Trondster Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Best er det om jenta selv får velge kameraet som gir henne godfølelsen - så er det et kamera hun liker og kommer til å like å bruke. (Og drar dere på Elkjøp/Lefdahl, så ikke automatisk la dere overtale til Sony - Sony lager flotte ting, men selgerne der har litt overvekt på å anbefale akkurat Sony - sannsynligvis det merket de tjener mest på.) 5 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Se på Panasonic DMC-GX1, det er tett på Olympus OM-D E-M5 i billedkvalitet, men mer kompakt og langt billigere. Koster nær 5000 kroner til vanlig men er på tilbud til 2995 innimellom, og det er et formidabelt kupp for dette kameraet. Dersom konfirmanten liker formfaktoren så er dette ganske bankers gitt budsjettet deres. Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Vil anbefale samsung sine nx kameraer. Feks NX1000 koster 3000kr. Eventuelt et NX300 til 5800kr. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Syns nye Sony NEX-3N ser ut som et veldig spennende kamera som gir veldig bra bildekvalitet for pengene og en veldig kompakt størrelse med 16-50mm powerzoomen. Det går jo også an å kjøpe med et billig, men bra fastobjektiv fra sigma til latterlig lave 700 kroner for bedre lysstyrke. Hadde lett gått for sony sin nex-serie hvis jeg skulle kjøpt meg inn i et speilløst system. De som i dag som ikke kan noe om kameraer og kun vil ha speilrefleks fordi de tror det automatisk betyr bedre bildekvalitet vet tydeligvis ikke om de speilløse kameraene på markedet. Sensoren i NEX-serien er mer eller mindre de samme som man finner i enkelte speilreflekser fra Nikon og Pentax, så med mindre man har tenkt å investere mye i ekstra linser og har lyst å drasse med seg store og tunge kameraer over alt så vil man nok ha mer glede av et speilløst kamera som kan tilby bildekvalitet på høyde med speilreflekskameraer, men i en mye mindre pakke. Et kamera som man kan ha med seg uten å dra på en kamerabag kommer til å bli mye mer brukt. Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Kommentar på dette tilbudet? (ifht pris vs. hva jeg får for pengene, vil det kunne være et godt førstegangssystemkamera til konfirmanten min?) http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-gf5w-14-42-14mm-5025232682751-007?source=japanphoto_prisjakt Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Det er helt greit i henhold til det du spesifiserer i først post. Et pluss er at det kommer med to objektiver, poenget med et systemkamera er at man kan velge rett objektiv til oppgaven. Så et systemkamera med bare kitobjektiv er litt meningsløst. Men det skurrer litt siden det høres ut som det egentlig er et meget bra kompaktkamera du leter etter. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Kommentar på dette tilbudet? (ifht pris vs. hva jeg får for pengene, vil det kunne være et godt førstegangssystemkamera til konfirmanten min?) http://www.japanphot...nphoto_prisjakt Har brukt GF1, GF2, GF3 og GX1, og har egenlig aldri helt sett det helt store med GF-serien etter nr. 1. De har blitt simplere og simplere, og da ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe GF5 til 4000kr når du, igjen, får E-PM1 til 1400kr. 14mm-en som følger med er ikke interessant nok til å forsvare 2600kr ekstra. Hadde det vært 20mm f1.7, så hadde det vært annerledes. Du mister også stabilisering i huset ved å gå til Panasonic, noe som er trist & leit om kremoptikken til Olympus frister. 1 Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 takk for innspillene Joda, Kristallo - jeg skulle aller helst kjøpt henne et godt kompaktkamera, da jeg vet at i praksis er det dette hun vil ha mest nytte/glede av (det vil dekke behovet hennes ifht fotografering, samtidig som det vil bli brukt MYE mer). Men, hun har imidlertid fått det for seg at det er systemkamera som er "tingen", uten at det har noen (fra henne) rasjonell årsak... Jeg vet jo fordelene (og ulempene) med system kontra kompakt, men det er ikke disse som er bakgrunn for hennes sterke ønske. Så da er kunsten å finne noe som er nytt og godt nok til å dekke ønsket, samtidig som det er godt nok (ifht kvalitet, funksjonalitet og grensesnitt) til å kanskje gjøre mine tanker til skamme ifht at det vil bli lite brukt. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Du har fått flere forslag om å gi henne penger og la henne kjøpe noe selv. Det ser ut til at du ikke ønsker det forslaget...:-) Så da gjør jeg det enkelt for deg; Kjøp Nikon D3200 med 18-55 eller 18-105. (eller noe annet...hehe...) Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Joda, Rogkas - jeg har tenkt tanken om å følge forslagene om å gi henne penger (og det kan godt hende det er det jeg ender med...) Men jeg har en litt gammeldags (?) tanke om at det er mer stas med pakke enn penger derfor jeg "kverner" litt fremdeles på problemstillingen Men takk likevel Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Hva med Canon 100D, det minste systemkameraet med speilfunksjon som du får i dag og alle Canon sine ef-s/ef objektiver passer, kanskje litt dyrt nå siden det er helt nytt men vil nok falle litt etterhvert i pris. Edit: la til en link. Endret 12. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) takk for innspillene Joda, Kristallo - jeg skulle aller helst kjøpt henne et godt kompaktkamera, da jeg vet at i praksis er det dette hun vil ha mest nytte/glede av (det vil dekke behovet hennes ifht fotografering, samtidig som det vil bli brukt MYE mer). Men, hun har imidlertid fått det for seg at det er systemkamera som er "tingen", uten at det har noen (fra henne) rasjonell årsak... Jeg vet jo fordelene (og ulempene) med system kontra kompakt, men det er ikke disse som er bakgrunn for hennes sterke ønske. Så da er kunsten å finne noe som er nytt og godt nok til å dekke ønsket, samtidig som det er godt nok (ifht kvalitet, funksjonalitet og grensesnitt) til å kanskje gjøre mine tanker til skamme ifht at det vil bli lite brukt. Jeg er ikke sikker på at veien å gå er et kamera som hverken er fugl eller fisk. Kansje det er god grunn til at hun vil ha et litt større kamera. Hva med å gå for et speilrefleks som tar supre bilder på full automatikk og som er enkelt å bruke. For eksempel Nikon D3200 til under 3500 kr. Jeg er av den oppfatning at man trenger speilrefleks for å få gjort jobben skikkelig og et bra kompaktkamera for å dekke de tilfellene man ikke gidder å dra med seg et systemkamera (selv om det er lite). http://www.akam.no/a...on-d3200/109585 http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D32001855KITB/nikon-speilreflekskamera-d3200-18-55mm-objektiv Endret 12. april 2013 av Kristallo Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Den gode grunnen til at konfirmanter vil ha speilreflekskamera er stort sett fordi atte derfor. Har hatt en del konfirmasjoner i familien de siste årene, alle har ønsket seg og fått speilreflekskamera og MacBook. Kameraene blir flittig brukt i en måneds tid på auto og så erstattet av mobilkamera. Ingen har brydd seg med å forstå eksponering eller se på andre objektiver. Stort sett er det "fordi alle andre har det", som med 99% av alt som skjer i den alderen. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Joda, Rogkas - jeg har tenkt tanken om å følge forslagene om å gi henne penger (og det kan godt hende det er det jeg ender med...) Men jeg har en litt gammeldags (?) tanke om at det er mer stas med pakke enn penger derfor jeg "kverner" litt fremdeles på problemstillingen Men takk likevel Du kan fint lage en pakke av det...:-) Pakk inn noe som ligner på et kamera sammen med en eller annen form for hjemmelaget sjekk med en sum på. Lag et opplegg som inkluderer et besøk i en butikk. Skriv noen ord om dette, og sørg for at summen penger er øremerket til kjøp av kamera... 2 Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Tror jeg er veldig enig i din betraktning, Psilocybe Og det er det jeg forsøker å motvirke, gjennom å finne et speilløst som kan være et kompromiss - og som kan forlenge brukstiden ut over 1 måned... Gir jeg penger, så kjøper hun speilrefleks (som blir liggende etter en måned?) Gir jeg kamera, så kan jeg påvirke valget slik at hun ender med et kamera som blir brukt lengre/mer - og derav hadde jeg en tanke om å heller satse på speilløst (like gode bilder, mindre str, mer funksjonalitet ("kul konfirmantfunksjonalitet") Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Hvis hun trenger et kompaktkamera så kjøp et Sony RX100 som kommer til å bli brukt enda lengre enn et speilløst systemkamera som fremdeles er en svær klump i forhold. Det er så mye bedre enn det hun er vant til at hun antakelig kommer til å glemme tanken om systemkamera. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Det er nok sant at det fortsatt sitter veldig langt inne hos de fleste at man "Må ha speilrefleks" for å ha et godt kamera. For det første er det jo i de siste åra kommet mange speilløse alternativ som er minst like gode, og for det andre er det jo ikke kameraet som tar bildene, men fotografen. Den generelle oppfatning blir fort litt ala "Oi, du tar fine bilder! Du må ha bra kamera!" noe som blir det samme som å si "Oi, du lager god mat! Du må ha god stekepanne!" Om en konfirmant har nok selvinnsikt og forståelse til å faktisk skjønne dette er jo ikke helt sikkert. Det tok en stund før jeg skjønte det selv... Det er vel også veldig viktig at ting er "kule" og at man får status i "vennegjengen" av disse tingene, og da blir det fort litt vanskelig med et kompaktkamera vil jeg tro. Endret 12. april 2013 av Shirmah Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Konfirmasjon må være en gavepakke for fotobutikkene... Det må være et marked for leie av konfirmant-kamera? Høysesong i mai, de fleste tilbakelevert innen oktober. En måte å "lure" jenter til å ønske seg et mindre kamera er å finne et i rette farge, speilløse finnes ofte i andre farger enn sort. Er det ikke flere kjendiser som har begynt å bruke Leika? Det bør nok også påvirke populariteten til enkelte Fujifilm kamera. Endret 12. april 2013 av Frobe Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Jeg har fått et tilbud på denne varianten: http://www.fotovideo...utm_medium=link eksklusive den trådløse blitzen (EP-M1 var jo en av anbefalingene fra psilocybe) Til kun kr. 1.500,- som jeg tror jeg går for (nytt, ubrukt og med kvittering) - og da har jeg noen kroner til overs ifht tenkt ramme slik at jeg kan kjøpe noe mer utstyr Er det noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe i tillegg? Er det noen som kan kommentere pakken (ifht objektivene?) Er det noen som kan kommentere ifht prisen (ifht hva jeg får) Tusen takk for innspillene underveis Det blir nok konfirmasjon, skal dere se Endret 19. april 2013 av ronnyraet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå