Gå til innhold

Jesu død og hva den betyr

lenge5

Anbefalte innlegg

Vi velger med våre barn å tilby alternativer (distraksjoner) som er appellerende istedet for å "forby" hverken det ene eller det andre

Eller manipulering som vi kaller det på godt norsk.

For en "verdslig" person vil det hvis man gidder å lese finnes mye "krutt" der som vil gi grunnlag til mang en heftig diskusjon

Tro meg, man trenger ikke være «verdslig» for å klare å finne noe blant litteraturen til Jehovas Vitner, som man kan diskutere. Vi «geitlignende mennesker» klarer det like fint. For eksempel:

Vakttårnet 15. januar 2013, s.16:

Ikke let etter unnskyldninger for å ha kontakt med en i familien som er ekskludert, for eksempel via e-post.

Ikke bare forteller organisasjonen hva de vil at du skal tro, men hvilke valg du skal ta også. Ringer det ingen bjeller nå, så har toget gått for lengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal helt slutte å si at jeg tror - jeg skal bytte ut det ordet med ordet "tillit" - som egentlig er mer presist.

Å ha "tillit" til egne fantasier er vel det samme som å tro vil jeg nok si... I begge tilfeller er du på ville veier... Blir like dumt som å putte ordet "hellig" foran bibelen dette, da det kun er en forherligelse av egne fantasier....
Lenke til kommentar

Å ha "tillit" til egne fantasier er vel det samme som å tro vil jeg nok si... I begge tilfeller er du på ville veier... Blir like dumt som å putte ordet "hellig" foran bibelen dette, da det kun er en forherligelse av egne fantasier....

Blir litt satt ut av deg... Du insisterer på at "alle" selvsagt skal respektere og "se" din logikk men din toleransegrense andre veien er totalt feilplassert? Orker ikke engang svare O3K lenger opp da jeg ser at det KUN er snakk om dissing - null intesjon om konstruktiv diskusjon... (merk at konstruktiv diskusjon berorpå gjensidig respekt for begges syn selv om man er uenig)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes det er veldig greit å ha tillit til seg selv, så lenge man skiller på hva som er sant og usant hos seg selv. Det kaller vi jo for "selvtillit", og det er en fin ting å ha. Når jeg synes ordet tillit passer bedre enn ordet tro, er det i forbindelse med de bitene av egen personlig tro som jeg enda ikke har "sett" selv. Det jeg har sett, kan jeg si at jeg vet noe om, mens de bitene jeg enda mangler, kan jeg finne i andres beskrivelser av sine "syner". Og hvis jeg mener at disse individene er fullt ut til å stole på og har stor integritet, kan jeg bruke deres biter av viten for å forsterke personlig overbevisning, og komme videre på egen vei.

Hvis man ikke finner disse manglende bitene hos andre man kan ha tillit til, og heller ikke finner dem selv, blir man stående å stange i veggen, og det er bare idiotisk. Skal man komme videre, må man også vite hvilken kunnskap man skal slippe og hvilken ny man må ta fatt i, for å i det hele tatt bevege seg. Å meditere, betyr like mye å rydde opp etter hvert, for å skape rom for mental læring, som å samle opp mest mulig informasjon.

Så snakker jeg bare for buddhistisk praksis, og metodene de bruker for å praktisere filosofien.

Lenke til kommentar

Les nøye

Og dette er dine egne tanker og meninger?

Naturligvis ikke, LiamH.

Den teksten som lenge5 postet er kun blåkopiert fra boken, Du kan få leve evig på en paradisisk jord ;s.53:

Dette betyr ikke at det ikke har vært gjort forsøk på å forandre Guds ord. Det har det vært. Et eksempel på dette har vi i 1. Johannes 5: 7. Ifølge en oversettelse som er trykt i Christiania i 1873, lyder den siste delen av dette verset: «i Himmelen: Faderen, Ordet og den Hellig-Aand, og disse Tre ere Eet.» Men disse ordene forekommer ikke i noen av de eldste avskriftene av Bibelen. De er blitt tilføyd av noen som prøvde å underbygge treenighetslæren. Ettersom det er helt klart at disse ordene ikke hører hjemme i Guds Ord, er de ikke tatt med i nyere oversettelser av Bibelen.

Orker ikke engang svare O3K lenger opp da jeg ser at det KUN er snakk om dissing - null intesjon om konstruktiv diskusjon...

Forventer du egentlig mer fra geitlignende mennesker?

Og er det virkelig så stor forskjell på å manipulere, og det å «distrahere»?

Distrahere:

- Forstyrre, frata konsentrasjonen, avlede tankene

Manipulere:

- (påvirke andre ved å) bruke knep; føre bak lyset, manøvrere

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Eller manipulering som vi kaller det på godt norsk.

Vel la oss ta akkurat dette...

Har du fri barneoppdragelse? Tillater du alt? Og når du ikke tillater noe er det da manipulering? Eller vent - selvsagt - de terminoligiene gjelder bare hvis foreldrene er så inavlet at de tror på noe annet enn amøben som ble til mennesker...?

Vel, hva er rett da - det DU mener, det ALLE ANDRE mener, eller har du en annen mal?

Er det manipulering hvis du retter deg etter hva barneombudet sier eller en annen instans?

Hvem i svarte har plassert deg på en pidestall som gir deg rett til å tyne enhver som ikke har ditt syn igjennom en tut som innebærer idoti?

:tease:

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Naturligvis ikke, LiamH.

Den teksten som lenge5 postet er kun blåkopiert fra boken, Du kan få leve evig på en paradisisk jord ;s.53:

Jeg visste det. Skulle bare se hvor ærlig Lenge5 egentlig er. Ærlighet i den religiøse verden ser mer og mer ut til å ikke være annet enn å hoppe over spørsmål. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tillater du alt?
Nei, men frihet står i fokus.

Uskyldige bursdagsfeiringer (dvs. 2-3 timer med kake, brus og film, sammen med venner) er helt greit for meg.

Jeg er også tilhenger av religionsfrihet, og ville aldri tvinge mine egne religiøse overbevisninger over på et barn, spesielt ikke med Vakttårn-litteratur:

Min bok med fortellinger fra Bibelen; s. 20; «Dina i vanskeligheter»:

Hvordan begynte alt dette? Det begynte med at Dina ville være venner med noen som ikke adlød Guds lover. Vi vil ikke ha slike

venner, vil vi vel?

Den siste setningen der sier mer enn resten av boken tilsammen.

Og når du ikke tillater noe er det da manipulering?

Å sette regler, er ikke det samme som å «distrahere» (avlede tankene).

Eller vent - selvsagt - de terminoligiene gjelder bare hvis foreldrene er så inavlet at de tror på noe annet enn amøben som ble til mennesker...?

Jepp, der traff du spikeren på hodet. Godt jobbet!

Vel, hva er rett da - det DU mener, det ALLE ANDRE mener, eller har du en annen mal?

Jeg tror ikke at det er noen som helst som har rett på forhånd, men at alle kan ha rett. Men det at noen kan ha rett, betyr ikke at de faktisk har det.

Jeg kan ihvertfall fortelle deg hvem jeg mener IKKE har rett. Religiøse organisasjoner som ber medlemmene sine oppføre seg umenneskelige mot sine egne familiemedlemmer, hvis de skulle finne på å forlate trossamfunnet.

Er det manipulering hvis du retter deg etter hva barneombudet sier eller en annen instans?

Hvis de bedrev «distrahering» så kunne jeg nok kalle det det.

Hvem i svarte har plassert deg på en pidestall som gir deg rett til å tyne enhver som ikke har ditt syn igjennom en tut som innebærer idoti?

Tidligere skrev du at du faktisk er villig til å manipulere (eller «distrahere» som du så fint kaller det) ditt eget barn på grunn av noe så uskyldig som en bursdagsfeiring, og så retter du den setningen der til meg?

Hva om ditt barn ytret den samme setningen til deg? Forventer du at jeg skal ta deg seriøst?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt satt ut av deg... Du insisterer på at "alle" selvsagt skal respektere og "se" din logikk men din toleransegrense andre veien er totalt feilplassert?

Jeg driter i hva du og andre respekterer jeg, det får være opp til hver enkelt å avgjøre om "logikken" stemmer eller ikke. Og med hensyn til ting den andre veien, hvor er logikken bak religiøs tro? Hva er det å "se" når man velger å lage sin egen "tillit" ut i fra sine egne frie fantasier? Hva er det da å respektere for en som faktisk gjør det han kan for å leve så nært inntil det som mest sannsynlig er sant og som aldri ville laget sin egen lille sanne "virkelighet"?

Orker ikke engang svare O3K lenger opp da jeg ser at det KUN er snakk om dissing - null intesjon om konstruktiv diskusjon... (merk at konstruktiv diskusjon berorpå gjensidig respekt for begges syn selv om man er uenig)

Ja, noe dissing er det, da det er lett å peke på urimeligheter og dumskap og peke nese av det. Også har du dette med respekt igjen. Jeg respekterer DEG som menneske Sofiemyr, da jeg oppfatter at bak galskapen du tror på så er du et godt menneske, ikke fordi du tror, men fordi du er våken nok til å ikke la deg styre totalt av mytene du tror på, men jeg kommer nok aldri til å respektere galskapen du tror på!! Så det kan du heller ikke forlange, like mye som jeg forlanger at du skal respektere min logikk og mitt syn på saken, noe du heller ikke gjør! Men alt for ofte opplever jeg at religiøse krever respekt for religionen de utøver mens de selv kun har forakt for ALT annet som måtte komme i deres vei og kan de da forlange at andre skal respektere det de tror på?

Har hørt prester som har begynt diskusjonen som fromme lam og vært så enige, så enige i at vi må respektere andre livssyn, eller mangel på det, men som gjerne avsluttet med å si at kristendom har krav på mer respekt enn andre religioner og livssyn fordi kristendommen er tradisjon her i landet... Og krev at folk skal respektere deres syn på toppenav det... Hykleri kalles slik, men hykleri er en dyd i enkelte religiøse krester har jeg funnet ut, så jeg mistenker deg for å si noe og mene noe annet her... For hvordan kan du respekteree det jeg står for med den troen du har? Jeg har jo meninger som ofte er stikk i strid med den blekka du er programmert til å følge og hvordan klarer du å respektere det, eller i det hele tatt ta hensyn til det? Jeg bare spør...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tidligere skrev du at du faktisk er villig til å manipulere (eller «distrahere» som du så fint kaller det) ditt eget barn på grunn av noe så uskyldig som en bursdagsfeiring, og så retter du den setningen der til meg?

Hva om ditt barn ytret den samme setningen til deg? Forventer du at jeg skal ta deg seriøst?

For det første skrev jeg ingenting om fødselsdager, for det andre reagerer jeg på ordlyden din hvorpå du mener å vite mer om meg enn meg selv... Forventer du da at jeg skal ta deg seriøst?

Lenke til kommentar

Jeg har jo meninger som ofte er stikk i strid med den blekka du er programmert til å følge og hvordan klarer du å respektere det, eller i det hele tatt ta hensyn til det? Jeg bare spør...

Trust me, jeg er ikke programmert til å følge noen blekke...

La meg forsøke å skrive dette på en måte som du kanskje klarer å relatere deg til...

Årsaken til at jeg er JV er ikke et resultat av hjernevask eller blekker... Det er et resultat av rent bibelstudie... Og HVIS jeg skal ta stilling til en forståelse av Bibelen som jeg finner mest riktig - ikke nødvendigvis 110% riktig - men mest riktig - så mener jeg at JV er nærmest...

Går det an å leve etter dette i dagens verden - vel det er ikke akkurat lett - og jeg er nok mer verdslig enn hva mange setter pris på - men JEG setter pris på den veiledningen som går på det hvordan man skal behandle andre mennesker (populært kalt åndelige verdier i de ringere kretser) og tro meg - der kunne mang en navlelobeskuende fjott hentet både inspirasjon og veilledning :)

Lenke til kommentar
Trust me, jeg er ikke programmert til å følge noen blekke... La meg forsøke å skrive dette på en måte som du kanskje klarer å relatere deg til... Årsaken til at jeg er JV er ikke et resultat av hjernevask eller blekker... Det er et resultat av rent bibelstudie... Og HVIS jeg skal ta stilling til en forståelse av Bibelen som jeg finner mest riktig - ikke nødvendigvis 110% riktig - men mest riktig - så mener jeg at JV er nærmest... Går det an å leve etter dette i dagens verden - vel det er ikke akkurat lett - og jeg er nok mer verdslig enn hva mange setter pris på - men JEG setter pris på den veiledningen som går på det hvordan man skal behandle andre mennesker (populært kalt åndelige verdier i de ringere kretser) og tro meg - der kunne mang en navlelobeskuende fjott hentet både inspirasjon og veilledning :)
Greit nok. Selv om jeg ikke helt forstår hva du tror du oppnår ved å la bibelen selv være guide når bibelen skal evalueres å oppnå noe vi andre ikke klarer å oppnå... Selv om vi er aldri så navle beskuende...
Lenke til kommentar

Greit nok. Selv om jeg ikke helt forstår hva du tror du oppnår ved å la bibelen selv være guide når bibelen skal evalueres å oppnå noe vi andre ikke klarer å oppnå... Selv om vi er aldri så navle beskuende...

Tja, bedre enn ukeblader og andre "guider" som feter deg opp den ene uken for å slanke deg uken etter :p

Denne her fungerer fint som anger management ;)

"Åndens frukt, derimot, er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, tro, mildhet, selvkontroll."

Lenke til kommentar

Helvette er en påstand i bibelen og kun det. På tide å forholde seg til den som en påstand og ingen sannhet også kanskje?

Ironisk nok er IKKE helvete en påstand i Bibelen - det er en metafor som ble "oppfunnet" av den katolske kirken over tusen år etter at Bibelen ble skrevet. Selv om IHS iherdig mener noe annet så er ikke "helvete" et fysisk eller åndelig sted. Bibelen forspeiler to alternativer - evig liv - eller IKKE evig liv = tilintetgjørelse...

Legg merke til at ordet "helvete" ikke finnes i noen grunntekster. Der står det "Gehenna" som var søppelfyllingen i Hinnoms dal utenfor Jerusalem på Jesu tid...

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Tja, bedre enn ukeblader og andre "guider" som feter deg opp den ene uken for å slanke deg uken etter :p

Denne her fungerer fint som anger management ;)

Hvis du må ha anger management så... Og uke blader vet jeg ikke noe om, da jeg aldri leser i disse... Abonerer på 4wheel drive og det er det jeg...

"Åndens frukt, derimot, er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, tro, mildhet, selvkontroll."

Hva for en ånd er det snakk om? Så langt er det ingenting som tyder på at vi har noen "ånd" for noe som helst så dette snakket om ånd blir derfor kun svada som du, i din tro, e5r nødt til å tro og mene noe om uten å he så mye som en fjert av slike ånder å vise til.

En annen ting er at man fint kan vise både kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, mildhet og selvkontroll uten å måtte innbille seg at dette kommer fra noen ånd. Lar seg gjøre selv å vise alt dette og mer til selv om man er reasjonell, kritisk og skeptisk til og med, ja faktisk bedre også enn de som tror at dette er avledet av en ånd....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...