Gå til innhold

bygge pc selv! er det noe å satse på? (noob)

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg en pc for å game litt på.. har lenge sett på de forskjellige man kan sette sammen på komplett, men syns det er for dyrt... har maks 4k i første omgang!

derfor har jeg sett på "byggesett" og synes det ser spennende ut, men vil en uten erfaring i det hele tatt få det til? liker småelektronikk og synes det er morsomt å skru osv.. har veldig mange spm..

-hvor galt kan det gå hvis det først går til faen?

-Må man være et geni?

-Kan jeg koble fler vifter på hovedkortet som følger med pakken?

-Følger alt av skruer og kabler med i en slik pakke?

- vil denne dra de bedre spillene på grei grafikk når jeg får meg et skjermkort?

- evnt vil det gå med den integrerte grafikkprosessoren?

spent noob søker byggesvar! :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Alt kan ødelegges hvis man er komplett idiot, er man ikke komplett idiot så er det lett å bygge selv.

-Nei, det er ikke akkurat rakettforskning vi snakker om her.

-Det kommer ann på hovedkortet.

-Yup, alt er inkludert i pakka.

-Integrerte grafikkchipper kommer i masse varianter men du får ikke i pose og sekk. Skal du ha den beste cpuen så må du velge intel og de har ikke integrert grafikk til å dra nyere spill.

AMD derimot klarer endel mer men da blir cpuytelsen dårligere.

Lenke til kommentar

En viktig faktor om du bygger PC selv, har du garanti på hver enkelt komponent, og ikke på hele PC-en sett under ett. Dermed blir det straks verre om maskinen skulle slutte å fungere eller ikke fungerer ved oppstart etter montering. Da må du selv bruke tid på feilsøking, for å se om f.eks. minnemoduler eller prosessor kan være defekt.

Det er vel egentlig bare å følge manualen som medfølger hovekortet, der står det hvilken rekkefølge

Kjøpte meg ett av de avanserte hovekorta her om dagen, fortsatt er manualen ganske 1.2.3

16ba6g7.jpg

Det vil også stå på hver komponent hvordan det installeren i mer detalj om du er usikker på noe :)

Det er når du har gjort noe "galt" det begynner å bli morsomt, fordi da må du google og feilsøke og rette opp i feilen. Hvis du ikke har driti deg loddrett ut og smetta inn statisk elektrisitet o.l. Da kan man fort gi faen. ,- men RTFM, så kan du ikke gjøre slike feil :)

Jeg er ingen rakettforsker, men i starten var det litt kål å forstå alt sammen, men ganske ble alt sammen en selvfølge.

Ja, RTML hvor du eventuelt kan koble til flere vifter, i mitt tilfelle:

(det er ganske rett frem (CHA-FAN1-3)=Chassis fan 1-3, altså Viftene som er på selve kabinettet, da har jeg 3 stykker jeg kan koble til der. Diagrammet viser også hvor de befinner seg.

2ljgi9w.jpg

Det SKAL gjøre det, det gjorde desverre ikke det på det siste hovekortet jeg kjøpte, men det kan du etterspørre. Det første hovekortet jeg kjøpte fulgte det med i bøtter og trær, så jeg hadde heldigvis extra fra den som passet som hånd i hanske med det nye :tease:

Vil absolutt ikke anbefale den integrerte VGA uttaket for gaming, nei. Kjøpt deg AMD for et greit/bra skjermkort eller Nvivia for bra/veldig bra :-) Smak og behag. Mer hodekløing? RTFM eller hyl ut :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

vel, de fleste delene i den pakken der er utdaterte, det er heller ikke med noe skjermkort, så du får ikke gamet på den der, det er heller ikke med en vanlig HDD

Hva har du fra før? Skjerm,Tastatur etc?

hvis du ikke har noe fra før er 4000 for lite for en high end pc som drar de nyeste spillene lengre enn ut året :p

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

Det går ann å bygge pc rimelig men 3000kr er veeeeldig billig.

Har du OS? Hvis ikke så koster jo det også 1000kr.

Hvis vi tenker oss at du skulle kjøpt den pakka der, noe vi ikke anbefaler så må du påregne

ca 1270kr for skjermkort, ASUS GeForce GTX650 Ti 2GB Boost og rundt 1000kr for Win7 eller Win 8.

Og den vil holde lenger enn et år men det er ikke spesielt oppgraderingsvennlig med de delene som er i den pakka.

Lenke til kommentar

heisann, men overgår ikke denne http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/data-i-deler/amd-datoridelar-phenomiix4/182261.7144/

den du linker til på det meste? ;S

må ikke ha en super pc, men hadde vært greit om den tok bf3, dayZ og borderlands 1 0g 2 på grei grafikk?

er ikke det mulig med dette?

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/data-i-deler/amd-datoridelar-phenomiix4/182261.7144/

+

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/xfx-radeonhd77502gb/180202.7064/

Lenke til kommentar

heisann, men overgår ikke denne http://www.netonnet....x4/182261.7144/

den du linker til på det meste? ;S

må ikke ha en super pc, men hadde vært greit om den tok bf3, dayZ og borderlands 1 0g 2 på grei grafikk?

er ikke det mulig med dette?

http://www.netonnet....x4/182261.7144/

+

http://www.netonnet....gb/180202.7064/

Nei, dette vil ikke være nok til dine spill (med mindre du er glad i lav fps) :hm:

Lenke til kommentar

post-261518-0-38490000-1364929711_thumb.png

Satt sammen en deleliste til deg, dette gir deg nok bedre ytelse for pengene en noe annet i denne prisklassen.

Er ikke så stor forskjell fra den siste du linket til til nettonnett, det er samme prossesoren og hovedkortet. Forskjellen ligger for det meste i raskere RAM. Siden grafikkort krever en del raskere RAM en det prossesorer gjør, utgjør minnefrekvensene en mye større forskjell når du bruker integrert grafikk en det gjør med et dedikert grafikkort. (Kilde:

)

Dersom du trenger en windows lisens kan du droppe HDD/SSD'en og legge det til istedet.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Den der duger nok ikke til gaming i det hele tatt. Phenom II er en tre genrasjoner gammel prossesor, uten integrert grafikk. Grafikkchippen i den pakka er integrert i hovedkortet, og hovedkortet det koster skarve 400 kroner og støtter bare VGA. De gamle stasjonære skolepcene vi har her er kraftigere. Den har heller ikke noen harddisk inkludert.

Ekstra vifter har du heller ikke bruk for, siden et opsett til den prisen ikke generer spesielt mye varme.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Ekstra vifter går fint. Er plass til seks ekstra vifter i det kabinettet der. Men gå heller for et sett med en nyere prosessor, som f.eks det oddsmurf eller MariusSR linket til. Har en sånn prosessor i maskina mi som ble kjøpt i 2009. Det er eldgammelt når man snakker om maskinvare. Den er slett ikke kapabel til noen form for spill uten dedikert skjermkort.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Om du har 4000kr å bruke, og skal kjøpe skjermkortet senere - ville min anbefaling bli å kjøpe Intel i5. Om budsjettet er det samme og du skal kjøpe med skjermkort nå, vil nok amd gi mer penger til overs til skjermkort. Men skjermkort er også den komponenten som koster mest, og som vil gi mest ytelse. Så om valget er å kjøpe et i5 system og senere kjøpe et skjermkort til 1000 kr, eller å kjøpe et AMD system for 3000 og et skjermkort til 2000 senere vil det siste gi best ytelse. Sånn som komponenter er i dag vil for gaming, skjermkortet nesten uansett være flaskehalsen.

Edit:

Noen kabinetter kommer også med både 3 og 4 vifter ferdig montert, 120mm vifter koster fort over 100kr pr stk, så det er kroner å regne der også. Antec three hundred kommer med 2 120mm og en 140mm om jeg husker rett, billig er det også. Men det er ikke noen form for støydemping på det.

Edit2:

Noe uklart i posten min ser jeg, men om det hadde vært opp til meg hadde jeg heller spart penger til å kjøpe Intel i5 og et dedikert skjermkort. Om budsjettet er på 3-4k og det skal handles nå, kjøper du AMD og et dedikert skjermkort. Husk at strømforsyning og kabinett holder i svært mange år, og det er forholdsvis sannsynlig at du kan bruke de neste gang du bygger deg PC. Så å kjøpe den aller billigste og svakeste strømforsyningen du har råd til er kanskje ikke det smarteste valget :) Du får en 600W PSU til rundt 5-600 kr, noe jeg syntes virker som en god deal.

Om det er relevant har jeg Phenom II selv, som fungerer utmerket til spill, men det er rett og slett en alt for gammel CPU til å anbefale noen i dag. For å sette det i perspektiv kom Phenom II på socket AM3 for 4 år siden, og jeg har byttet skjermkort på PCen med Phenom II 2 ganger siden den tid. Dvs har den holdt seg godt siden den kom ut, og gjør det fortsatt enda, men å kjøpe den i dag hadde aldri væt aktuellt.

Endret av gsn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg var på et så trangt budsjett så ville jeg kjøpt et ok hovedkort til 1155socket og en i3 cpu, den vil fint klare å dra skjermkort som er godt over middels, som f.eks det jeg linket.

Da kan du oppgrader cpu og skjermkort minst 1 gang hvis ønskelig.

Det du holder på og gjøre er å kaste 4000kroner ut av vinduet og det er jo ikke spesielt lurt når man har dårlig råd.

Du kan jo også sjekke bruktmarkedet, det ligger innimellom bra rigger der til en rimelig penge som f.eks,

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/28888 som er sykt billig hvis du får den for 4000kr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...