Instict Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Hei. Nå som sommeren nærmer seg og staten kaster skattepenger etter deg så tenkte jeg det var på tide å oppgradere skjermkortet og kabinettet mitt. Om jeg heller burde oppgradere andre ting, så er jeg åpen for forslag. Oppsett: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 GIGABYTE GA-Z68AP-D3 DDR3 S-1155 ATX GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI OC 1GB PCI-E DVI/HDMI CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU Jeg kommer til å kjøre 2 skjermer i 1080p. Spill jeg for tiden spiller er GW2 og TSW, så oppsettet mitt funker greit allerede, men jeg ønsker likevel å oppgradere. Jeg ser for meg et skjermkort i prisklassen 2-3000 og et kabinett til rundt 1-1500. Jeg har ikke noe "fastsatt" pristak, men hadde håpet å fått det under 4.000,- samlet. Men kan strekke meg lengre ved gode argumenter. Kabinettet må være lydisolert, ha mulighet for skjuling av kabler og ha plass til NOCTUA NH-D14, som er en ganske voksen kjøler. Og jeg ønsker ikke noe ufo kabinett, helst bare et enkelt sort et. Butikken jeg foretrekker å handle på er Komplett og Dustinhome. Endret 2. april 2013 av Instict Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Fractal Design R4 bør vel vurderes. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Fractal Design R4 bør vel vurderes. Det der såg rimelig perfekt ut egentlig. Men samtidig såg det litt lite ut, sikker på at Noctuan og hvilket som helst skjermkort får plass inni der? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Du burde også ta en titt på Netonnet.no, de har nemlig vært billigere enn komplett flere år nå, og selger mye av det samme. Som jeg ser det er det bare skjermkort du kanskje burde oppgradere, vet ikke hvilket kabinett du har. 500w PSU burde du tenke litt over når du kjøper, kjipt å nå grensen på de ^^ Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Det der såg rimelig perfekt ut egentlig. Men samtidig såg det litt lite ut, sikker på at Noctuan og hvilket som helst skjermkort får plass inni der? 29,5cm går fint, hvis det er lengre kan man ofre et harddiskbur og da har man 43cm å boltre seg på. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Da trur jeg at kabinettet skal være i boks. Fractal Design R4 såg ut som et perfekt kabinett til mitt formål, og testen HW hadde gjort overbeviste meg at dette kan være supert for meg. Da gjenstår det skjermkort. Da er det igjen ca 3,300,- til dette, men jeg kan strekke meg lengre ved gode argumenter. Det som skal byttes ut er som sagt GTX 560 Ti, som gjør jobben helt greit allerede. Og hvordan kan jeg evt regne ut om jeg trenger større PSU? Endret 3. april 2013 av Instict Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Da trur jeg at kabinettet skal være i boks. Fractal Design R4 såg ut som et perfekt kabinett til mitt formål, og testen HW hadde gjort overbeviste meg at dette kan være supert for meg. Da gjenstår det skjermkort. Da er det igjen ca 3,300,- til dette, men jeg kan strekke meg lengre ved gode argumenter. Det som skal byttes ut er som sagt GTX 560 Ti, som gjør jobben helt greit allerede. Og hvordan kan jeg evt regne ut om jeg trenger større PSU? Hvis du kjøper 7950 har du råd to ny PSU, den du har er dessverre ikke bra kvalitet Du kan også ha råd dersom du kjøper et 7970 Men den beste koster 3 300,- og en god PSU koster rundt 900,- Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Takker for kjempesvar! Innkjøp av ny PSU går utenom summen jeg har satt av til innkjøp av kabinett og gpu. Så innkjøp av HD7970 til 3,300,- skal gå fint om det gir 'best bang for the buck' i den prisklassen. Så en Corsair 650w til 899,- skal holde? Ønsker ikke å invistere i enda en ny psu neste gang jeg skal oppgradere. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hva med å gå for enda et 560ti og kjøre SLI? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Takker for kjempesvar! Innkjøp av ny PSU går utenom summen jeg har satt av til innkjøp av kabinett og gpu. Så innkjøp av HD7970 til 3,300,- skal gå fint om det gir 'best bang for the buck' i den prisklassen. Så en Corsair 650w til 899,- skal holde? Ønsker ikke å invistere i enda en ny psu neste gang jeg skal oppgradere. Jepp @Phlake, de yter dårligere og har lite VRAM Han kan jo selge den han har nå for mellom 750,- og 1 000,- Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Jeg anbefaler deg en Antec Eartwatts på 550 eller 650w. Disse er platinumspesifiserte og testet av Tomshardware. De er også noe rimeligere enn Corsair'en du har sett på. Noen påstår hardnakket at en PSU må være modular men selv vet jeg at om man er nøye med kablingen får man ryddige systemer med ikke-modulære også. Jeg ville også vurdert andre butikker, bare se på prisene på HD7970 som starter på under 2700kr. Forskjellen i ytelse mellom 7970 standard og 7970GHz edition ligger vel på 3-8% Du betaler noe mer for bare litt ytelse ved å velge det foreslåtte kortet. Pixmania selger GHz fra 3000kr, jeg ville handlet der uten å nøle. edit: Det som forøvrig er viktigere er at du går for et kort som har bedre kjøleløsning enn referansedesign. Velg kort med to eller tre vifter på kjøler. Endret 3. april 2013 av torfinns Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Jeg ville aldri under noen omstendigheter handlet fra pixmania. Og hvirfor skal folk mase om å kjøpe platinum psuer? Eneste fordelen er at de har litt mere effektivitet, dvs de trenger mindre strøm for å levere strøm. Så lenge psuen er av god kvalitet og minst halvmodulær så spillet resten liten rolle. Og st den kan gi nok effekt selvfølgelig. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Jeg anbefaler deg en Antec Eartwatts på 550 eller 650w. Disse er platinumspesifiserte og testet av Tomshardware. De er også noe rimeligere enn Corsair'en du har sett på. Noen påstår hardnakket at en PSU må være modular men selv vet jeg at om man er nøye med kablingen får man ryddige systemer med ikke-modulære også. Jeg ville også vurdert andre butikker, bare se på prisene på HD7970 som starter på under 2700kr. Forskjellen i ytelse mellom 7970 standard og 7970GHz edition ligger vel på 3-8% Du betaler noe mer for bare litt ytelse ved å velge det foreslåtte kortet. Pixmania selger GHz fra 3000kr, jeg ville handlet der uten å nøle. edit: Det som forøvrig er viktigere er at du går for et kort som har bedre kjøleløsning enn referansedesign. Velg kort med to eller tre vifter på kjøler. Vet du hva Vapor chamber som er på det kortet er?, det gjør jeg... Pixmania forholder seg ikke til Norske lover, og har mange misfornøyde kunder. Kvalitet framfor kvantitet, sier nå jeg! Jeg ville heller ikke kjøpt den Antec PSUen av samme grunn Test kan du se her Test av Corsair her! NB! Ikke platinum versjon av Antec Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Jeg ønsker heller ikke å bestille fra Pixmania. Akkurat nå har jeg satt sammen en handleliste fra Dustinhome(var ca samme priser på Komplett, mens dustin har gratis frakt) CORSAIR HX650 MODULAR GOLD 650W 899 kr FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK 739 kr SAPPHIRE RADEON HD7970 GHZ EDITION VAPOR-X 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP 3 299 kr Totalt inkl. moms 4 937,00 kr Det ble ca 1000kr dyrere enn forventet, men jeg hadde ikke planer om å kjøpe ny PSU enda. Ser alt dette ok ut eller? Og ja, jeg ønsker at PSU skal være modulær. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Jeg ønsker heller ikke å bestille fra Pixmania. Akkurat nå har jeg satt sammen en handleliste fra Dustinhome(var ca samme priser på Komplett, mens dustin har gratis frakt) CORSAIR HX650 MODULAR GOLD 650W 899 kr FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK 739 kr SAPPHIRE RADEON HD7970 GHZ EDITION VAPOR-X 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP 3 299 kr Totalt inkl. moms 4 937,00 kr Det ble ca 1000kr dyrere enn forventet, men jeg hadde ikke planer om å kjøpe ny PSU enda. Ser alt dette ok ut eller? Og ja, jeg ønsker at PSU skal være modulær. Jepp, alt ser bra ut Du vet at det er noen få kabler på HX serien som sitter fast? Mener det er 24 og 8 Pin, men de brukes uansett, da Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Da er alt bestilt, og jeg takker for alle innspill! Jeg gikk for det jeg skrev i posten over meg. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Det var litt synd at alt var bestilt, for du har jo dette kabinettet. Litt større enn R4: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1488728 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Det var litt synd at alt var bestilt, for du har jo dette kabinettet. Litt større enn R4: http://www.prisjakt....t.php?p=1488728 (Ikke at jeg er i nærheten av den riktige til å si dette ) Men Midi er som regel nok! Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Midi er mer enn nok ja! Sålenge jeg får plass til et skjermkort og cpu vifta så er det bra nok! Har maxi nå, og skal bli deilig å gå ned i størrelse. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Jeg har sett kritikken av Pixmania før og skjønner de som ikke ønsker handle der. Selv har jeg ingen negative erfaringer med butikken. Bortsett fra det får TS en solid oppgradering. men så til noe helt annet: Vet du hva Vapor chamber som er på det kortet er?, det gjør jeg... Pixmania forholder seg ikke til Norske lover, og har mange misfornøyde kunder. Kvalitet framfor kvantitet, sier nå jeg! Jeg ville heller ikke kjøpt den Antec PSUen av samme grunn Test kan du se her Test av Corsair her! NB! Ikke platinum versjon av Antec Tullebukk! 1) Når du skal kritisere en anbefaling bør du i all saklighets navn linke til samme modell som blir omtalt. Når du ikke gjør det forsøpler du tråden og sprer desinformasjon. Desverre er det slik at de fleste PSU-leverandører kan hente forskjellige modeller fra forskjellige fabrikker så samme PSU-serie kan i verste fall ha markante kvalitetsforskjeller. Derfor er det viktig å faktisk se på den aktuelle modellen og ikke generalisere... 2) Først nevner du vapor chamber som noe negativt som jeg leser det, etterpå "friskmelder" du samme kort? Hva er problemet? Kan du komme med objektive referanser? Og hvirfor skal folk mase om å kjøpe platinum psuer? Eneste fordelen er at de har litt mere effektivitet, dvs de trenger mindre strøm for å levere strøm. Så lenge psuen er av god kvalitet og minst halvmodulær så spillet resten liten rolle. Og st den kan gi nok effekt selvfølgelig. Hvirfor mase om platinum? For det første; jeg maser ikke Jeg kommer med relevante og logiske anbefalinger basert på forholdet mellom pris og ytelse med bakgrunn i objektive tester utført av noen av de mest anerkjente hardwaresidene på nett! Hvis dette kvalifiserer som mas er det svært sansynlig at det sier mer om deg enn meg. For å gi mer relevant info (selv om TS har handlet), Hardwaresecrets har testet Corsair HX650gold, Antec Eartwatts 650, samt TS sin gamle PSU - OCZ modXstream500w Ut fra disse siste testene vil jeg anta at den gamle PSU'en vil kunne gjøre god nok jobb til å drive de nye komponentene. Dette vil jo han selv kunne teste ut og sammenligne med den nye. Hvis du kjøper 7950 har du råd to ny PSU, den du har er dessverre ikke bra kvalitet Påstanden mangler objektive referanser, hvilke sider har testet og kommet med slik konklusjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå