Ihb Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei! Jeg studerer revisjon og regnskap og trenger hjelp med en statistikk oppgave. Hadde blitt veldig glad om noen tok seg tid til å svare :-) Et firma har to kopieringsmaskiner. La M1 og M2 bety at henholdsvis maskin nr 1 og maskin nr 2 fungerer på et tilfeldig valgt tidspunkt. Kontorsjefen har erfaring for at P(M1) = 0.90, P(M2) = 0.80 og P(både M1 og M2) = 0.75. a) Er M1 og M2 uavhengige av hverandre? Begrunn svaret. b) Beregn sannsynligheten for at minst en av kopimaskinene fungerer på et gitt tidspunkt. c) Hvis du får vite at minst en av kopimaskinene på et gitt tidspunkt fungerer, hva er da sannsynligheten for at maskin nr 2 fungerer? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Det der er mer sannsynlighetsregning enn statistikk, men uansett. Dette er enkelt, sikkert godt forklart i læreboka. a)Tilfellene A og B er uavhengige dersom P(A og B) = P(A)*P(B) b)Sannsynligheten for at minst en maskin fungerer er sannsynligheten for at A fungerer og B ikke, eller (pluss) sannsynligheten for at A ikke fungerer men B fungerer, eller (pluss) sannsynligheten for at begge virker. Du har totalt 4 muligheter, kriteriet i oppgaven er oppfylt i 3 av disse mulighetene (nevnt ovenfor). c)Avhenger av svaret i A, er de uavhengige eller ikke. Slå så opp på riktig sted i læreboka etter hva du svarte i a. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Har du prøvd noe selv? Noen hint: a) Uavhengig hvis b) P(minst en) = 1 - P(ingen) c) Lenke til kommentar
Ihb Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Takk for svar. Ser ikke poenget med å være frekke. Første og siste gang jeg poster noe her.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hvem har vært frekk? Det er helt vanlig at man prøver noe selv før man får veiledning. Det å bare si "gi meg løsning på sølvfat" får man ikke mye ut av. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå