Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i hele kroppen! muskler og ledd

Anbefalte innlegg

Hei

Er ung og har mye smerter i alle ledd i kroppen og muskler. Måtte slutte med trening for noen måneder siden fordi jeg ble helt betent i nakken, håndledd og knær. Har vært ganske så aktiv for noen år tilbake, vet hvordan en skal trene seg sakte oppover og forebygge, men med tilstanden jeg er i nå kommer jeg meg ikke i form uten å bli betent. Blir veldig rød i huden rundt der det gjør vondt. Legen finner ingen ting. Har psykiske lidelser, angstpreget og depresjoner, trening hjelper jo, men kan ikke det en gang nå.

Har også vondt i nakken nærmest konstant.

Er det noen som kan gi meg råd om hvilke prøver jeg bør ta? Prøver som kan påvise autoimmun sykdom? Og når er det på tide å gi opp utredningen? Legen sa bare at jeg har det slik mest sannsynlig fordi jeg ikke har det bra med meg selv, men nå har jeg et bilde som beviser at det er rødhet lokalisert ved leddene, det var minimal med rødhet ved undersøkelsen.

Setter pris på alle seriøse svar, erfaringer også. Anonym poster: ff9b04d4de6d746a86828f6dc107071a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :)

Nå har jeg tatt paracet, ibux og voltaren, pluss andre ting mot smertene. Funker ikke.

Det er som om det er en slags betennelse langt inni nerverota også. Stråler ifra hodet og nakken hele veien på ene siden nedover rumpa og ned til anklene. Smertene kommer akutt og er lynenende.

I det siste har synet vært helt ute av orden, greier ikke å fatte hva som er opp eller ned eller til siden, plutselig vrenger pcskjermen seg til høyre, og når jeg kjørte bil føltes det ut som om den skulle skli ned til venstre og dette utenfor kanten fordi verden ble helt forvrengt i synet. Ikke nok med det så henger teksten jeg skriver nå seg igjen i synet og ser den samme teksten bak teksten jeg skriver nå.

Blir litt redd. Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

Lenke til kommentar

"

I det siste har synet vært helt ute av orden, greier ikke å fatte hva som er opp eller ned eller til siden, plutselig vrenger pcskjermen seg til høyre, og når jeg kjørte bil føltes det ut som om den skulle skli ned til venstre og dette utenfor kanten fordi verden ble helt forvrengt i synet. Ikke nok med det så henger teksten jeg skriver nå seg igjen i synet og ser den samme teksten bak teksten jeg skriver nå.

Blir litt redd. Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

Dette er 80% spøk men 20% seriøst

http://www.sinnetshelse.no/artikler/hypokonder.htm

Det er like sansynlig at det er du eller jeg som har dette.

jeg kan over reagere på småting til tider selv men den teksten jeg quota over var bare..... usansynlig og rar , Det har jo ikke noe med synet og gjøre når du skriver dette her

"Ikke nok med det så henger teksten jeg skriver nå seg igjen i synet og ser den samme teksten bak teksten jeg skriver nå." det har noe med hjernen og gjøre ikke øya dine.

Om dette faktisk skjer så er du et medisinsk under, Anyways om du faktisk er i så dårlig fattning som du er så hold deg langt unna veien og les dette http://www.sinnetshelse.no/artikler/hypokonder.htm, Det er ingen som vil være det men det er faktisk slik at noen er det og det er like sansynlig for at det er du som eller jeg så ikke se så useriøst på dette, Man kan faktisk få fysiske lidelser av og tenke på at man har det/vil få det.

Lenke til kommentar

Nei. Er ikke hypkonder. Vil ha en sykdom som jeg kommer til å dø av, har jeg iallefall en grunn til å være deprimert og dø. Men vet likevell at det er noe galt i kroppen min (er ikke synkronisert med tiden på en måte), men er aldri redd for om jeg har noe, har bare litt angst iblant og nevnte det som symptom. Men det med teksten er sant (teksten skyver seg fram og tilbake og bobler nesten ), og det med svimmelheten og synet om alt som skjedde rundt meg er sant. Teksten henger igjen akkurat som sterke lys henger igjen og flytter jeg synet ned til hvite felt kommer skriften der.

Har fått påvist noe med hjernen og øynene, husker ikke hva det het (noe ufarlig), men det har blitt værre. Men dette ble også avvist med at andre trodde jeg var hypokonder, med det første. Har bevis på det med kneet og albuene også faktisk.

Har ikke bil og er ung.

Aura ved migreneanfall kan også beskrives på rare og til dels subjektive måter, det er jo ikke et medisinsk underting det?. Har mye vondt i hodet også. Det skjer når øynene blir sliten, og det er dem hele tiden.

Bare fordi jeg tenker rart om ting så er jeg ikke hypokonder. Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg tenker rart om ting så er jeg ikke hypokonder. Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

man vet aldri om man er det, og selvom hypokonder blir brukt for og kødde med folk og bruke det som et "tulleord" så er det faktisk en seriøs diagnose også

Lenke til kommentar
"Ikke nok med det så henger teksten jeg skriver nå seg igjen i synet og ser den samme teksten bak teksten jeg skriver nå." det har noe med hjernen og gjøre ikke øya dine.
Nei, problemet ligger nok i øynene. Eller rettere sagt musklene rundt øynene. Øynene beveger seg vanligvis med masse ørsmå rykninger hele tiden. Dersom øynene står i helt i ro (på grunn av stramme øyemuskler) kan det oppstå merkelige symptomer som at synet forsvinner helt (blir helt grått) eller mer etterbilder enn normalt (som er det han beskriver). Det andre han beskriver med bilkjøringa tyder også på problemer med øyemusklene. Hvis de får krampe kan de rotere øyeeplet slik at "hele verden" velter over mot siden.

Hypokondri er en diagnose som i 95% av tilfellene betyr at man er for fantasiløs og åreforkalka til å finne ut hva som egentlig er i veien.

Prøver som kan påvise autoimmun sykdom?
Ja, ta CRP og ANA for sikkerhets skyld. Selv House kan jo ta feil innimellom. Men mye av det du beskriver kan komme fra stramme muskler.

Anonym poster: 0b5d9de9e0cd1ff7cc93000b535d7db2

Lenke til kommentar

Det finnes mange ting som folk med lite plager aldri har opplevd. Så jeg synes de som latterliggjør i denne tråden burde ta seg en pille for å roe seg ned noen hakk (eller bolle).

Jeg skal ikke komme med noen løsning, jeg heller. Men man kan jo forsøke å drøfte dette.

Opplever du en eller flere av følgende symptomer?

- Søvnproblemer

- Konsentrasjonsvansker

- Nedsatt hukommelse

- forskjellige grader av nedstemthet/depresjon, uro, angst

- forskjellige stressymptomer, som hodepine, muskelspenninger, muskelsmerter

- irritabilitet / lav toleranseterskel

Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc
Lenke til kommentar

Det finnes mange ting som folk med lite plager aldri har opplevd. Så jeg synes de som latterliggjør i denne tråden burde ta seg en pille for å roe seg ned noen hakk (eller bolle).

Jeg skal ikke komme med noen løsning, jeg heller. Men man kan jo forsøke å drøfte dette.

Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc

Hva er det med folk og ikke skjønne at hypokondri ikke bare er et skjellsord men også en diagnose som er ganske alvorlig ? ja det er et artig ord og bruke på folk som vrenger seg av myggestikk men nå mente jeg faktisk at man ikke skal utelukke ting bare fordi det er "dumt" og "flaut". Prøver bare og slenge inn noen tips uten og påstå at jeg er lege. Folk kan ikke bare utelukke ting når de ikke har peiling på hva som feiler dem det kan sitte i hue eller i kroppen.

Lenke til kommentar

Eksempler på 30 ulike medisinske tilfeller hvor rødhet rundt ledd er synlig:

Klikk på denne lenken for videre lesning.

Oversikt på de 30 tilfellene:

Acute gout - joint redness

Ankle Arthritis - joint redness

Arthritis - joint redness

Arthritis, Gouty - red joint

Bursitis

Cellulitis

Elbow Arthritis - joint redness

Erythema nodosum

Finger Arthritis - joint redness

Finger osteoarthritis - joint redness

Gout - joint redness

Hip Arthritis - joint redness

Joint infection

Joint injury - joint redness

Knee arthritis - joint redness

Palindromic rheumatism - joint redness

Pseudogout

Reactive arthritis

Reiter syndrome

Reiter’s syndrome - red joints

Rheumatic fever

Rheumatoid arthritis

Septic arthritis

Severe osteoarthritis

Shoulder arthritis - joint redness

Spinal Arthritis - joint redness

Toe Arthritis - joint redness

Toe Osteoarthritis - joint redness

Wrist Arthritis - joint redness

Wrist osteoarthritis - joint redness

Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc
Lenke til kommentar

Det er som om det er en slags betennelse langt inni nerverota også. Stråler ifra hodet og nakken hele veien på ene siden nedover rumpa og ned til anklene. Smertene kommer akutt og er lynenende. Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

Kan det med lynende smerte være isjias-relatert?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sciatica

http://no.wikipedia.org/wiki/Isjias Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc

Lenke til kommentar

Kan det være Borrelia?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lyme_disease

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia

Lyme disease is diagnosed clinically based on symptoms, objective physical findings (such as erythema migrans, facial palsy or arthritis) or a history of possible exposure to infected ticks, as well as serological blood tests. The EM rash is not always a bullseye, i.e., it can be red all the way across. When making a diagnosis of Lyme disease, health care providers should consider other diseases that may cause similar illness. Not all patients infected with Lyme disease will develop the characteristic bullseye rash, and many may not recall a tick bite.[84]

Because of the difficulty in culturing Borrelia bacteria in the laboratory, diagnosis of Lyme disease is typically based on the clinical exam findings and a history of exposure to endemic Lyme areas.[2] The EM rash, which does not occur in all cases, is considered sufficient to establish a diagnosis of Lyme disease even when serologic blood tests are negative.[85][86] Serological testing can be used to support a clinically suspected case, but is not diagnostic by itself.[2]

Diagnosis of late-stage Lyme disease is often complicated by a multifaceted appearance and nonspecific symptoms, prompting one reviewer to call Lyme the new "great imitator."[87] Lyme disease may be misdiagnosed as multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, fibromyalgia, chronic fatigue syndrome, lupus, Crohn's disease, HIV or other autoimmune and neurodegenerative diseases.

Lenke til kommentar

Hør om du får snakket med en psykolog. Å få bukt med angsten din kan minske smertene dine.

Ok. Hvilken type terapi er anbefalt? Hva skal jeg gjøre hvis dem begynner å manipulere meg og får meg til å føle meg verre enn det jeg er? Har en mistanke om at hvis jeg begynner å gå til psykolog tar dem i alle fall ikke plagene mine alvorlig.

- Søvnproblemer ja. Er oppe nå, har vondt.

- Konsentrasjonsvansker Ja. Vanskelig å tenke klart.

- Nedsatt hukommelse Ja. Glemmer alt. Dag, dato, måned, hva som skjer på skolen, hjernen min funker ikke mere, den er liksom utslitt.

- forskjellige grader av nedstemthet/depresjon, uro, angst Er deprimert, fordi jeg har så mange plager.

- forskjellige stressymptomer, som hodepine, muskelspenninger, muskelsmerter Hele tiden. Tortur.

- irritabilitet / lav toleranseterskel Ja. I alle fall når folk ikke tar meg alvorlig. Blir irritert av å se folk som er på tv, at folk lager lyd, går rundt meg, snakker og slikt. Fordi jeg har vondt og er sliten.

Kan det være Artritt ?

Artritt-lenke 2 (Don't Ignore Arthritis Warning Signs) Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc

Det er varmt og betent. Rødt.

Kan det med lynende smerte være isjias-relatert?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sciatica

http://no.wikipedia.org/wiki/Isjias Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc

Vet ikke. Det varer ikke så lenge, så det ødelegger ikke livet mitt. Men smertene når de først kommer er ikke er normale, de er helt absurd vonde og kommer uten noen forvarsel.

Kan det være Borrelia?

http://en.wikipedia....ki/Lyme_disease

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia

Ja, det kan være det. Har aldri blitt utelukket. Har fått mange slike kryp på meg på turer (mange!). Men har ikke sett tegn på sånn rød ring, men har blitt bitt.

Bør jeg oppsøke privat lege? Tar dem mere hensyn der?

Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

Lenke til kommentar

Leit at du har det vondt!

Det er vanskelig (umulig) for andre her på forumet å gi deg en korrekt diagnose. Idéelt sett skal fastlegen være oppdatert på alt som finnes av helseplager. Leger er også mennesker og har sine begrensninger på hva de har oversikt over og de er ikke alltid så objektive som de burde være.

Bytt fastlege eller oppsøk en privat praksis hvis du mener at du ikke får den hjelpen eller støtten du har behov for fra fastlegen din i dag.

Husk på at hvordan du presenterer deg og ditt problem er veldig viktig i forhold til om du blir tatt seriøst. Prøv å være så saklig du kan når du presenterer dine symptomer og plager.

Personer som har helseplager _kan_ utvikle former for depresjon som følge av plagene men det kan også være motsatt eller utvikle seg paralellt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det er varmt og betent. Rødt.

Vi får se på oss selv som amatører, ihvertfall de fleste som forsøker å hjelpe deg.

Du selv er en uvurderlig ressurs oppi dette. Mitt råd er, å ta de ting som faller deg inn og de råd du får her seriøst, men forsøk over tid å systematisere det litt.

Du kan en dag om gangen ta for deg et lite område av det vi diskuterer. Når jeg ser på internett de tusener av sykdomsbilder som eksisterer, så blir jeg noe ydmyk overfor leger generellt, som skal sortere i alt det der.

Selvfølgelig kan ikke alle leger ha inngående kunnskap om alt. Men, de skal jobbe med å finne svar. Det må bli opp til deg selv å kjenne på hva du synes om fastlegen din. Det er gratis å bytte og bytte er tilgjengelig 2 ganger i året hos Helfo.no

Du kan logge på med BankID eller andre godkjente metoder. Her:

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Du kan søke opp legen din her (men alt som står her er IKKE seriøst, det er utfordrende å tolke informasjonen objektivt, men du kan gjerne få et visst korrekt inntrykk av hva andre mener om legen din):

Du kan til og med søke opp hele legesentre i kommunen din, og se hva alle legene der heter... http://www.legelisten.no/

Ta et problem litt om gangen. Og forbered deg skriftlig til alle legetimene du skal til. Om du ikke leser direkte fra arket så støtter uansett punktene deg når du prater. Du står ikke i fare for å glemme så lett ting du ønsket svar på.

Et problem om gangen så du ikke overarbeider deg selv med alt som finnes på internett. Om rødheten. Her er det mange muligheter, så legen kommer til (bør) kryssforhøre deg. Da kan det være greit å ha gått igjennom ting med deg selv. Forsøk først beskrive det på et ark. Se om du finner ting og spørsmål på internett om rødhet slik du opplever det, og hva legen kan komme til å spørre om. Om du ikke kommer i mål etter første legetime. Kan du gå igjennom denne prosessen en gang til og ta opp samme spørsmål om rødhet med mer med legen til neste time.

Nå i utredningen. Be legesekretæren sette opp hyppige legetimer. En gang per uke / annen per uke, slik at du og legen kan sortere ulike ting sammen.

Ok. Hvilken type terapi er anbefalt? Hva skal jeg gjøre hvis dem begynner å manipulere meg og får meg til å føle meg verre enn det jeg er? Har en mistanke om at hvis jeg begynner å gå til psykolog tar dem i alle fall ikke plagene mine alvorlig.

1. Manipulerer deg

Om du føler deg, skriv igjen ned hva du føler. Ta dette direkte opp med vedkommende og se hva de svarer.

2. Føler deg verre

Her er det ikke værre enn å si at du ønsker å ta en 2 ukers pause om du behøver det. Så forsøke igjen hos behandler. Timen holdes åpen.

Igjen må du holde kontakten ærlig, og si i fra hvorfor du trenger pausen. Si at det ble for tøfft akkurat i øyeblikket.

3. Psykologene

Først og fremst er det en samtalepartner og en som i hovedsak lytter til deg i lang lang tid. Tror du kan ha litt skjevt inntrykk av hvordan psykologer arbeider. De er ofte veldig passiv part i dialogen, og om du er pratsom så får de mindre å si der og da, og du må vente litt før de kommer på gli. Men de vil stille deg en masse spørsmål. Disse spørsmålene kan få deg til å tenke deg litt om, og det er kanskje en god porsjon av behandlingen. Det er slitsomt rett etter behandlingstimen, men går ofte over. Enkelte spørsmål alt etter dets natur kan være tøffe å svare på. Kjenn så på spørsmålet, og om det blir for hardt, prøv være åpen om det. Psykologen vil uansett se det på kroppspråket ditt om du sliter med spørsmålene.

Gråte er en mulighet hos psykologer, som vi alle kan slite med å vise til andre. Det går seg nok til etterhvert som dere blir kjent.

Terapiens type. Det må du spørre behandler om hva går ut på. Umulig å si hva de velger til hvilke problemer på forhånd.

- Søvnproblemer ja. Er oppe nå, har vondt.

- Konsentrasjonsvansker Ja. Vanskelig å tenke klart.

- Nedsatt hukommelse Ja. Glemmer alt. Dag, dato, måned, hva som skjer på skolen, hjernen min funker ikke mere, den er liksom utslitt.

- forskjellige grader av nedstemthet/depresjon, uro, angst Er deprimert, fordi jeg har så mange plager.

- forskjellige stressymptomer, som hodepine, muskelspenninger, muskelsmerter Hele tiden. Tortur.

- irritabilitet / lav toleranseterskel Ja. I alle fall når folk ikke tar meg alvorlig. Blir irritert av å se folk som er på tv, at folk lager lyd, går rundt meg, snakker og slikt. Fordi jeg har vondt og er sliten.

Her kommer svaret mitt i quote:

Først og fremst. Det er ikke sikkert du har det jeg sliter med!!

Likevel, så kjente du deg igjen. Det er simpelthen fordi hjernen virker ganske likt på mange ulike faresignaler. Tror jeg!

Amygdala, et senter i hjernen får en konstant strøm av signaler fra steder i kroppen din. Den er nødt å tolke disse signalene og sortere dem. Den ser derfor på hele spekteret av signaler som den mottar som faresignaler, da inntrykkene (meldinger) fra deler av kroppen ikke stopper opp å sendes hjernen. Hjernen jobber derfor på høygir, og resultatet er at du blir sliten. Derfor tenker jeg at selv om listen jeg kom med passer en lidelse, så passer den også mange andre lidelser.

Jeg har simpelthen Tinnitus og depresjon. Det er også umulig å si hvilke av disse to lidelser som forårsaker hvilken av den andre lidelsen. Men det kan gå begge veier.

Det er ikke sikkert du har Tinnitus for det om.

Og det trenger ikke en gang være en hørselsskade som ligger bak, selv om det kan være en vanlig inngangsport til å få nettopp Tinnitus.

Alle kan få Tinnitus (øresus, ringelyd eller andre lyder i hørselsapparat). Deg kan også gå bort. Men, ofte vil aldri lyden helt forsvinne.

Den vil kun variere mellom å oppfattes som en lyd, og det å oppfatte lyden som meget plagsom.

Det sies at det hjelper å jobbe med å få det bedre selv, og få bedre helse. Stressmestring, avspenningsøvelser /-tid med mere.

Altså selv om du ikke har Tinnitus, kan det være veldig nyttig selv for deg, å sette seg som mål; AT NÅ SKAL JEG FORBEDRE EGEN LIVSSTIL OG HELSE.

Det vil redusere opplevelsen av plagene dine. Det gir jeg garanti for!!

Altså: Fysisk aktivitet, Pauser, Søvn, Gode matvaner, Tilrettelegge livet så det er enklere å møte hverdagen. Det er en hel haug med ting å tenke på her. Du vet svarene best selv. Les litt om forskjellige slike mestringsaktige greier. Det er garantert at mange sykdommer deler liknende mestringsstrategier.

Vet ikke. Det varer ikke så lenge, så det ødelegger ikke livet mitt. Men smertene når de først kommer er ikke er normale, de er helt absurd vonde og kommer uten noen forvarsel.

Veldig vanskelig å vite hvordan andre har det. Skriv ned og forklar utfyllende til legen nøyaktig hvordan DU opplever ting.

Ja, det kan være det. Har aldri blitt utelukket. Har fått mange slike kryp på meg på turer (mange!). Men har ikke sett tegn på sånn rød ring, men har blitt bitt.

Ok, ikke avskriv det helt for det om. Ikke forvent noe av noen lege om problemet. Det er tydeligvis et lite undersøkt bakterie vs. kroppen forhold. Du ser stadig dialog i aviser om at man skal stå lengre på antibiotika og kanskje med andre doser og annen oppfølging, enn hva dagens legestand har bestemt er riktig behandlingsopplegg.

Vær klar å møte veggen her hos mange leger!

Igjen er det selv du og dine beskrivelser av opplevelser i fortiden som kan gi en pekepinn for en lege om han bør utrede borrelia. De tar prøver av spinalvæsken for å finne "krypet". Mener å ha lest at bakterien har en slags maskeringsperiode, hvor den er værre å påvise i kroppen!!!!!

Alt-i-alt vil det være en mental påkjenning å få negative prøveresultater, og likevel gå å bekymre seg (blir litt hypokonder-påkjenning for alle som er borti det).

Bør jeg oppsøke privat lege? Tar dem mere hensyn der?

Anonym poster: 205a345a03d9973b12f8de4ea1bb6047

Privatlege

Det må du selv finne ut. Også bytte av fastlege kan få fortgang på ting om du er heldig med bytte. Det er en slags gambling som du må kjenne om er rett for deg.

Privatleger koster betraktelig penger. Er det småproblemer, kan disse faktisk bli billigere for deg dersom du trenger en spesialist for du blir gjerne henvist umiddelbart. Jeg ville likevel holdt en knapp på ny fastlege om du er kommet til at gamle-legen ikke duger. Annen fastlege kan gjerne henvise deg hurtigere enn den gamle om du har flaks med bytte.

Privatlegen er ikke nødvendigvis noe som helst mer faglig dyktig. Det gir kun en mulighet for direkte konsultasjon og møte med et nytt ansikt, som garantert vil ha ørene på spiss lytting til dine problemer. Så vil også en ny fastlege ha.

Sier ikke det er riktig for deg, men av og til er det sunt å forsøke en ny lege, da det gir deg blanke ark å forklare deg selv på. Det kan være nervepirrende prosess, og man kan også angre seg etter bytte har skjedd. Anonym poster: 2b97dfc2eb1de970ab909b14440412bc

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vennligst ta alle lenkene nedenfor med en klype salt. Kan jo hende enkelte lenker kan ha noe for seg, men det er slett ikke sikkert. Det er så mange lidelser der ute, og dette blir vel mer en oppsummering av hva jeg klikket innom i søken etter noe, om noe som kanskje kunne..:

http://www.patient.c...l-field-defects

Koselig ;)

Looking for evidence of 'asymptomatic' visual field loss

Does the patient tend to bump into people or things?

Has there been any damage to the car recently? Patients may continue to drive, as they are oblivious of quite significant field loss. This can cause failure to judge parking, failure to negotiate obstacles or failure to notice other vehicles at road junctions

http://www.patient.c...Amyloidosis.htm

Symptoms

These are largely determined by the organ or system affected and the picture is often confused by the underlying disease, which may be fatal before amyloidosis is suspected.

Typically, in amyloidosis there is a combination of symptoms affecting more than a single system, eg fatigue, weight loss, easy bruising, breathlessness, peripheral oedema, sensory change, carpal tunnel syndrome, and postural hypotension.

http://vision.about....uter_Vision.htm

If you spend a significant amount of time on a computer each day, you might experience symptoms of computer vision syndrome (CVS).

http://en.wikipedia....vision_syndrome

http://www.eyehealth...blurred-vision/

Did you know that having blurred vision may be a sign of another problem? Continue reading to learn why.

http://www.eyehealth.../vision-change/

Vision changes should always be taken seriously.

Har ikke snøring på hvordan pasienten opplever synsinntrykk. Men det er mange tilstander som berører synet:

http://www.youtube.com/watch?v=jeYe-SMMW9k

http://www.eyehealthweb.com/nystagmus/

en.wikipedia.org/wiki/Oscillopsia

Oscillopsia is a visual disturbance in which objects in the visual field appear to oscillate. The severity of the effect may range from a mild blurring to rapid and periodic jumping.

http://en.wikipedia....ibular_migraine

It may include a feeling of rotation or illusory sensations of motion or both.

http://en.wikipedia....ersion_syndrome

Conversion syndrome describes a condition in which physical symptoms arise for which there is no clear explanation. According to the U.S. National Library of Medicine, conversion syndrome is "a condition in which a person has blindness, paralysis or other nervous system that cannot be explained by medical evaluation"

http://en.wikipedia....otic_depression

Psychotic depression refers to a major depressive episode which is accompanied by psychotic symptoms. It can occur in the context of bipolar disorder or major depressive disorder. It can be difficult to distinguish from schizoaffective disorder; that disorder requires the presence of psychotic symptoms for at least two weeks without any mood symptoms present.

http://en.wikipedia....ischemic_attack

Symptoms vary widely from person to person, depending on the area of the brain involved. The most frequent symptoms include temporary loss of vision (typically amaurosis fugax); difficulty speaking (aphasia); weakness on one side of the body (hemiparesis); and numbness or tingling (paresthesia), usually on one side of the body. Impairment of consciousness is very uncommon. There have been cases of temporary and partial paralysis affecting the face and tongue of the afflicted. The symptoms of a TIA are short-lived and usually last a few seconds to a few minutes and most symptoms disappear within 60 minutes. Some individuals may have a lingering feeling that something odd happened to the body. Dizziness, lack of coordination or poor balance are also symptoms related to TIA. Symptoms vary in severity.

Ganske alvorlige saker:

http://en.wikipedia....ascular_disease

A transient ischemic attack (TIA) leaves little to no permanent damage within the brain. The symptoms of this include facial weakness, visual impairment, loss of coordination, or balance, a sudden headache, and mental confusion with unintelligible speech. Severe blockage of the arteries to the brain is known as carotid stenosis.

http://en.wikipedia....s_erythematosus

SLE is one of several diseases known as "the great imitators" because it often mimics or is mistaken for other illnesses. SLE is a classical item in differential diagnosis, because SLE symptoms vary widely and come and go unpredictably. Diagnosis can thus be elusive, with some people suffering unexplained symptoms of untreated SLE for years.

Common initial and chronic complaints include fever, malaise, joint pains, myalgias, fatigue, and temporary loss of cognitive abilities. Because they are so often seen with other diseases, these signs and symptoms are not part of the diagnostic criteria for SLE.

Neuropsychiatric

Neuropsychiatric syndromes can result when SLE affects the central or peripheral nervous systems. The American College of Rheumatology defines 19 neuropsychiatric syndromes in systemic lupus erythematosus. The diagnosis of neuropsychiatric syndromes concurrent with SLE is one of the most difficult challenges in medicine, because it can involve so many different patterns of symptoms, some of which may be mistaken for signs of infectious disease or stroke.

The most common neuropsychiatric disorder people with SLE have is headache, although the existence of a specific lupus headache and the optimal approach to headache in SLE cases remains controversial. Other common neuropsychiatric manifestation of SLE include cognitive dysfunction, mood disorder, cerebrovascular disease, seizures, polyneuropathy, anxiety disorder, and psychosis. It can rarely present with intracranial hypertension syndrome, characterized by an elevated intracranial pressure, papilledema, and headache with occasional abducens nerve paresis, absence of a space-occupying lesion or ventricular enlargement, and normal cerebrospinal fluid chemical and hematological constituents.

More rare manifestations are acute confusional state, Guillain-Barré syndrome, aseptic meningitis, autonomic disorder, demyelinating syndrome, mononeuropathy (which might manifest as mononeuritis multiplex), movement disorder (more specifically, chorea), myasthenia gravis, myelopathy, cranial neuropathy and plexopathy.

Neurological

Neural symptoms contribute to a significant percentage of morbidity and mortality in patients with lupus. As a result, the neural side of lupus is being studied in hopes of reducing morbidity and mortality rates. The neural manifestation of lupus is known as neuropsychiatric systematic lupus erythematosus (NPSLE). One aspect of this disease is severe damage to the epithelial cells of the blood–brain barrier.

Lupus has a wide range of symptoms which span the body. The neurological symptoms include headaches, depression, seizures, cognitive dysfunction, mood disorder, cerebrovascular disease, polyneuropathy, anxiety disorder, psychosis, and in some extreme cases, personality disorders. In certain regions, depression reportedly affects up to 60% of women suffering from SLE.

en.wikipedia.org/wiki/Autoimmune_disease

en.wikipedia.org/wiki/Scintillating_scotoma

http://en.wikipedia..../Optic_neuritis

Major symptoms are sudden loss of vision (partial or complete), sudden blurred or "foggy" vision, and pain on movement of the affected eye. The vision might also be described as "disturbed/blackened" rather than blurry, as when feeling dizzy. Many patients with optic neuritis may lose some of their color vision in the affected eye (especially red), with colors appearing subtly washed out compared to the other eye. A study found that 92.2% of patients experienced pain, which actually preceded the visual loss in 39.5% of cases. However, several case studies in children have demonstrated the absence of pain in more than half of cases (approximately 60%) in their pediatric study population, with the most common symptom reported simply as "blurriness." Other remarkable differences between the presentation of adult optic neuritis as compared to pediatric cases include more often unilateral optic neuritis in adults, while children much predominantly present with bilateral involvement. Symptoms peak several days to weeks after onset, while symptoms failing to improve after 8 weeks should suggest a diagnosis other than optic neuritis.

In many cases, only one eye is affected and patients may not be aware of the loss of color vision until they are asked to close or cover the healthy eye.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paroxysm

Paroxysmal attacks or paroxysms are a sudden recurrence or intensification of symptoms, such as a spasm or seizure. These short, frequent and stereotyped symptoms can be observed in various clinical conditions. They are usually associated with multiple sclerosis or pertussis, but they may also be observed in other disorders such as encephalitis, head trauma, stroke, asthma, trigeminal neuralgia, breath-holding spells, epilepsy, malaria, tabes dorsalis, and Behçet's disease, paroxysmal nocturnal hemoglobinuria (PNH).

http://en.wikipedia....f_consciousness

An altered state of consciousness can come about accidentally through, for example, fever, infections such as meningitis, sleep deprivation, fasting, oxygen deprivation, nitrogen narcosis (deep diving), psychosis, temporal lobe epilepsy or a traumatic accident. Altered states of consciousness also occur in healthy women experiencing childbirth, hence the introduction of the term gender-specific states of consciousness.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphene

A phosphene is a phenomenon characterized by the experience of seeing light without light actually entering the eye.

http://en.wikipedia....tiple_sclerosis

A person with MS can suffer almost any neurological symptom or sign, including changes in sensation

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...