Gå til innhold

Systemkamera til konfirmant - speil/speilløst...

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har en konfirmant som ønsker seg speilreflekskamera (hun har hatt kompaktkamera i flere år).

Og, jeg tenker i den sammenheng at det kan være like greit/lurt å satse på speilløst (pga størrelse og portabilitet), så trenger derfor tips ifht systemkamera.

Hun er ingen profesjonell ifht å se nyanseforskjeller på bildekvalitet, og tror derfor at grensesnitt og funksjonalitet er viktigst

Derfor - er det noen som har synspunkter på hva jeg bør velge til henne:

• System (speilløst vs. speilrefleks)
  • Merke/type: Lettvint grensesnitt, god automatikk og funksjonalitet
  • Pris: maks ca 4000 (får jeg et speilløst "godtNok" for 3.000, så er det selvsagt toppers! Siste skrik eller nylansert modell er mindre viktig)

Det er en "skog" der ute...

Og jeg trenger noen konkrete tips ifht hva jeg bør velge som konfirmasjonsgave til jenta - hvor maksimalt grensesnitt/automatikk og funksjonalitet for pengene er viktigere enn nylansert ypperste bildekvalitet :)

Alle tips og bidrag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange gode tips

Jeg ser at ifht speilrefleks, så kan Nikon D3200 være en grei modell

Har imidlertid sansen for argumentet til fo2re ifht speilløst

Derfor:

Noen som da kan anbefale en "innstegsmodell" ifht speilløst (sammenlignbart med D3200 i pris og funksjon?)

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å bruke mitt Canon EOS 40D speilrefleks, det tas bare frem i unntakstilfeller (blits/fugle/sportsfotografering). Resten av tiden bruker jeg et par speilløse Samsung NX-kamera på grunn av at disse er mye lettere å ta med seg og gir minst like gode bilder. Jeg kan ta med to kamera med fem objektiver og litt ekstrautstyr i en liten koffert i A4-størrelse.

Forøvrig er det i dag flere kjekke kamera med faste zoom-objektiver som er minst like bra som pakkene med speilrefleks og kit-objektiv, men skrytefaktoren er kanskje like viktig? Et stort speilrefleks ender fort i en skuff og bildene blir tatt med mobilkamera istedenfor.

Lenke til kommentar

Speilrefleks vs speilløst har en vesentlig forskjell som er greit å ta med i vurderingen, det første blir sannsynligvis liggende ubrukt mens det andre alternativet er så kompakt at blir brukt.

Absolutt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett en Finn-annonse med "ubrukt (2 år gammel speilrefleks-modell) selges" til 2 år gammel nypris minus 500kr. Selges av en eller annen Amalie-Victoria eller hva nå konfirmanter heter nå om dagen.

Selv om speilrefleks er greien for rosabloggere og konfirmanter, så er det egentlig ganske bortkastet. Kjøp et godt kompaktkamera (Sony RX100) eller en iPhone 5. Om det er en litt mer utpreget fotointeresse å spore, se på m4/3. Legg da gjerne til Olympus 45mm f1.8, da kitobjektivene ikke er så mye å rope hurra for.

Lenke til kommentar

følger argumentene, og tror nok jeg vil få en fornøyd konfirmant med speilløst systemkamera

Noen som har konkret tips til speilløs (merke og modell) - god nok, brukervennlig nok og greie funksjoner til en fornuftig pris?

Takker for bidrag

Lenke til kommentar

Billig og greit, Olympus E-PM1 med kitobjektiv + 45mm f1.8 kommer på under 4000kr. Da får man et helt kurant kamera med stabilisering i huset, pluss et kanongodt portrettobjektiv. Sistnevnte har jeg inntrykk av er noe av det viktigste i verden i den alderen. Huset kan på sikt oppgraderes til E-M5 eller DSLR-light-husene til Panasonic med bedre kontroll og ytelse.

Ellers har du billigmodellene til Sony som kommer under 4000kr. Da får du større sensor (mindre dybdeskarphet og bedre bilder i dårlig lys), men også større objektiver. Systemet er heller ikke like etablert som m4/3, så man har to-tre gode objektiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

+1

Kjør speilløst. Alt for mange som lar DSLR'n ligge pga størrelse. ... og AAALT for mange som tror at et kamera må ha speil for at det skal være bra. Kanskje hvis man limer på et lite speil............

Jeg ville kanskje gått for E-PM2 i stedet for E-PM1. Mye likt, men E-PM2 har den samme brikka som E-M5, og er ca ganske et par hakk over den i E-PM1 mtp dynamikk og iso (som er greit å ha når man tar bilder innendørs med kit-objektivet)

E-PM1 er derimot meget billig nå og du får den vel til under 1400. E-PM2 ligger på ca 4500, men som sagt; Kvaliteten er et par hakk opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...