Rosanes Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Ikke uventet er meningene delte.. Jeg stiller her noen spørsmål for å gjøre det enklere for folk å danne seg en mening om temaet.. Er Magnus Carlsen en toppidrettsutøver? (Et eksempel på en toppidrettsutøver kan f.eks. være Thor Hushovd) Hvis Magnus Carlsen blir kåret til årets idrettsutøver under idrettsgallaen 2014.. vil publikum da applaudere og juble for en idrettshelt, eller vil de bare applaudere høflig? Er det rimelig at i en tid hvor bryting vurderes å fjernes fra OL-programmet, så hylles Carlsen i norske medier på sportssidene? Har idrettspresidenten rett når han sier at Magnus Carlsen er ingen idrettsutøver? Dersom sjakk er en sportsgren.. bør ikke da også backgammon og andre strategi/tenke-brettspill også være det? De fleste har vel skjønt hva JEG mener om dette.. Hva mener andre..? Og bare helt til slutt.. Hvis sjakk noen gang skulle bli en OL-gren... (det blir det selvsagt ikke) Men HVIS det skulle skje.. Ville det da bli sommer-OL eller vinter-OL? Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Definisjon av idrett tatt fra http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet drive i- / i-en trenger større bevilgninger det organiserte idrettsarbeidet. Så per dfinisjon er jeg uenig at sjakk er en idrett. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Sjakk er et brettspill. Likevel synes jeg det er greit at utøverne hedres på idrettsgallaen. I likhet med Bjørgen & co. representerer Carlsen landet på internasjonalt toppnivå i en populær aktivitet, og fortjener minst like stor oppmerksomhet av samme type. Men det er ikke idrett han driver med. Lenke til kommentar
Rosanes Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Sjakk er et brettspill. Likevel synes jeg det er greit at utøverne hedres på idrettsgallaen. I likhet med Bjørgen & co. representerer Carlsen landet på internasjonalt toppnivå i en populær aktivitet, og fortjener minst like stor oppmerksomhet av samme type. Men det er ikke idrett han driver med. Men hvis det ikke er en idrett han driver med.. hvorfor skulle han da hedres på en idrettsgalla? Foran f.eks Bjørgen & Co.. Vil ikke det være som å hedre en verdensmester i kokkekunst under Emmy Awards? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Problemet, selv om det ikke er stort, er vel heller at det heter Idrettsgallaen. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hvis bowling, skyting, curling, darts, synkronsvømming, skiskyting, tautrekking, fekting, tauklatring, båndsvinging, trampoline og kappgang kan være olympiske grener så kan vel også sjakk og dataspill være idrett Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Men hvorfor skal det være idrett? Det handler selvfølgelig om at idrett har høyere status enn disse tingene, noe som er meningsløst. Men det problemet løses ikke ved å vanne ut idrettsbegrepet. I hvert fall ikke formelt, at staten plutselig bestemmer seg for at "nå betyr idrett det og det". Kanskje en gang i fremtiden, men slike språklige endringer skjer på grasrota og ganske av seg selv. Selv mener jeg det går et skille mellom idrett og sport, selv om ikke alle er enige i det. Idrett dreier seg i all hovedsak om menneskekroppen, og selv om f.eks. Formel 1 krever enormt mye av utøverne, er det snakk om en sport, ikke en idrett. Det samme gjelder bowling, skyting og det meste annet som ramses opp i posten over. Endret 2. april 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 For å være ærlig synes jeg at sjakk hever idrettens anseelse Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Men sjakk handler bare om strategi. Idretter har et fysisk aspekt ved selve utøvelsen, hvor evnen til å utføre fysisk arbeid (flytte masse) avgjør resultatlisten. Fysikk har selvfølgelig en viss betydning i sjakk også, men bare når det gjelder evnen til å holde hodet kalt over lengre tid. En spiller i god fysisk form vil trolig begynne å begå tretthetstabber senere enn en slappfisk. Endret 2. april 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Idrett og sport høres for meg ut som synonymer. Du må jo flytte armen for å drive sjakk. Omtrent som paddling og dart og bowling osv. Jeg synes ikke det er så viktig hva som betegnes som idrett eller sport. Hvis du søker på idrett så omdirigeres du til sport på wikipedia. Men der står det også at sport er mer omfattende enn idrett. Uansett kan jeg ikke se hva det skader å betegne sjakk om idrett. Det blir et tilfelle av first world problems, synes jeg Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Noen som så sportsdebatten på TV2? Mye gode poenger. Sjakk er hardcore ludo, altså; ingen idrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå