LiamH Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Som vanlig missforstår du fullstendig LiamH, tema er ikke "du skal ikke lyve" Poenget her er at skyld (synd) ikke går sammen med kjærlighet, noe du burde vite. Tema og poeng er det du som alltid styrer, bestemmer og har veto på, IHS. Det er uungåelig å ikke "misforstå" når sannheter kommer og går, samt vris på, alt etter ditt behov. Endret 14. april 2013 av LiamH 2 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Som vanlig missforstår du fullstendig LiamH, tema er ikke "du skal ikke lyve" Poenget her er at skyld (synd) ikke går sammen med kjærlighet, noe du burde vite. Hmmm.. Javel? Hvor er nestekjærligheten i dine poster IHS? Elsk dine fiender står det? De sanne kristne skal kjennes igjen på sin kjærlighet for sin neste? Hvor er kjærligheten i truslene dine om helvete og svovelsjøer? Hvordan mener du at dine ytringer og meninger portretterer kjærligheten i det kristne budskap? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Hmmm.. Javel? Hvor er nestekjærligheten i dine poster IHS? Elsk dine fiender står det? De sanne kristne skal kjennes igjen på sin kjærlighet for sin neste? Hvor er kjærligheten i truslene dine om helvete og svovelsjøer? Hvordan mener du at dine ytringer og meninger portretterer kjærligheten i det kristne budskap? Dette blir like dumt som å si at Jesus Kristus ikke hadde kjærlighet til verden fordi han nevnte helvete mm. sofiemyr Endret 15. april 2013 av IHS Lenke til kommentar
lenge5 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Er det mulig å komme ut av helvete? Er det noe eksempel i Bibelen på at et menneske er kommet til helvete og så er blitt reddet ut derfra igjen. Ja, Jonas ble det. Men Bibelen nevner også et annet eksempel, nemlig Jesus. Han kom til helvete og ble der i tre dager og så ble han oppreist igjen ved den allmektige Guds kraft. Hør nå hva apostelen Peter sier om Jesus da han hadde lidd døden. Han siterer fra salme 16: 10 og sier :Han ble ikke forlatt i dødsriket (helvete ), ei heller så hans kjød tilintetgjørelse. Denne Jesus oppreiste Gud som vi alle er vitner om. ( apg 2: 31-32 ) Det hebraiske ordet som i salme 16: 10 er gjengitt dødsriket eller Helvete er Sheol. Begge disse ordene betyr graven, en tilstand hvor det ikke er noen bevissthet. Det var i denne tilstand Guds sønn var i tre dager. Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Dette blir like dumt som å si at Jesus Kristus ikke hadde kjærlighet til verden fordi han nevnte helvete mm. sofiemyr Sier du det? Du mister hele kjernessensen i din forkynnelse IHS... Joda han nevnte søppelplassen i Hinnoms dal (som noen oversetter med helvete) men han nevnte også da mange ting isine metaforwer og lignelser som han brukte for å få folk til å forstå - det er derfor det kalles illustrasjoner Hva svarte han når han ble spurt om hva som var det viktigste budet fra Gud? Hvilke bud sto over alle andre bud? Det er ingen illustrasjon... Du burde ta et personlig dypdykk i forståelsen av hva som er forskjellen på et prinsipp og en lov... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Hmmm.. Javel? Hvor er nestekjærligheten i dine poster IHS? Elsk dine fiender står det? De sanne kristne skal kjennes igjen på sin kjærlighet for sin neste? Hvor er kjærligheten i truslene dine om helvete og svovelsjøer? Hvordan mener du at dine ytringer og meninger portretterer kjærligheten i det kristne budskap? Dette blir like dumt som å si at Jesus Kristus ikke hadde kjærlighet til verden fordi han nevnte helvete mm. sofiemyr Sier du det? Du mister hele kjernessensen i din forkynnelse IHS... Joda han nevnte søppelplassen i Hinnoms dal (som noen oversetter med helvete) men han nevnte også da mange ting isine metaforwer og lignelser som han brukte for å få folk til å forstå - det er derfor det kalles illustrasjoner Intensjonen er den samme, sofiemyr Endret 16. april 2013 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hva svarte han når han ble spurt om hva som var det viktigste budet fra Gud? Hvilke bud sto over alle andre bud? Det er ingen illustrasjon... Du burde ta et personlig dypdykk i forståelsen av hva som er forskjellen på et prinsipp og en lov... Han ble ikke spurt "hva som var det viktigste budet fra Gud" han ble spurt "hvilket bud er det største i loven" Matt 22:36 "«Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «‘ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ Dette er det største og første budet." De kristne er satt fri fra loven og dets forskrifter, sofiemyr og har fått et nytt bud fra sin Herre Jesus Kristus Joh 13:34 "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Joh 13:34 "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Og her synder kristne stort, for dere gjør ikke annet enn å spre intoleranse og hat basert på nettopp de lovene du påstår dere ikke lenger følger... Lenke til kommentar
lenge5 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Jesus Kristus døde den 14.nisan i år 33, men det var først tre og et halvt år senere at det ble gjort mulig for hedningene å bli medlemmer av den salvede, kristne menighet. Det skjedde da apostelen Peter ble sendt av sted for å forkynne Guds rike for den hedenske høvedsmannen Kornelius i Cesarea. Disse uomskårne hedninger hadde ikke på noe tidspunkt vært under loven som ble inngått ved Moses som mellommann for de var ikke på noe tidspunkt blitt tatt inn i pakten mellom Israel og Jehova Gud. Da de nå ble salvede kristne, kom de derfor ikke under loven, ikke engang under De Ti Bud som var en del av denne lovpakten. De jøder som trodde på Kristus, ble på sin side frigjort fra denne loven, innbefattet den ti bud. ( Gal 4; 31 til 5: 6 ) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jesus Kristus døde den 14.nisan i år 33, men det var først tre og et halvt år senere at det ble gjort mulig for hedningene å bli medlemmer av den salvede, kristne menighet. Det skjedde da apostelen Peter ble sendt av sted for å forkynne Guds rike for den hedenske høvedsmannen Kornelius i Cesarea. Disse uomskårne hedninger hadde ikke på noe tidspunkt vært under loven som ble inngått ved Moses som mellommann for de var ikke på noe tidspunkt blitt tatt inn i pakten mellom Israel og Jehova Gud. Da de nå ble salvede kristne, kom de derfor ikke under loven, ikke engang under De Ti Bud som var en del av denne lovpakten. De jøder som trodde på Kristus, ble på sin side frigjort fra denne loven, innbefattet den ti bud. ( Gal 4; 31 til 5: 6 ) Du, lenge5 for å kunne bli en del av Guds utvalgte folk, måte hedningene bli en del av Israel, derfor var det en del kristne jøder som mente de også måtte holde Moseloven med alle dets forskrifter, men det ble til slutt enighet om at de skulle fritas for det, Jesus Kristus hadde holdt loven for dem, så de slapp. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Joh 13:34 "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Og her synder kristne stort, for dere gjør ikke annet enn å spre intoleranse og hat basert på nettopp de lovene du påstår dere ikke lenger følger... Eksempel ? Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Som sakt så mange ganger her, hvorfor hoppes spørsmål over hvis troen dere har på gud og jesus er så klokkeren? Skal dere ikke kunne svare på alle spørsmål som stilles kritisk mot deres tro pga dere VET at dette er den riktige vei å gå? Når dere unnlater å svare på spørsmål, så sier det meg bare at det finnes utallige hull i det dere trur på, og jeg har like stor grunn til å tru på et bind fylt av Donald Duck. 1 Lenke til kommentar
lenge5 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Enten det er krig eller fred, er tiden vi lever i, så farlig og voldspreget at mange mennesker skaffer seg pistoler og andre våpen for å ha noe å forsvare seg med. Men noen som tidligere har satt sin lit til skytevåpen, har lært å stole på Jehova i stedet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 ... stole på Jehova.... Apg 4:12 "Jesus Kristus.... Han er steinen som ble vraket av dere bygningsmenn,men som er blitt hjørnestein.Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved." Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Og her synder kristne stort, for dere gjør ikke annet enn å spre intoleranse og hat basert på nettopp de lovene du påstår dere ikke lenger følger... Rettelse - noen kristne Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Han ble ikke spurt "hva som var det viktigste budet fra Gud" han ble spurt "hvilket bud er det største i loven" Matt 22:36 "«Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «‘ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ Dette er det største og første budet." De kristne er satt fri fra loven og dets forskrifter, sofiemyr og har fått et nytt bud fra sin Herre Jesus Kristus Joh 13:34 "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Trenger du andre eksempel enn hvor elsket alle dine meddebattanter her må føle seg av deg? Viser du nestekjærlighet eller toleranse? Diskuterer du eller predikerer du? Rekker du ut hånden din eller peker du med pekefingeren? Husk at 4 fingre peker tilbake på deg 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Rettelse - noen kristne Nei, egentlig alle, da det er så mye intoleranse og indirekte hat i de kristne budskapet, i deres doktriner og dogmer at jeg anser det som en umulighet å kunne favnealle menneskene i et samfunn. Vi er temmelig forskjellige de fleste av oss skjønner du og ikke alle passer til å tilbe en sånn gud eller følge alle de rare lovene og reglene vi finner i bibelen, samt at en del har andre legninger og meninger om både sex og annet som ikke "stemmer" med bibelen, og dette er jo er hele essensen i kristne dogmer, nettopp å følge det dere som er kristne anser som "rett" selv om det gang på gang beviselig ikke er rett. Og slik avler bare intoleranse og hat når man har kokt vekk det "liberale"... Så i bunn og grunn så er alle kristne med på å spre intoleranse og hat bare ved å forkynne disse gamle skriftene og det som står der. Dette gjelder såklart ikke bare kristendommen, det gjelder alle religioner som har et elleer flere sett med gudegitte lover og regler, det ender bestandig med hat og intoleranse og alt det andre som disse religionene liksom skal påse at ikke skal skje om man følger disse reglene. Vi ser jo "fruktene" av dette i kristne stater i USA, der alt det som kristne doktriner avvarer og liksom "hjelper" mot skjer i mye større grad enn i de mer sekulære statene. ting som teenårings graviditeter, aborter og hjemmevold, for å nevne noe, er langt høyere eei kristne stater enn i andre ikke så kristne stater. Hvor godt liker du homofile foreksempel? Hvis du ikke har noe i mot dem, er det da bassert på din personlige oppfattning eller er det bibelen som teller her? Og vice versa, om du ikke syntes homofili er greit... Som sekulær skeptiker så trenger jeg ikke å synse noen ting om homofili jeg, for meg holder det å se at de faktisk ikke skader noen (ikke andre enn seg selv i så fall) og da kan de godt få holde på med sitt for alt jeg bryr meg. Jeg har altså ingen preprogrammerte dogmer jeg må forholde meg til og kan la fakta tale sitt klare språk. Det samme kan jeg si når det kommer til pedofili og sex med dyr, her går det helt klart ut over andre og jeg er derfor i mot det. I så måte ville jeg faktisk blitt mye mer imponert over bibelen om det var pedofili de var i mot og ikke homofili, men pedofili er jo så og si greit i følge bibelen, den har ihvertfall ikke noe direkte i mot det, så i mine øyne felier den på dette området. (Og til kristne som påstår at hvis vi godtar homofili så må vi godta pedofili: Gå litt opp i teksten jeg har skrevet og se en gang til på hvor forskjellen ligger er du snill...) Så det blir ingen intoleranse over seksuell legning, tilbedelse av gud eller ikke eller andre ting i et samfunn som er sekulært og det er derfor sekulære samfunn er overlegne ethvert religiøst samfunn, for det hindrer ikke folk å utforske eller nyte noe innenfor rammer som gagner ALLE og ikke bare en liten gruppe forvirrede religiøse ignoranter.... Ei heller er jeg med på å spre intoleranse og hat, da jeg såklart anser alle mennesker, samme hvor de er fra eller hvem legning de enn måtet ha eller hve eller hva de enn måtte tilbe, som likeverdige mennesker. Jeg skjønner viktigheten av å ha et mangfold i et samfunn, folk kan være så radikale de bare vil enten det er nynazier eller blitzere så lenge de ikke lar dette gå ut over andre, for vi trenger å høre ALLES mening og det får man ikke til i et teokrati, ikke på langt nær og har heller aldri gjort det. Så ja, du også er med på å spre den intoleransen og det hatet som følger i kjølvannet av dfen intoleransen bare ved å være kristen. Alle religiøse er med på det, der det er deres "sannheter" som skal frem, gjerne på bekostning av andre virker det som. Bare tenk litt selv hvor mye du gjerne vil endre samfunnet rundt deg i DIN tros favør... Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Så ja, du også er med på å spre den intoleransen og det hatet som følger i kjølvannet av dfen intoleransen bare ved å være kristen. Alle religiøse er med på det, der det er deres "sannheter" som skal frem, gjerne på bekostning av andre virker det som. Bare tenk litt selv hvor mye du gjerne vil endre samfunnet rundt deg i DIN tros favør... Igjen rettelse... Alle (du inkludert) ønsker å dele ting man vet og føler hvis man oppriktig mener det kan forbedre livskvaliteten for den individuelle... Toleranse er å akseptere at ikke alle deler ditt syn på den saken Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Igjen rettelse... Alle (du inkludert) ønsker å dele ting man vet og føler hvis man oppriktig mener det kan forbedre livskvaliteten for den individuelle... Toleranse er å akseptere at ikke alle deler ditt syn på den saken Og vet du, den toleransen har jeg, nettopp fordi jeg ikke er forpliktet til å følge gamle dogmer og oppleste "sannheter" fra gamle myter og legender. Og et slikt samfunn, fritt for dagmatiske "sannheter" gitt av imaginære og høyst usynlige guder, et samfunn der alle kan gjøre det de lyster såfremt det ikke går ut over andre, passer meg utmerket, for det sikrer meg frihet også og jeg tvinger ingen andre til å følge mine sannheter. Noe religiøse samfunn aldri vil få til om man gir dem makt til det, for der SKAL alltid de stupide liksom gudegitte reglene følges og med det så følger automatisk intoleranse og hat, alltid!! 1 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Og vet du, den toleransen har jeg, nettopp fordi jeg ikke er forpliktet til å følge gamle dogmer og oppleste "sannheter" fra gamle myter og legender. Og et slikt samfunn, fritt for dagmatiske "sannheter" gitt av imaginære og høyst usynlige guder, et samfunn der alle kan gjøre det de lyster såfremt det ikke går ut over andre, passer meg utmerket, for det sikrer meg frihet også og jeg tvinger ingen andre til å følge mine sannheter. Noe religiøse samfunn aldri vil få til om man gir dem makt til det, for der SKAL alltid de stupide liksom gudegitte reglene følges og med det så følger automatisk intoleranse og hat, alltid!! Vet jeg er litt ekkel med deg nå men det ideelt kristne samfunn sett ut fra et bibelsk ståsted (ja jeg vet det er en del tolkninger ute og går men nå sa jeg ideelt) vil ikke inneholde maktposisjoner i menneskelig forstand (menneske er ikke skapt til å herske over menneske) og igjen - i det samfunnet vil det heller ikke kunne eksistere hat eller intioleranse av den enkle grunn at man skal være enig om at man er uenige hvis man er i en situasjon med noen som ikke deler ens oppfatning. Det er den eneste veien til mulig fred... Det går fint an å leve uten det du mener er "sannheter" fra gamle myter og legender og "sannheter" gitt av imaginære og høyst usynlige guder men noen av disse "sannhetene" og gudene er ikke så på bærtur som man skulle tro og det er kanskje derfor Bibelen oppfordrer en til å "prøve selv for å se" om det funker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå