Chirpy Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei, Jeg har et Sigma 18-50 f.2.8 objektiv som tar inn lite lys og sliter med å fokusere. Når jeg prøvde mitt Canon 18-55 f.3.5-5-6 fikk jeg lukkertid 1/140 med f.8 Når jeg prøvde mitt Sigma 18-50 f.2.8 fikk jeg likkertid 1/30 med f.2.8 Kan det være blenderen som har låst seg? Er det noen som vet om dette kan fikses/repareres? Evt. hvor mye en sånn reparasjon vil koste? På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hvilket hus prøver du det på, og hvor gammelt er objektivet? Høres ellers ut som om du skal ta det tilbake forå få det reparert... Lenke til kommentar
Chirpy Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Jeg har prøvd det på et EOS 400D hus. Det er nok 6 år gammelt, så garanti og reklamasjon er utgått. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Begynn med og rengjør kontaktpunktene både på kamera og objektiv. Sjekk at du har samme iso og test igjen, test og du kan justere blender ved og bruk blenderprioritert programvalget TV på kameret. 1 Lenke til kommentar
Chirpy Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Jeg har prøvd å rense kontaktpunktene allerede, uten at det ble noen endring. Jeg får til å justere blender på på kameraet, men det ser ikke ut til at dette påvirker blenderåpning på objektivet. Når jeg kobler objektivet på kamerater, er det mørkere å se igjennom Sigma-objektivet enn Canon-objektivet. Sånn har det ikke vært tidligere. Takk for alle svar så langt Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Høres ut som en defekt blender, ja. Hva hvis du setter kameraet i Av-modus, velger forskjellige blendere med hjulet og prøver å trykke inn nedblendingsknappen - ingen effekt? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) En eller annen gluping kan vel regne ut hvilken blenderåpning den er låst fast på. Jeg ville prøvd å stille til en enda mindre blenderåpning for å se om den kan blende ytterligere ned, eller er låst helt fast. KAn jo også hende at den løsner igjen om den bare får rørt litt på seg. Når du har 1/140 med f.8 på et objektiv med riktig blender så må du finne ut hva 1/30 vil gi slags blender med samme ISO. Og blende ned mer enn det. Evetnuelt blende så mye ned som mulig. Bare for å prøve.. Endret 3. april 2013 av pybalto Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Første og enkleste sjekk dersom det er mistanke om at blenderlamellene er låst i nedblendet posisjon vil være å ta objektivet av kameraet og ta en kikk gjennom det. Ser du blenderlamellene er de ikke åpne slik de skal. Endret 3. april 2013 av twoeyes 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Fra 1/30s til 1/140s er det 2 1/6 blendertrinn - la oss avrunde det til to blendertrinn - 1/140s @ f/8 skulle tilsi ca. samme eksponering på f/4 @ 1/30s. Vanskelig det her. 1/140s @ f/8 skulle tilsi ca. samme eksponering på f/16 @ 1/30s. (Egentlig f/17, men man velger typisk 1/3 blendertrinn, ikke 1/6..) Endret 3. april 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Kan det være noe med nedblendingsknappen på kameraet ? Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Trådstarter sier at det virker ok med Canon 18-55 f.3.5-5-6, men ikke med Sigmaen. Blir bildet over- eller undereksponsert med Sigma-objetivet i forhold til Canons? For meg høres det mer ut som defekt elektronikk i objektivet. Han sier at det ser mørkere ut i søkeren med Sigmaen. Elektronikken i objektivet aktiviserer blendelameller, men ikke sensor i kamera (der vises det f2,8). Syntes da blenderlamellene i objektivfronten når han aktiverer kamera? Sigma er Sigma, og jeg har sett noen som ikke tåler fuktighet. Ute i kaldt vær, og så inn i varmen. Og så slutter elektronikken i objektivet å fungere. Det er ikke mange microvolt overslag som skal til for å ta knekken på funksjonene. Reparasjon eller et nytt "ordentlig" objektiv? Valgets kvaler.... Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Dette er da såre enkelt: Se gjennom objektivet mens du beveger på den lille "blender-hendelen" bak på fatningen. Klarer du lett å åpne blenderen med den, og den spretter lett tilbake når du slipper, er mekanikken i orden! Da er problemet elektronikken i objektivet, og en dyr reparasjon eller nytt objektiv er veien å gå... Lenke til kommentar
3irik Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Dette er da såre enkelt: Se gjennom objektivet mens du beveger på den lille "blender-hendelen" bak på fatningen. Klarer du lett å åpne blenderen med den, og den spretter lett tilbake når du slipper, er mekanikken i orden! Da er problemet elektronikken i objektivet, og en dyr reparasjon eller nytt objektiv er veien å gå... Sikker på at du snakker om Canon nå? Jeg tror nok ikke ef/efs optikk har en slik hendel Endret 5. april 2013 av 3irik Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Sikker på at du snakker om Canon nå? Jeg tror nok ikke ef/efs optikk har en slik hendel Hehe, du har så rett så rett Som Nikon-mann tenkte ikke jeg over muligheten for at det kunne være noe annet det var snakk om... (selv om det sto Canon i klartekst, må jeg ha fortrengt det ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå