Gå til innhold

Har noen erfaring med feil på blender i objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Sigma 18-50 f.2.8 objektiv som tar inn lite lys og sliter med å fokusere.

Når jeg prøvde mitt Canon 18-55 f.3.5-5-6 fikk jeg lukkertid 1/140 med f.8

Når jeg prøvde mitt Sigma 18-50 f.2.8 fikk jeg likkertid 1/30 med f.2.8

Kan det være blenderen som har låst seg? Er det noen som vet om dette kan fikses/repareres? Evt. hvor mye en sånn reparasjon vil koste?

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å rense kontaktpunktene allerede, uten at det ble noen endring.

Jeg får til å justere blender på på kameraet, men det ser ikke ut til at dette påvirker blenderåpning på objektivet. Når jeg kobler objektivet på kamerater, er det mørkere å se igjennom Sigma-objektivet enn Canon-objektivet. Sånn har det ikke vært tidligere.

Takk for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar

En eller annen gluping kan vel regne ut hvilken blenderåpning den er låst fast på. Jeg ville prøvd å stille til en enda mindre blenderåpning for å se om den kan blende ytterligere ned, eller er låst helt fast. KAn jo også hende at den løsner igjen om den bare får rørt litt på seg.

Når du har 1/140 med f.8 på et objektiv med riktig blender så må du finne ut hva 1/30 vil gi slags blender med samme ISO. Og blende ned mer enn det. Evetnuelt blende så mye ned som mulig. Bare for å prøve..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Første og enkleste sjekk dersom det er mistanke om at blenderlamellene er låst i nedblendet posisjon vil være å ta objektivet av kameraet og ta en kikk gjennom det. Ser du blenderlamellene er de ikke åpne slik de skal.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra 1/30s til 1/140s er det 2 1/6 blendertrinn - la oss avrunde det til to blendertrinn - 1/140s @ f/8 skulle tilsi ca. samme eksponering på f/4 @ 1/30s.

Vanskelig det her. 1/140s @ f/8 skulle tilsi ca. samme eksponering på f/16 @ 1/30s. (Egentlig f/17, men man velger typisk 1/3 blendertrinn, ikke 1/6..)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Trådstarter sier at det virker ok med Canon 18-55 f.3.5-5-6, men ikke med Sigmaen.

Blir bildet over- eller undereksponsert med Sigma-objetivet i forhold til Canons?

For meg høres det mer ut som defekt elektronikk i objektivet.

Han sier at det ser mørkere ut i søkeren med Sigmaen. Elektronikken i objektivet aktiviserer blendelameller, men ikke sensor i kamera (der vises det f2,8). Syntes da blenderlamellene i objektivfronten når han aktiverer kamera?

Sigma er Sigma, og jeg har sett noen som ikke tåler fuktighet. Ute i kaldt vær, og så inn i varmen. Og så slutter elektronikken i objektivet å fungere. Det er ikke mange microvolt overslag som skal til for å ta knekken på funksjonene.

Reparasjon eller et nytt "ordentlig" objektiv? Valgets kvaler....

Lenke til kommentar

Dette er da såre enkelt: Se gjennom objektivet mens du beveger på den lille "blender-hendelen" bak på fatningen. Klarer du lett å åpne blenderen med den, og den spretter lett tilbake når du slipper, er mekanikken i orden!

Da er problemet elektronikken i objektivet, og en dyr reparasjon eller nytt objektiv er veien å gå...

Lenke til kommentar

Dette er da såre enkelt: Se gjennom objektivet mens du beveger på den lille "blender-hendelen" bak på fatningen. Klarer du lett å åpne blenderen med den, og den spretter lett tilbake når du slipper, er mekanikken i orden!

Da er problemet elektronikken i objektivet, og en dyr reparasjon eller nytt objektiv er veien å gå...

Sikker på at du snakker om Canon nå? Jeg tror nok ikke ef/efs optikk har en slik hendel :)

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Sikker på at du snakker om Canon nå? Jeg tror nok ikke ef/efs optikk har en slik hendel :)

Hehe, du har så rett så rett :closedeyes:

Som Nikon-mann tenkte ikke jeg over muligheten for at det kunne være noe annet det var snakk om... :D

(selv om det sto Canon i klartekst, må jeg ha fortrengt det ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...