Gå til innhold

Sykepengegrunnlag og skatt i ENK

hacons

Anbefalte innlegg

Vurderer å ikke føre utgifter for 2012(første driftsår) i mitt ENK, for å få opp beregningsgrunnlaget for sykepenger gjennom en forsikring jeg har hos NAV. Vil da selvsagt få en restskatt til høsten...

Årsaken til at jeg tenker på dette, er en kommende situasjon som kanskje kan føre til sykemelding - og da ønsker jeg mest mulig ut av den forsikringen.

Er det noen som vet om dette vil lønne seg, og ellers har gode tips om ENK og skatt og slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle være noen god idé. Beregningsgrunnlaget for sykepenger er din personinntekt - din pensjonsgivende årsinntekt, som er et bruttoinntektsbegrep (før fradrag), ikke alminnelig inntekt (nettoinntekt, etter fradrag).

Lenke til kommentar

Personinntekt er etter fradrag. Fradrag for næringsutgifter i næringsoppgaven altså, som er det han spør om, men før rentefradrag, jordbruksfradrag, minstefradrag og andre fradrag som trekkes i selve selvangivelsen.

Når det er sagt, så høres det lite lønnsomt eller lurt ut i mine ører...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg synes også i utgpkt at det høres feil ut, men etter mening fra en bekjent som er i situasjonen så må jeg sjekke litt rundt. Skattefordelen høres mer lønnsom ut, enn fordelene med høyere grunnlag. Ønsker ikke akkurat 40k i baksmell til høsten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...