Hanululu Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Heisann! Trenger litt hjelp til en oppgave jeg ikke helt forstår. Jeg har fått en tapsfunksjon: L=1/2 (π-π^target )^2+ β/2 (Y-Y*)^2 Oppgaven er å gjøre et anslag på β på bakgrunn av pengepolitikken sentralbanken har satt i år 1. De har i år 1 valgt å sette ned pengemengdeveksten fra 10 % til 5 %. π^target = 2 % og Y*=200. Y1=181 og π1=6,5 funnet ved hjelp av DAD-SAS. Jeg skal også på bakgrunn av dette lage prognoser for inflasjon, Y og pengemengdevekst i år 2. Noen som kan hjelpe meg på vei? Har sittet med det en stund nå og vet ikke helt hvordan jeg skal angripe oppgaven. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hvis jeg ikke tar helt feil, er vel trikset at veksten i pengemengden består av to elementer, vekst i Y og inflasjon. Lenke til kommentar
Hanululu Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Hvis jeg ikke tar helt feil, er vel trikset at veksten i pengemengden består av to elementer, vekst i Y og inflasjon. Takk for svar! Kan du utdype? Er ikke sikker på om jeg følger. Dette glemte jeg å skrive. I år 0 er inflasjon 7,7, BNP 238 og pengemengdeveksten 10 %. For neste år, altså år 1, setter sentralbanken ned pengemengdeveksten til 5 %. Dette antar jeg de gjør på bakgrunn av funksjonen L, og fordi tapet da blir minimert på veien mot 2 % inflasjon? Altså at 181 og 6,5 er minimumspunkter i L-funksjonen? Jeg er generelt veldig usikker. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal anslå beta, for så å lage prognoser for år 2. Beklager hvis det ble litt rotete. Lenke til kommentar
Siesta Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Har du resten av relasjonene i modelen? Jeg ser ikke helt hvordan du skal kunne ta med endringen i pengemengdeveksten uten å bruke resten av relasjonene for å løse modelen med hensyn på pengemengdeveksten. Hvis du gjør dette vil du bare stå igen med β som ukjent for år 1. Siden du har oppgitt reduksjonen i pengemengdeveksten, og du har allerede regnet ut verdiene som vil minimere tapet. Hvis jeg har forstått hva du mener med pengemengdeveksten rett så vil jo en reduksjon i denne ha to effekter. Inflasjonen vil gå ned, i bytte mot at produksjonen Y også vil gå ned. Lenke til kommentar
Hanululu Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Har du resten av relasjonene i modelen? Jeg ser ikke helt hvordan du skal kunne ta med endringen i pengemengdeveksten uten å bruke resten av relasjonene for å løse modelen med hensyn på pengemengdeveksten. Hvis du gjør dette vil du bare stå igen med β som ukjent for år 1. Siden du har oppgitt reduksjonen i pengemengdeveksten, og du har allerede regnet ut verdiene som vil minimere tapet. Hvis jeg har forstått hva du mener med pengemengdeveksten rett så vil jo en reduksjon i denne ha to effekter. Inflasjonen vil gå ned, i bytte mot at produksjonen Y også vil gå ned. π = μ − 0,025(Y − Y–1) π = πe + 0,075(Y − Y*) πe=π(-1) π(-1) = 5 Y-1 = 150 Y* = 200 μ = 10 Har regnet ut nye verdier for år 0 og satt inn i DAD-SAS-kurvene. I år 1 bestemmer de seg for å sette ned pengemengdeveksten (μ) til 5. Dette er basert på tapsfunksjonen L. Så skal jeg da gjøre et anslag på beta og lage prognoser. Det skjønner jeg altså ikke. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå