Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg har aldri før satt meg så mye inn i fargerom, men har dog ikke hatt store problemer med det tidligere. I påsken tok jeg en god del nattebilder og nå jeg sliter med å få eksportert bildene slik jeg har jobbet med dem. Dette er hva jeg har brukt Canon EOS 6D rawfiler i AdobeRGB Rawfilene konvertert til DNG ved import i Adobe Bridge Åpnet i Adobe Camera Raw 7.3 Videre bilderedigering i Adobe Photoshop CS6 Jeg har lest masse på guider, men ingen som løser problemet jeg har. Jeg har forsøkt å konvertere til sRGB før eksport (med og uten embedded profile). Bildene mine blir mye mørkere enn i Photoshop på web og i native Windows Photo Viewer for jpegs og png'er. Jeg har også forsøkt det som står her, uten lykke http://www.diskusjon...howtopic=973226 Er det noen som vet hva jeg må gjøre? På forhånd takk Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) For å oppklare litt, råfiler har ikke fargerom - men når du åpner det i Photoshop gjennom ACR så får det et fargerom tildelt, fordi det har blitt konvertert. Lest denne: http://www.akam.no/a...fargerom/109348 ? Er litt vanskelig å skjønne akkurat hva du spør om, men er det slik at når du lagrer bildet i eks. jpeg/png så blir bildet mye mørkere enn det du jobber med i Photoshop? Endret 2. april 2013 av H_Treider Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Heisann. Takk for svar. Jeg scannet gjennom den guiden tidligere for å se om det hadde noe informasjon om hvordan man skal håndtere dette. Jepp. Når jeg er ferdig med å fikse opp et nattebilde og deretter eksporterer til png eller jpg, så er de langt mørkere. Jeg har googlet det, og lest at mange har samme problem, samt prøvd rådene de har fått. Men ingen av de rådene har hjulpet meg å klare å få en jpeg som ikke er betraktelig mørkere enn photoshop-filene jeg har jobbet med. Det er mulig det ikke har noe med fargerom og gjøre, men heller settings i Photoshop. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Du kan prøve å tildele fargerom i stedet for å konvertere til fargerom - eventuelt å kjøre sRGB fra Raw-filene. Du kan trivielt overstyre fargerom i Raw-konverteringen. Skal bildene uansett ende opp som JPEG til web kan du nesten like gjerne kjøre sRGB hele veien.,. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Sleng psd-filen i dropbox og del, så kan vi se litt nærmere Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg vil helst beholde AdobeRGB som fargerom på filene mine slik at jeg har mest mulig informasjon for senere printing. Problemet oppstår først når jeg eksporterer til jpeg eller png. Bildene blir ikke mørkere i Photoshop når jeg konverterer til sRGB. Jeg har aldri delt fra Dropbox før, men får se om dette funker. Jeg la bare en av råfilene jeg holder på med ut, forminsket. Jeg driver egentlig å setter sammen panorama på 100 megapixler. https://www.dropbox....4sgu/cvSAonmf6h EDIT: I bildet i min første post ser du at jeg på høyre siden jobber med en Photoshop-fil, og resultatet av eksportering på venstre. Endret 2. april 2013 av Coneunofax Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Kan komme av hva du har valgt som monitorprofil i Windows, hva som er working color space i Photoshop og mye annet interessant.. Fargerom er ikke alltid så lett... Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg vil helst beholde AdobeRGB som fargerom på filene mine slik at jeg har mest mulig informasjon for senere printing. Problemet oppstår først når jeg eksporterer til jpeg eller png. Bildene blir ikke mørkere i Photoshop når jeg konverterer til sRGB. Lastet ned filen funket fint. Åpnet i CS6 Tok Convert til sRGB Lagret som JPG Så på bildet i Bridge, Firefox og Windows Live Photo Gallery, så likt ut (og som i PS) alle steder Kan du legge opp en fil du har konvertert/eksportert til JPG også? Endret 2. april 2013 av se# Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Sorry for at jeg var litt treg. Løp til butikken. Jeg har lagt ut en konvertert jpg fra samme bilde på Dropbox-linken. Jeg har ikke hatt dette problemet tidligere, men byttet til Photoshop CS6 for noen uker siden. Helst vil jeg slippe å måtte gjøre endringer hver gang jeg skal konvertere til jpeg eller png. Det er selvfølgelig mulig at det er noe Photoshop-kunnskap som har gått meg hus forbi. Jeg konsulterte mine to Photoshop-bøker i stad, men fant ikke noe mer enn det jeg allerede har prøvd. Skjermen min (Dell U2711) har en profil som det er mulig å velge en del steder på Photoshop, men jeg vet ikke i hvilke tilfeller dette er ønskelig. EDIT: Jeg endret i Control panel/Color Management/Devices etter at jeg leste http://forums.adobe....message/4888531. Istedenfor å bruke Dell U2711 color profile som default, la jeg inn Adobe RGB 1998. Da ble bildet jeg hadde lagt inn på Dropboxen vist riktig. Vet dere om jeg burde bruke AdobeRGB eller sRGB her? Og hva er det lurt å bruke i Proof setup i Photoshop? Takk for tipsene så langt folkens Endret 2. april 2013 av Coneunofax Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Det er relativt mange usikkerhetspunkter her: - Hva har du satt skjermen din til å vise - sRGB eller Adobe RGB? - Har du satt Windows til å bruke en fargeprofil? Hvilken? - Har du satt Photoshop til å bruke en skjermprofil? Hvilken? Og - i tillegg til dette har vi alle mulige programmer som kanskje tar hensyn til fargeprofilen og kanskje ikke. Kanskje er bildet helt korrekt - det er bare at Photoshop er satt opp til at skjermen din er sRGB, så den selv "oversetter" fra Adobe RGB til sRGB? Eller at skjermen der er satt til Adobe RGB og vises korrekt? Hva så med det andre programmet ditt - hva hvis den ikke tar hensyn til fargerom i fila og viser bildet mappet om til Adobe RGB? Eller omvendt? Det er i det hele tatt et åpent spørsmål om det en gang er Photoshop eller Photo Viewer-programmet som i det hele tatt viser "riktige" farger. Men - for å sikre deg at bildet ser "riktig" ut både på andres maskiner og i trykk er det viktig at du selv har stålkontroll på hvilken fargeprofil du bruker hvor og hvorfor. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg har lagt ut en konvertert jpg fra samme bilde på Dropbox-linken. Ser at du har lagret til JPG med Adobe RGB profil som kan gi litt problemer i noen applikasjoner, men neppe så mye som screendumpen din viste. Er denne JPGen en fil som ser feil ut på din maskin? Endret 2. april 2013 av se# Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Det er relativt mange usikkerhetspunkter her: - Hva har du satt skjermen din til å vise - sRGB eller Adobe RGB? - Har du satt Windows til å bruke en fargeprofil? Hvilken? - Har du satt Photoshop til å bruke en skjermprofil? Hvilken? Her er det mye å tenke på. Skjermen min kan settes på YPbPr, men bruker RGB. Skjermkortet mitt ser ut til å la andre programmer styre fargeinnstillinger. Windows Color Management var satt til Dell sin profil, men har nå skiftet til AdobeRGB (som faktisk fikset problemet). Photoshop er satt til Proof setup = Working CMYK. Kanskje var problemet det at jeg har på mye lysere på skjermen enn hva som er vanlig, og profilen i Windows ikke tar høyde for det. Det ønskelige for meg er å ha best mulig fargerom på bildefilene mine, presis visning ved bilderedigering og presise eksporteringer. Ser at du har lagret til JPG med Adobe RGB profil som kan gi litt problemer i noen applikasjoner, men neppe så mye som screendumpen din viste. Er denne JPGen en fil som ser feil ut på din maskin? Jepp. Det var bare for å få eksportert en bildefil fort. Jeg tenker å være strengere med å konvertere til sRGB for web fremover. Det viste seg at visningen ikke hadde noe med bildefilen, men heller innstillingene mine i Windows. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Windows Color Management var satt til Dell sin profil, men har nå skiftet til AdobeRGB (som faktisk fikset problemet). Det er ett sted du bør velge skjermprofilen din og det er i Windows Color Management så den var korrekt IMO. Forutsatt at det er en korrekt profil, har du en skjerm som kan vise Adobe RGB så kan det være fornuftig å bruke den, men det skal veldig mye til at skjermen din er så nær Adober RGB standardprofil at det vil gi bra resultat. Edit: Du kan jo legge ut en screendump av fageinnstillingene dine ii PS, kanskje det kan gi noen hint, Endret 2. april 2013 av se# Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Men den skjermprofilen må vel ha vært helt feil? Altså, når jeg byttet til AdobeRGB så ble det bedre, men nå har jeg gått over til sRGB da det høres safere ut. Skjermen min skal vistnok ha et bredt spekter, men ikke likt AdobeRGB. Jeg har lagt ved innstillingene jeg bruker i Photoshop. Styrer disse visningen i Photoshop? EDIT: Jeg kan faktisk sette AdobeRGB på skjermen min også. Endret 2. april 2013 av Coneunofax Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg har lagt ved innstillingene jeg bruker i Photoshop. Styrer disse visningen i Photoshop? Vedlagt hvor? Anbefaler at du ser gjennom denne testen: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2711.htm Ser ut som skjermen er kalibrert på fabrikken og du skal ha fått med to profiler, en for sRGB og en for aRGB, i følge testen var den for aRGB mye bedre enn den for sRGB (for deres testeksemplar), men krever at skjermen er satt i Adobe RGB modus. Å bruke en skjerm i Adobe RGB modus kan imidlertid være en prøvelse hvis du bruker mye applikasjoner som ikke forstår profiler. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 En god start er å sette samme fargeprofil på skjermen som i skjermprofilen i Windows.. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Okay. Men nå skjønner jeg endelig litt av hva jeg driver med. Jeg har mulighet til å bruke AdobeRGB så det er positivt. Men, hvis jeg bruker AdobeRBG på alt, vil noen medier bli vist feil? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Så vil farger kunne brenne ut i det du eksporterer til sRGB, hvis du har farger i bildet ditt som er utenfor sRGB-fargerommet. Og muligheten for å ha sånne farger er nettopp hele poenget med å bruke Adobe RGB i stedet for sRGB. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Nå har jeg satt Adobe RGB på skjermen i Photoshop Color Settings i Color Management Jeg brukte denne guiden http://forums.whirlp...archive/1511987 Er det noe jeg har oversett da? Det ser litt mindre fargemettet ut enn hva jeg er vant med, men jeg ser at folk har sagt at det er vanlig for skjermen jeg bruker (standard mode er oversaturert). EDIT: Tusen hjertelig takk for hjelpen fra alle. Det ga meg klarhet i dette temaet. Endret 2. april 2013 av Coneunofax Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Du kan lese denne artikkelen: http://www.akam.no/artikler/fargerom/109348 Og - se også denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1391535 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå