Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av gammel pc, mini-ITX?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i dag med et 5 år gammelt C2D E8400 system.

Skjermkortet og HDD har blitt oppgradert et par ganger på veien, og den gjør faktisk jobben på en fantastisk måte fortsatt. Men jeg føler nå at denne maskinen kan gjøre mer nytte som stuepc.

Planen er å kjøpe et nytt Hovedkort, CPU, SSD og CPU kjøler, for å sette sammen en ny hovedmaskin.

Og beholde GPU (HD7850) Ram har jeg liggende etter en tidligere mislykket bestilling. :huh:

Når det gjelder HK, har jeg sett på ASUS P8Z77-V PRO http://www.komplett....aspx?sku=746634

Virker for meg som et veldig bra HK, og jeg går nok for dette. Med mindre noen har seriøse formeninger om noe annet.

CPU: Intel i5-3570K

http://www.komplett....aspx?sku=660227

Er vel ikke så mye å lure på akkurat nå?

SSD: Samsung SSD 840 256GB

http://www.komplett....aspx?sku=765953

Har 830 serien i dagens maskin, og er veldig fornøyd. Den er dog bare 128GB.

Det er på kjøleren jeg er mest i tvil, Har vært innom tanken på Corsair H60, H80 eller H110, da jeg syns det virker spennende å prøve noe nytt innenfor kjøling. Problemet jeg har hørt, er at pumpene kan gi fra seg en høyfrekvent pipelyd, og at viftene kan bråke endel. Viftebråket løser man vel ganske sikkert med et par Noctua vifter. Pumpen derimot er jeg mer skeptisk til.

Skal jeg gå for Corsair H110 må jeg bytte kabinett.

Kabinettet jeg da har sett meg ut er Corsair Obdisian 550D http://www.komplett....aspx?sku=746611

Skulle jeg ende opp med H110, vil den da passe i toppen av et Corsair 550D? Har også sett på Fractal R4, men den passer ikke H110 i.

Noen andre forslag eller synspunkter?

Det andre kjøle alternativet er å gå for Noctua NH-D14

http://www.komplett....sku=512803#info

Dette er vel det mest safe man kan kjøpe nå for tiden?

Da vil Fractal R4 være midt i blinken.

Oppsumering:

Burde jeg gå for en lukket vannkjøler? Eller en luftkjøler? Hvilken?

Burde jeg gå for et av kabinettene jeg har satt opp eller se på andre mer egnede/bedre?

Burde jeg droppe tanken på å kjøpe komponenter nå, og heller vente til det kommer noe nytt og bedre til høsten? Har lest noen rykter om nye Intel cpu'er.

Og helt til slutt. Pc'en vil bli en allround pc. Spilling av nyere spill, og eldre spill. Om den er helt overkill for dagligdagse ting ser jeg null problemer med. Pris er ikke avgjørende, men er med i beregningen. Og jeg har linket til Komplett kun fordi dem tilfeldigvis hadde alle varene jeg var ute etter.

På forhånd tak! :w00t:

Endret av Straits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og greit

Hovekort, bra! Du trenger ikke noe mer enn det til den I5'n du har valgt ut.

CPU: Kanon, Rask og solid som stein

SSD: Ville faktisk benyttet meg av OCZ diskene, bedre tilbakemeldinger på de.

(prøvde selv å bytte til (OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB 20nm)

Var faktisk i en liten prat med Komplett for ikke så lenge siden og de anbefalte å ikke gå til innkjøp av Corsair vannkjølere, da de hadde fått veldig mange reklamasjoner/retur på de.

Så jeg kjøpte heller Intel® High Performance Liquid Cooling, ligger stabilt på 22c på min i7 3770k.

(Happyface)

Gå for åpen vannkjøling, mye mer behagelig med tanke på støy og kjøing i sin helhet.

Alle kabinett som er BIG tower, er bra (god kjøling), midi towers funker, se på reviews for mer info hva andre sier.

Uansett når man kjøper pc vil det ALLTID være noe bedre/nyere/mer awesome som er på vei, så hvorfor vente? :wee:

Oppgradering er mer gøy enn å kjøpe helt ny, IMO! :green:

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

OCZ Agility 3 finner jeg ikke i større enn 120GB hos komplett, jeg skal ikke ha noe mindre enn 250GB. Jeg har som sagt en Samsung 830 128 som jeg kunne flyttet over.

Har hørt litt forskjellig om Corsair vannkjølere, og noen sier det er bare dritt, og andre sier det er helt suverent. Hvis viftene er problemet ser jeg ikke problemet. Er det pumpen som er dårlig, er det helt klart et problem.

Åpen vannkjøling er ikke et tema :)

Har mer eller mindre bestemt meg for Fractal R4, da det ser ut til å være mer fleksibelt enn jeg først trodde. Det har også plass til radiator i front, med litt modifisering. :)

Når det kommer til å vente med å kjøpe komponenter ser jeg helt klart poenget ditt :p

Men hvis Haswell er så mye bedre enn Ivy Bridge, så greier jeg fint å vente til juni med investeringen. Haswell vil vel også bety ny sokkel, og da sitter jeg med skjegget i postkassa med et "utdatert" HK, CPU og kjøleløsning. I verste fall.

Lenke til kommentar

OCZ diskene har hatt ELENDIG tilbakemelding, og de "eneste" der ute som er "plettfrie" er jo Samsung, Intel og noen Crucial disker

Intel og mange av Corsair sine vannkjølere lages på samme fabrikk (Asetek)

Crucial disken min streiket, dont know what to say.. OCZ funker fjell!

Lenke til kommentar

Hvilken modell? og hvordan går du at OCZ er bedre enn Intel og Samsung ut av det?

Agility 3. Har ingen erfaring med SSD fra noen av dem. Derfor jeg ikke har utalt meg om det heller, men jeg forteller fra min historikk. Hva jeg er fornøyd med og kan si farta og overall, så er OCZ konge.

Lenke til kommentar

Agility 3. Har ingen erfaring med SSD fra noen av dem. Derfor jeg ikke har utalt meg om det heller, men jeg forteller fra min historikk. Hva jeg er fornøyd med og kan si farta og overall, så er OCZ konge.

Jåssa?
SSD: Ville faktisk benyttet meg av OCZ diskene, bedre tilbakemeldinger på de.

(prøvde selv å bytte til (OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB 20nm)

Hva skrev du da?

Uansett, så lurte jeg på hvilken Crucial disk du hadde :p

Lenke til kommentar

Jåssa?

Hva skrev du da?

Uansett, så lurte jeg på hvilken Crucial disk du hadde :p

Leste litt feil.

Det jeg mente: Jeg har ingen erfaring med samsing disk, men har hatt Crucial i litt over 1 år som primary OS disk, only. Nå fungerer den ikke lenger. Generelt sett, syntes jeg den ikke var så rask.

Nå har jeg byttet til OCZ og er drit fornøyd. Det tas til etteretning at den nye er stappet med nyere teknologi enn den gamle. Så uansett hvem leverandør jeg velger i dag er den uansett raskere enn Crucialen min.

Har folk på jobb som anbefalte den, så leste litt på reviews, testa den ut og er fornøyd med valget :)

Lenke til kommentar

Leste litt feil.

Det jeg mente: Jeg har ingen erfaring med samsing disk, men har hatt Crucial i litt over 1 år som primary OS disk, only. Nå fungerer den ikke lenger. Generelt sett, syntes jeg den ikke var så rask.

Nå har jeg byttet til OCZ og er drit fornøyd. Det tas til etteretning at den nye er stappet med nyere teknologi enn den gamle. Så uansett hvem leverandør jeg velger i dag er den uansett raskere enn Crucialen min.

Har folk på jobb som anbefalte den, så leste litt på reviews, testa den ut og er fornøyd med valget :)

Ok, men du vet at Agility 4 har kommet? Men uansett, så har flere retailers sagt at Intel og Samsung er det de får minst tilbake av ;)
Lenke til kommentar

Hvis den er til meg, så er ikke planen å kjøre 1 HDD og 1SSD eller 2 SSD.. Jeg skal ha 1 SSD :)

ah okei, så de gamle delene skal i en annen maskin?

Synes selv den optimale løsningen er 120GB SSD for OS + Spill/program du vil ha litt hastighet på,

Og så en litt rask HDD isteden med god plass, spesielt med SSD prisene som de er nå ^^

Lenke til kommentar

Ja den gamle pc'en skal settes sammen inn i stuepc'en.

Jeg har ikke bruk for noen HDD i den pc'en jeg planlegger å bygge nå, da jeg har en filserver hvor jeg har alt annet stæsj. :)

Men hoved spørsmålet nå er : Hvilken kjøleløsning? Og skal man vente på Haswell for å få den nye socket'en, og dermed være mer fleksibel for framtidlig opggradering?

Kabinett har blitt bestilt, og jeg endte opp med Fractal R4 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...