Gå til innhold

Jesu død og hva den betyr


lenge5

Anbefalte innlegg

De kristne har fått påbud om å feire minnet om kristi død.. denne minnehøytiden kalles også Herrens aftensmåltid. ( 1.kor 11:20 ) Hva er det som er så viktig med denne høytiden. Når og hvordan skal den feires? Jehovas vitner i 2013 faller årsdagen for Jesu død på tirsdag 26.mars etter solnedgang kl. 19.00. Jesus Kristus innstiftet denne høytiden i år 33 den kvelden da den jødiske påsken ble feiret. Påsken ble feiret bare en gang i året på den 14.dagen i den jødiske måned nisan. For å regne seg fram til den riktige dagen tok jødene tydeligvis utgangspunkt i vårjevndøgn, da dag og natt er like lang. Den nymåne som var synlig nærmest vårjevndøgn markerte begynnelsen til nisan. Påsken kom 14 dager senere etter solnedgang.

 

Etter at Jesus hadde feiret påsken sammen med apostlene , sendte han ut Juda Iskariot og innstiftet så Herrens aftensmåltid. Denne minnehøytiden skulle erstatte den jødiske påsken og skulle derfor feires en gang i året. I Matteus står det: Jesus tok et brød og etter at han hadde uttalt en velsignelse brøt han det og gav det til disiplene og sa: Ta, spis. dette betyr mitt legeme. Han tok også et beger og etter at han det til dem og sa: Drikk alle av det og sa: Drikk alle av det for dette betyr mitt blod, paktens blod som skal utløses til gagn for mange til tilgivelse for synder. ( Matt 26:26-28 )

 

Noen tror at Jesus forvandlet brødet til sitt bokstavelige legeme og at han forvandlet vinen til sitt blod. Men Jesu legeme var fortsatt intakt da han sendte rundt dette brødet. Hvis Jesu apostler virkelig hadde spist av hans bokstavelig legeme og drukket hans blod, ville det ha vært kannibalisme og et brudd på Guds lov. Lukas 22: 20 sa Jesus: Dette beger betyr den nye pakt i kraft av mitt blod som skal utløses til gagn for dere. Ble dette begeret den nye pakt bokstavelig talt. Det kunne det umulig bli for en pakt er jo en avtale, ikke en konkret ting som en kan ta og føle på. Både brødet og vinen er derfor bare symboler.

 

Brødet er et symbol på kristi fullkomme legeme. Jesus brukte et brød som var blitt til overs etter påskemåltidet. Brødet var bakt uten surdeig, uten gjær.( 2.Mos 12:8 ) Bibelen bruker surdeig som symbol på synd eller forderv. Det passer derfor godt at det usyrende brødet står for det fullkomme, syndfrie legemet som Jesus ofret. Rødvinen står for Jesu blod. Dette blodet gjør den nye pakt gyldig. Jesus sa at hans blod ble utløst til tilgivelse for synder. Mennesker kan altså bli rene i Guds øyne og kan bli tatt med i den nye pakt med Gud. Denne pakten eller avtalen gjør det mulig for 144 000 trofaste kristne å komme til himmelen. Der skal de gjøre tjeneste som konger og prester til velsignelse for hele menneskeheten ( Jorden )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne pakten eller avtalen gjør det mulig for 144 000 trofaste kristne å komme til himmelen. Der skal de gjøre tjeneste som konger og prester til velsignelse for hele menneskeheten ( Jorden )

Nei, de er konger og prester på jorden.

 

Åp 9:11 "Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.

 

De har vært det i to tusen år så langt. Jehovas vitner er ikke kristne og har ingen ting med "God's Rule" å gjøre, lenge5

 

PS: Viste du at Jehovas vitner sier at Jesu Kristi kropp ikke stod opp av graven. :confused:

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, de er konger og prester på jorden.

 

Åp 9:11 "Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.

 

De har vært det i to tusen år så langt, lenge5

 

 

 

Åpenbaringen 5: 9-10 : Og de synger en ny sang og sier : Du er verdig til å ta bokrullen og åpne dens segl for du ble slaktet og med ditt blod har du kjøpt mennesker til Gud fra hver stamme og hvert tungemål og hvert folk og hver nasjon. Og du har gjort til et kongerike og til rester for vår Gud og de skal herske som konger over jorden i 1000 år.

 

Åpenbaringen 14: 1, 4 : 144 000 . Disse er kjøpt fra menneskene som en førstegrøde for Gud og lammet.

Lenke til kommentar

Åpenbaringen 5: 9-10 : Og de synger en ny sang og sier : Du er verdig til å ta bokrullen og åpne dens segl for du ble slaktet og med ditt blod har du kjøpt mennesker til Gud fra hver stamme og hvert tungemål og hvert folk og hver nasjon. Og du har gjort til et kongerike og til rester for vår Gud og de skal herske som konger over jorden i 1000 år.

Nei, det står

 

Åp 5:10 "Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.

 

Se selv,

dr5w09.jpg

 

De tusen år (symbolsk lang tid) begynte i det første århundre, med de første kristne prestne på jorden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

...Noen tror at Jesus forvandlet brødet til sitt bokstavelige legeme og at han forvandlet vinen til sitt blod...

Forvandlet han vann til vin på bryluppet i Kannan?

 

PS: Viste du at Jehovas vitner sier at Jesu Kristi kropp ikke stod opp av graven. :confused:

Endret av IHS
Lenke til kommentar

... I Matteus står det: Jesus tok et brød og etter at han hadde uttalt en velsignelse brøt han det og gav det til disiplene og sa: Ta, spis. dette betyr mitt legeme. Han tok også et beger og etter at han det til dem og sa: Drikk alle av det og sa: Drikk alle av det for dette betyr mitt blod, paktens blod som skal utløses til gagn for mange til tilgivelse for synder. ( Matt 26:26-28 )

Nei det er en typisk Jehovas vitne forfalskning av teksten, lenge5

 

Matt 26:26-28 "Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket og brøt det, ga disiplene og sa: «Ta imot og spis! Dette er min kropp.» Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt."

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kristne har fått påbud om å feire minnet om kristi død.. denne minnehøytiden kalles også Herrens aftensmåltid. ( 1.kor 11:20 ) Hva er det som er så viktig med denne høytiden. Når og hvordan skal den feires? Jehovas vitner i 2013 faller årsdagen for Jesu død på tirsdag 26.mars etter solnedgang kl. 19.00. Jesus Kristus innstiftet denne høytiden i år 33 den kvelden da den jødiske påsken ble feiret. Påsken ble feiret bare en gang i året på den 14.dagen i den jødiske måned nisan. For å regne seg fram til den riktige dagen tok jødene tydeligvis utgangspunkt i vårjevndøgn, da dag og natt er like lang. Den nymåne som var synlig nærmest vårjevndøgn markerte begynnelsen til nisan. Påsken kom 14 dager senere etter solnedgang.

 

Etter at Jesus hadde feiret påsken sammen med apostlene , sendte han ut Juda Iskariot og innstiftet så Herrens aftensmåltid. Denne minnehøytiden skulle erstatte den jødiske påsken og skulle derfor feires en gang i året. I Matteus står det: Jesus tok et brød og etter at han hadde uttalt en velsignelse brøt han det og gav det til disiplene og sa: Ta, spis. dette betyr mitt legeme. Han tok også et beger og etter at han det til dem og sa: Drikk alle av det og sa: Drikk alle av det for dette betyr mitt blod, paktens blod som skal utløses til gagn for mange til tilgivelse for synder. ( Matt 26:26-28 )

 

Noen tror at Jesus forvandlet brødet til sitt bokstavelige legeme og at han forvandlet vinen til sitt blod. Men Jesu legeme var fortsatt intakt da han sendte rundt dette brødet. Hvis Jesu apostler virkelig hadde spist av hans bokstavelig legeme og drukket hans blod, ville det ha vært kannibalisme og et brudd på Guds lov. Lukas 22: 20 sa Jesus: Dette beger betyr den nye pakt i kraft av mitt blod som skal utløses til gagn for dere. Ble dette begeret den nye pakt bokstavelig talt. Det kunne det umulig bli for en pakt er jo en avtale, ikke en konkret ting som en kan ta og føle på. Både brødet og vinen er derfor bare symboler.

 

Brødet er et symbol på kristi fullkomme legeme. Jesus brukte et brød som var blitt til overs etter påskemåltidet. Brødet var bakt uten surdeig, uten gjær.( 2.Mos 12:8 ) Bibelen bruker surdeig som symbol på synd eller forderv. Det passer derfor godt at det usyrende brødet står for det fullkomme, syndfrie legemet som Jesus ofret. Rødvinen står for Jesu blod. Dette blodet gjør den nye pakt gyldig. Jesus sa at hans blod ble utløst til tilgivelse for synder. Mennesker kan altså bli rene i Guds øyne og kan bli tatt med i den nye pakt med Gud. Denne pakten eller avtalen gjør det mulig for 144 000 trofaste kristne å komme til himmelen. Der skal de gjøre tjeneste som konger og prester til velsignelse for hele menneskeheten ( Jorden )

Vi feirer påske på grunn av vårjevndøgn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forvandlet han vann til vin på bryluppet i Kannan?

 

PS: Viste du at Jehovas vitner sier at Jesu Kristi kropp ikke stod opp av graven. :confused:

 

Det er bare en eller to dager siden Andreas, Peter, Johannes, Filip, Natanael og muligens Jakob ble Jesu første disipler. De er alle sammen fra Galilea og er nå på vei dit. De skal nærmere bestemt til Kana, Natanaels hjemby som ligger oppe i høydedragene ikke langt fra Nasaret hvor Jesus vokste opp. De er invitert til et bryllup i Kana. Jesu mor er også kommet til bryllupet. Maria er en venn av familien til dem som gifter seg og det ser ut til at hun er med på å sørge for at de mange gjestene får det de trenger. Hun ser derfor med en gang at noe mangler og sier til Jesus: De har ikke mer vin. Maria antyder på denne måten i virkeligheten at Jesus burde gjøre noe med dette. Jesus virker i første omgang ikke særlig villig. Hva har du med mitt å gjøre spør han. Som Guds utnevnte konge lar han ikke familie eller venner fortelle ham hva han skal gjøre. Maria legger derfor klokelig saken i sin sønns hender og sier til tjenerne. Det han sier dere skal dere gjøre. Det står seks store vannkrukker av stein der og hver av dem rommer over 40 liter. Jesus sier til tjenerne: Fyll karene(vannkrukkene) med vann: De fyller dem til randen. Så sier Jesus: Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren. Kjøkemesteren blir imponert over vinens gode kvalitet. Han vet ikke at den er blitt til ved et mirakel. Han ber brudgommen om å komme og sier: Andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene er drukne, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå. Dette er Jesu første mirakel og det bidrar til at disiplene som er vitne til det, får sterkere tro. ( Joh 2: 1-12 )

Endret av lenge5
Lenke til kommentar

Under Lammets (Jesu Kristi) bryllupsmåltid, blir vin til blod.

 

Matt 22,1 "Himmelriket kan sammenlignes med en konge som skulle holde bryllup for sønnen sin."

 

Luk 22;30 "dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike"

 

Luk 14;15 "Salig er den som får sitte til bords i Guds rike"

 

Åp 19,9 "Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid"

 

the-last-supper-04.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Skulle man følge din retorikk her drakk de bokstavelig talt blod og brøt dermed en av de vesentligste budene i jødedommen og kristendommen. Mao er det åpenbart at det var en symbolsk handling.

 

Du er veldig opptatt av å kritisere Ny Verden Oversettelsen og samtidig hevde at DIN bibel er riktig. Det er bøttevis av oversettelser der ute og de fleste heller til at de 144000 skal herske OVER jorden - og gitt at de er frikjøpt fra jorden (Åp 14:3) er det mer nærliggende å anta at de ikke er PÅ jorden. I feks Amplified Bible står det i Åp:5:10 And You have made them a kingdom (royal race) and priests to our God, and they shall reign [as kings] over the earth!

 

Din kategoriske avvisning av alt som ikke samsvarer med din tro gjør at det er lite grobunn for å komme noen veier med deg i en debatt. Sjekk ut www.bible.com hvor du kan sammeligne en hel masse overesettelser med grunnteksten så kanskje du utvider din forståelse.

Lenke til kommentar

... I Matteus står det: Jesus tok et brød og etter at han hadde uttalt en velsignelse brøt han det og gav det til disiplene og sa: Ta, spis. dette betyr mitt legeme. Han tok også et beger og etter at han det til dem og sa: Drikk alle av det og sa: Drikk alle av det for dette betyr mitt blod, paktens blod som skal utløses til gagn for mange til tilgivelse for synder. ( Matt 26:26-28 )

Nei det er en typisk Jehovas vitne forfalskning av teksten, lenge5

 

Matt 26:26-28 "Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket og brøt det, ga disiplene og sa: «Ta imot og spis! Dette er min kropp.» Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt."

Skulle man følge din retorikk her drakk de bokstavelig talt blod og brøt dermed en av de vesentligste budene i jødedommen og kristendommen. Mao er det åpenbart at det var en symbolsk handling.

I jødedommen er alt forbudt. Hvorfor tror du spise/drikke blod er forbudt i kristendommen ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du er veldig opptatt av å kritisere Ny Verden Oversettelsen og samtidig hevde at DIN bibel er riktig. Det er bøttevis av oversettelser der ute og de fleste heller til at de 144000 skal herske OVER jorden - og gitt at de er frikjøpt fra jorden (Åp 14:3) er det mer nærliggende å anta at de ikke er PÅ jorden. I feks Amplified Bible står det i Åp:5:10 And You have made them a kingdom (royal race) and priests to our God, and they shall reign [as kings] over the earth!

 

Din kategoriske avvisning av alt som ikke samsvarer med din tro gjør at det er lite grobunn for å komme noen veier med deg i en debatt. Sjekk ut www.bible.com hvor du kan sammeligne en hel masse overesettelser med grunnteksten så kanskje du utvider din forståelse.

sofiemyr, dere Jehovas vitner er lurt trill rundt og skjønner ingen ting av kristendommen

 

Se her,

 

Åp 3:21 "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg. Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

 

Ef 2:6 "Fordi han elsket oss med så stor en kjærlighet, gjorde han oss levende med Kristus, vi som var døde på grunn av våre misgjerninger. Av nåde er dere frelst. I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

 

Paulus (som er på jorden) sier at han og de kristne sitter i himmelen. Det eneste han mener med dette, er at han og de kristne hersker sammen med Jesus Kristus, ikke at de bokstavlig talt sitter i himmelen.

 

Åp 5:10 "Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.

 

Som du ser i Åp 3:21 (over) så nevner han igjen i samme slengen sitt "måltid" (det er da de tolv sitter til bords med ham)

 

Matt 19:27 "Da tok Peter til orde og sa: «Hva med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg. Hva skal vi få?» Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når alt blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer."

 

Det er en plass ved dette bordet, under dette måltidet, som er en plass i himmelen, sofiemyr

 

Luk 13:29 "Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike."

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan skal vi da forstå det som står i åpenbaringen 1:7 : Der skriver apostelen Johannes: Se , han kommer i skyene. Hvert øye skal se ham , også de som har gjennomboret ham og alle jordens folk skal bryte ut i klagerop over ham. Her taler bibelen om å se, ikke med det bokstavelige øye, men i betydningen å skjelne eller forstå. Vi kan for eksempel å si: Jeg ser det slik når vi skal forklare hvordan vi oppfatter noe. Bibelen taler også om forstands øyne. ( ef 1:18 ) Uttrykket hvert øye skal se ham betyr følgelig at alle skal forstå eller erkjenne at kristus er nærværende.

 

De som gjennomboret Jesus lever ikke i dag. Uttrykket sikter derfor til dem som skader kristi etterfølgere i vår tid og dermed etterligner dem som gjennomboret ham den gangen. ( Matt 25:40,45 ) Den tid er nær da kristus skal utrydde slike onde mennesker. De er blitt advart. Når de så blir utryddet, vil de se eller forstå hva som skjer og de vil sannhet bryte ut i klagerop.

 

Å komme igjen betyr ikke alltid å komme til et bokstavelig sted. Jehova Gud sa for eksempel en gang til Abraham: Neste år på denne tid kommer jeg igjen og da skal Sara ha en sønn. At Jehova kom igjen, betydde ikke at han i bokstavelig forstand vendt tilbake, men at han rettet sin oppmerksomhet mot Sara for å gjøre det han hadde lovt. Som Bibelen sier: Jehova vendte sin oppmerksomhet mot Sara. (1.mos 18:14 ) At kristus kommer igjen betyr heller ikke at han i bokstavelig forstand kommer tilbake til jorden. Det betyr at han tar makten som konge i Riket og vender sin oppmerksomhet mot jorden. Han trenger ikke forlate sin himmelske trone og komme ned til jorden for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Men hvordan skal vi da forstå det som står i åpenbaringen 1:7 : Der skriver apostelen Johannes: Se , han kommer i skyene. Hvert øye skal se ham , også de som har gjennomboret ham og alle jordens folk skal bryte ut i klagerop over ham. ....

 

Se her,

 

Matt 16:28 "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt"

 

Mark 9:1 "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft"

 

Luk 21:27 "Da skal de se Menneskesønnen komme i skyen med stor makt og herlighet."

 

Mark 13:26 "Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet."

 

Åp 1:7 "Se, han kommer med skyene! Hvert øye skal se ham, også de som har gjennomboret ham, og alle folkeslag på jorden skal bryte ut i klagerop over ham."

 

Åp 14:14 "Og jeg så, og se! – en hvit sky, og på skyen satt en som var lik en menneskesønn."

 

Dette at Jesus Kristus sitter på en sky, kommer i en sky eller skyer, betyr bare (biledlig) at han er veldig høyt oppe, at han har den høyeste stilling, at han har den høyeste makt. Noe jødene og romerne som korsfestet ham og til slutt hele verden skulle skjønne.

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ingen private åpenbaringer av kristus som noen predikanter med urette påstår.

 

Matt 24: 23-26 : Om noen da sier til dere: Se, her er messias eller der, da skal I ikke tro det. For falske messiaser og falske profeter skal oppstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulle føres vill, om det var mulig. Se, jeg (Jesus ) har advart dere. Om de sier til dere: Se, han er ute i ørkenen, da gå ikke dit ut, se han er inne i kammerne, datro det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...