabinettet (det er bare å klistre tape på innsiden av lufte åpninger, og legge en bit ducktap rundt "lokket"). Ikke tett der vifta i PSU blåser ut. Du må også ha en åpning hvor luft kan suges inn med en vifte som blåser inn i kabinettet. Triks 2: Ha et støvfilter som lufta suges igjennom før det når innsugs vifta. Dette filteret må være plasert horisontalt hvor lufta går oppover. Filter arealet må være minst fire ganger større enn vifte arealet. Og avstanden mellom filter og vifte må være minst det samme som diameteren på vifta. Hvordan få det til å praksis: Lag hull i bunnen på kabinettet. Plaser vifta på insiden av hullet. Lag en ramme som kabinettet står på. F.x. ta noen 2"x4" trebjelker på høykant, og lag et rektangel som er omtrent like stort som bunnflaten i kabinettet. Tett igjen sprekker i hjørnene på rektangelet (f.x med trelim). I bunnen av rektangelet fester du støv filteret. På undersiden av kabinettet legger du en tettningslist, tilsvarende de som brukes for å tette dørsprekker. Denne skal passe på at det ikke lekker luft mellom undersiden av kabinettet og rektangelet av tre. I hvert hjørne av rektangelet, på undersiden setter du treklosser. Disse skal være store nok til at filteret ikke fungerer som støvsuger. 10cm høye burde holde. Oppsumert har du, i stigende rekkefølge: Avstandsklosser Filter En lufttett ramme som holder avstand mellom filter og kabinett. (enklest å lage i treverk) nærmest lufttett PC kabinett Det er ikke en pen løsning, men funker. Hvis du vil ha flere filtere kan du lage flere rektangler med filter, og sette oppå hverandre. -pg (Jeg har så vidt startet på et design prosjekt hvor målet er et kabinett som benytter filter prinsippet som beskrevet. Dette kabinettet benytter også en rekke andre fysiske prinsipper for å forbedre kjøling. Det skal ha plass til 8-10 hardisker, 4 cd-romer, 2 PSU, 2 hovedkort, 2 av alt mulig annet, innebygget KVM switch og router. Størelsen blir litt større enn et vanlig midi tower kabinett, og likevel enkel tilgang til alle komponenter! Produsent og investor søkes.) Lenke til kommentar
xpert Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Passiv kjøling på alt utenom psu. Sett trykkluft på kabinettet slik at det blir et lite overtrykk inni. Dette forutsetter at trykkluften er av god kvalitet og fri for olje/vann. Tett alle åpninger utenom der hvor psu-viften står. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei. Ta en titt her: http://www.industrial-computer-enclosure.c....uk/default.htm Good Luck. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hva med å kjøpe et skap for pc'en da? Jeg jobber som cnc-operatør, og en av verktøyselgerene som var innom her viste et skap for pc som var beregna for å holde indsustristøv og oljedamp borte fra pc'en. Her var alt plassert inni skapet, med skuff som man trekker ut med tastatur/mus. Husker ikke hva det het, men firmaet som har det heter Verktøy-senteret a.s Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei,Jeg skal bygge en PC for et støvete miljø, og lurer på om det finnes kabinetter som takler dette. I dag er 'levetiden' ca 1 år met et vanlig kabinett. Har noen informasjon om slike kabinetter eller annen nyttig informasjon, vil jeg gjerne høre om det. På forhånd takk! mvh Gerhard Syntes du bør basere den på ITX og passiv kjøling. Her er ett system som burde kunne passe. http://www.mini-itx.com/store/hush-offer.asp Lenke til kommentar
geralf Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 Hei igjen! Takker for den store responsen. Jeg har mange forslag å vurdere her, og regner med å bruke ett av dem eller en kombinasjon av forslagene. Takk for hjelpen! mvh Gerhard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå