Gå til innhold

[Løst] Må justere NRKlyden med egen fjernkontroll

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat koblet surroundanlegget mitt til tv'en. Det går optisk kabel fra tv til anlegget. Problemet mitt er at jeg justerer lyden på tv'en med dekoderfjernkontrollen fra Canal Digital på alle kanaler, bortsett fra NRK. Det går ikke, når jeg er innom NRK forblir volumet det samme helt til jeg justerer volumet med fjernkontrollen til lydanlegget. Jeg lurer på hvorfor?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi NRK sender multikanal Dolby Digital/AC3 ? Da kan du ikke automatisk endre volumet uten å recode signalet, og TV'n din har ikke noen AC3-encoder, så signalet sendes i passthrough mode.

Dette er foretrukket metode for meg, jeg rører ikke volumet på TV/Dekoder men bruker bare fjernkontrollen til surround-anlegget. Det er selvfølgelig en fordel at fjernkontrollen til surroundanlegget er programmerbar slik at den også brukes til å skifte kanal.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg byttet forleden TV fra Sony 2008-modell til Philips 2015-modell og opplever nå samme problem på en del kanaler, bl.a. alle NRK's HD kanaler.

Kan ikke justere volumet med fjernkontrollen til Canal Digital boksen. Men det fungerete utmerket med den gamle TV'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...