Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blyfri 98 i stedet for 95?


Kaksa

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skadelig er det ikke, men du vil heller ikke få noen gevinst av dette.

Antageligvis går du rundt og tror at en 98oktan bensin vil gi motoren din høyere effekt? I så fall er du ikke alene om det.

 

Men faktum er som følger:

Den eneste forskjellen mellom 95- og 98oktan, er at sistnevnte har en høyere bankefasthet, dvs en større evne til å motstå selvtenning.

 

Men om du øker kompresjonsforholdet i motoren din, kan det godt hende at du MÅ bruke 98oktan, nettopp for å unngå selvtenning.

 

98oktan gir altså ingen raskere og bedre forbrenning enn 95oktan, under de samme forutsetninger. Altså: Bortkastede penger om du bruker 98oktan.

Lenke til kommentar

det som skjedde når eg prøvde, var at motoren blei litt meir daud på høgare turtall.

Men, nedover bratte bakker, kom ikkje dei samme "ulydane" som av og til kjem ved veldig høgt turtall.

Dei lydane kom då heller i midt-sjiktet på turtallet.

(har ikkje turtalls-teller, så tall kan ikkje framvisast)

Uansett, så blei det ikkje nokke effekt.

Kjører no på 95.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Skadelig er det ikke, men du vil heller ikke få noen gevinst av dette.

Antageligvis går du rundt og tror at en 98oktan bensin vil gi motoren din høyere effekt? I så fall er du ikke alene om det.

 

Men faktum er som følger:

Den eneste forskjellen mellom 95- og 98oktan, er at sistnevnte har en høyere bankefasthet, dvs en større evne til å motstå selvtenning.

 

Men om du øker kompresjonsforholdet i motoren din, kan det godt hende at du MÅ bruke 98oktan, nettopp for å unngå selvtenning.

 

98oktan gir altså ingen raskere og bedre forbrenning enn 95oktan, under de samme forutsetninger. Altså: Bortkastede penger om du bruker 98oktan.

1226017[/snapback]

 

det er feil! Forskjellen på 95 å 98 er det som kalles Oktanverdi, dvs. 98 Blyfri er det samme som at det skal være 98% ren brennbar væske å 2% andre tisettninger 95Blyfri er 95% ren brennbar væske osv osv.

så konklusjonen er at 98blyfri brenner 3% bedre enn 95 blyfri. alså du får mere effekt ut av 98Blyfri bensin:D

Lenke til kommentar
det er feil! Forskjellen på 95 å 98 er det som kalles Oktanverdi, dvs. 98 Blyfri er det samme som at det skal være 98%  ren brennbar væske å 2% andre tisettninger 95Blyfri er 95% ren brennbar væske osv osv.

så konklusjonen er at 98blyfri brenner 3% bedre enn 95 blyfri. alså du får mere effekt ut av 98Blyfri bensin:D

6145026[/snapback]

Hva er da 102 oktans race fuel? 102% brennbar væske?
Lenke til kommentar
det er feil! Forskjellen på 95 å 98 er det som kalles Oktanverdi, dvs. 98 Blyfri er det samme som at det skal være 98%  ren brennbar væske å 2% andre tisettninger 95Blyfri er 95% ren brennbar væske osv osv.

så konklusjonen er at 98blyfri brenner 3% bedre enn 95 blyfri. alså du får mere effekt ut av 98Blyfri bensin:D

6145026[/snapback]

Hva er da 102 oktans race fuel? 102% brennbar væske?

6145130[/snapback]

102 oktan er bensin som har har brennverdi på 102% det vil alså si at det brenner 2% bedre en helt ren bensin(brennbar veske som jeg kalte det)

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Higher octane ratings correlate to higher activation energies. Activation energy is the amount of energy necessary to start a chemical reaction. Since higher octane fuels have higher activation energies, it is less likely that a given compression will cause knocking. (Note that it is the absolute pressure (compression) in the combustion chamber which is important - not the compression ratio. The compression ratio only governs the maximum compression that can be achieved).

 

It might seem odd that fuels with higher octane ratings burn less easily, yet are popularly thought of as more powerful. The misunderstanding is caused by confusing the ability of the fuel to resist compression detonation (pre-ignition = engine knock) as opposed to the ability of the fuel to burn (combustion). However, premium grades of petrol often contain more energy per litre due to the composition of the fuel as well as increased octane.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Vet denne tråden har vært inaktiv lenge, men ettersom det var så mye feil her så måtte jeg bare poste :D

 

Oktan: Oktan er ett hydrokarbon med 8 karbonatomer. Karbon er det stoffet som må til for å skape flamme. 95 Oktan betyr at bensinen har en sammensetning av 95% Oktan og de resterende 5% er en gruppe andre hydrokarboner. Jo mer kompresjon i sylinderen, jo høyere oktantall må du også ha, grunnet at jo mer du har av de andre hydrokarbonene, jo lettere selvantennes bensinen.

 

Effektforskjell: Du vi ikke ha mere effekt av 98 oktan istedet for 95 oktan. Det vil antageligvis fjuske litt, og du vil mest sannsynligvis få høyere varme.

 

De derre feila forsøkene på å regne med prosent: Det er altså IKKE 3% forskjell på oktannivået i 95 oktan og 98 oktan.

Det er derimot 3 prosentpoeng forskjell, noe som er noe helt annet.

 

95% av f.eks 11,34 liter er 10,73l

 

98% av 11,34 liter er 11,1132l

 

3% av 11,34 liter er 0,3402l

 

Hvis du ser på dette, så ser jo du og at det ikke er 3% / 0,3402l forskjell på 95% og 98% oktan i bensinen ;)

 

3 PROSENTPOENG! :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

FEIL

om du har programerbar eller tenning som tilpasser tenn kurven automatisk har ingenting og si

eneste tenninga bestemmer er når bensina skal antenne altså hvor mange grader før eller etter tdc at det skal komme gnist til pluggen og den skal antenne bensinen

høyere oktan hjelper ingenting med mindre kompresjonen er såpass høy at det kreves høyere oktan

samme om man har 1 eller 3 grader fortenning så er det samme hvordan oktan man kjører, er kompresjonen som bestemmer hvordan oktan du må ha

men og kjøre på for lav oktan kan gjøre STOOR skade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...