mike05 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei,er ny på kamra fronten..men vurderer nå og kjøpe eit systemkamra. Men med tanke på eg er så ny i å ta bilder så spør eg litt her hvor det er folk som har peiling.Har kikket på Nikon D3100 og D3200,har også vurdert Sony Slt A37,har lagt ein prisklasse fra 3000-4500. Så da er spørsmålet hva mener dere eg burde gå for? Mvh,uviten:) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Planlegger du å bruke betydelig mer penger over tid for å oppgradere objektivparken? Hvis ikke så er kansje ikke systemkamera det du trenger. Det som definerer systemkameraer er at man kan bytte objektiver. Hvis man ikke har tenkt å utnytte seg av det så finnes det mange andre gode kameraer som er mindre, lettere og generelt mer praktiske. Alle moderne speilreflekser er gode så nesten umulig å gjøre et bomkjøp. D3100 får man for 2490 kr, da har du 2000 kr til overs som en start på sparingen til et kvalitetsobjektiv. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Det er umulig og si hvem/hva som er best, alle har sine fordeler og bakdeler. Det du burde tenke på er hvilken bruksområde du vil bruke et kamera til og om dette er noe du har tenk å bruke tid og resurser på eller et kamera du tar frem i ny og ne bare for å knipse noen bilder i full auto. Endret 2. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
mike05 Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Planen er å kansje bruke mer penger på objektiver i framtida da,om eg finner dette spennende og blir bitt av "basillen" Har lest litt på forumet og tester om diverse kamraer,og det er vell som du sier Kristallo,at man får et et godt kamera for 2500kr. Var innom Elkjøp på lørdag å snakket litt med dei ang hva dei anbefaler som førstegangs kamera,og han anbefalte Nikons D3200 istadenfor D3100. Tok turen til Elkjøp idag,da var den store Anbefalinga Sonys Slt A37:P Så er litt usikker hva eg skal gå for nå Lenke til kommentar
mike05 Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Det er vell ganske så sant det Nautica:) Planen var og bruke det mot ivrige unger og naturfotografier:) Håper det blir som en hobby i framtida,da eg har meir en nok med tid hjemme:) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Var innom Elkjøp på lørdag å snakket litt med dei ang hva dei anbefaler som førstegangs kamera,og han anbefalte Nikons D3200 istadenfor D3100. Tok turen til Elkjøp idag,da var den store Anbefalinga Sonys Slt A37:P Så er litt usikker hva eg skal gå for nå Det at noen på Elkjøp anbefaler en Sony modell, det er vi vant til. Så du var nok heldig og traff en som var litt mer oppegående når du fikk en som ville anbefale D3200 fremfor D3100 (istedet for Sony,) Jeg er dog usikker på om D3200 er et bedre kjøp enn D3100; ihvertfall hvis priseforskjellen er stor. Da ville jeg heller hå gått for en D3100 og brukt mellomlegget på noe bedre optikk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Den første selgeren du møtte har nok som hovedgeskjeft og selge støvsugere eller noe sånt på elkjøp og nestemann du pratet med får helt sikkert bonus på hvert Sony-kamera han selger, en som har kameraavdelingen som hovedgeskjeft. Du kan like greit kjøpe D3100, hvis du blir bitt av basillen vil du nok relativt fort bytte til et mer avansert kamera og da er ikke investeringene så høye uansett om du liker dette eller ikke. Endret 2. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
mike05 Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Heheh...ja eg leste innpå forumet, at Elkjøp er gode på salg av Sony kamraer:P Men eg går ikkje til Elkjøp for å kjøpe et Sony kamra for at han selgaren skal få seg ein liten "bonus" Prisforskjellen på eit D3100 og eit D3200 er litt over tusenlappen,da dei har ei kampanje denne veka:) Trur kansje eg går for D3200? Takk forr raske svar og tilbakemeldinger:)) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 D32000 er verdt en tusenlapp mer enn D3100, så da er det bare å slå til. Lenke til kommentar
mike05 Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 D32000 er verdt en tusenlapp mer enn D3100, så da er det bare å slå til. Ja med tanke på at det er så liten pris som skiller dem så trur eg vi går for D3200:) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Var innom Elkjøp på lørdag å snakket litt med dei ang hva dei anbefaler Nybegynnerfeil nr 1. Du spurte ikke tilfeldigvis også om hvor Elkjøp anbefaler deg å kjøpe kameraet fra og hvor mye ekstrautstyr, superforsikringer osv de kunne tenke seg å selge til deg i samme slengen? ;-) Deres jobb er å spørre deg hva du kunne tenkt deg å kjøpe og så prøve å selge deg noe de har litt større margin på, og toppe det hele med minnekort, veske, stativ og alt mulig annet de klarer å prakke på deg før du går ut av døra. PS. Det er selvsagt ikke unikt for Elkjøp. Jeg vil anbefale deg å lese litt tester, høre med brukere av de ulike alternativene på nett, kjenne litt på kameraene, sammenligne priser, egenskaper osv før du bestemmer deg. Mest mulig uavhengig og balansert info. Lenke til kommentar
PUK Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Pass på at objektivet har betegnelsen VR med bildestabilisator, så slipper du så mange uskarpe bilder. Kjøper du Nikon så gå for 18-105/3,5-5,6 VR, så kan du ha det moro lenge før du føler behov for flere linser. 3100 http://www.epriser.no/se-nikon-d3100-18-105mm.html?gclid=CMXUpP3Ur7YCFUx6cAodhEQAvQ 3200 http://www.epriser.no/se-nikon-d3200-18-105mm.html Endret 3. april 2013 av PUK Lenke til kommentar
mike05 Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Heheh,eg gjorde dessverre ikkje det:) Men endte opp med et Nikon D3200 med standard objektiv 18-55(et VR objektiv kommer vell til å bli invistert i med tida) igår,uten noen form for "ekstrautstyr" eg ikkje var innterresert i å kjøpe med:) Har ikkje fått prøvd kamraet enda,men været er flott så eg trur d blir ut å ta noen bilder idag:) Takker for alle tilbakemeldinger:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå