Gå til innhold

MP3 el. Minidisc?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en bærbar musikk-spiller.

Men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe Minidisc eller MP3-spiller.

Jeg har egentlig mest lyst på MP3-spiller pga. størrelsen.

Men noen av vennene mine sier at det er bedre lyd på Minidisc'er.

Det er 2 ting jeg bryr meg om, lyd og størrelse. Jeg hører mye på trance og rock, og liker mye bass :) Jeg er villig til å bruke ca 2500kr +- noen hundrelapper...

Er det noen som har noen forslag? Eller erfaringer?

Takker på forhånd :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er lydkvalitet du er ute etter, er det MiniDisc som er tingen, men da bør (ikke må) musikken hentes fra CD. En fordel med MiniDisc fremfor forskjellige flash-baserte MP3-spillere, er at et minnekort koster flesk, mens en 5-pack med MiniDisc-er koster 70 kr.

Hvis du uansett skal overføre fra pc, er iPod et trygt valg. Stor harddisk, heftig design, og ellers ganske god lydkvalitet.

Uansett hva du velger: Ikke kjøp bittesmå MP3-spillere med 128MB flashminne. Lydkvalitet er som regel dårlig, og lagringsplassen er liten og dyr.

Lenke til kommentar

Minidiscer er ikke så mye større en mp3 spillere..

Det er ikke i nærheten av å koste så mye for å få plass til litt fler sanger..

De nyeste minidiscene kan du flytte over sanger fra pc`en, via usb som da betyr fart nok i massevis..

Så egentlig burde sunn fornuft tilsi at man kjøper seg en minidisc spiller..

men nå er jeg full, så hva vet nå jeg?

Lenke til kommentar

Kjøp Ipod.

HVis du hører på trance og rock er ikke lydforskjellen så enormt stor at det gjør noe. Tviler på at du kommer til å merke noe uansett.

Det er da heller viktigere at du kjøper et ordentlig headsett istedetfor de små øreproppene som følger med

Koss Porta Pro kan anbefales på det varmeste. Den gir en liten bassforsterkning akkurat i "boogie"-området og låter på denne måten veldig morsomt uen å ødelegge så mye av nøytraliteten i lydbildet.

Bruk iallfall minst 350-400 kr på headsett!!

Lenke til kommentar

Har selv hatt diskman, MD, 64MB MP3 og Apple Ipod!!! sistnevnte er ABSOLUTT å foretrekke så velg Ipoden..har heller ikke møtt noen som har bedre kundeservice enn Apple...

min ipod var DOA, men fikk tilsendt ny emballasje(levert på døren) (uten kostnad) som jeg skulle returnere ipoden i.. pakket den ned, og sendte den med han som leverte emballasjen..

Gikk ca 2 uker før jeg hadde ny ipod på døren..

Når jeg sendte inn ipoden sendte jeg da bare selven ipoden, men fikk tilbake en HELT ny, med alt tilbehør!!! flott eller??

Lenke til kommentar

Enig med jonpet55, tror det er mange som har et feil bilde av minidisc. Det er også lossy komprimering (koding med tap). Teknologien er så vidt meg bekjent gammel og de alternativene som gjør at du kan lagre endel med pr minidisc er bare sterkere komprimering med ytterligere kvalitetstap.

For de som vil ha støtte for det siste og beste innen lossy koprimering så er iPod en kandidat siden den støtter AAC (som nok over tid tar over for mp3). Mange tror nok også at mp3 bare er filer kodet med en dårlig enkoder til 128 kbps som de har lastet ned med Kazaa, men det er langt fra sannheten.

Hva du bør velge i den prisklassen er vanskelig å si og kommer an på behov. Til mitt bruk fungerer en cd-basert helt glimrende, men det gjelder nok ikke for alle. Uannsett, ikke kjøp MD bare fordi du har hørt noen si den har bedre lyd.

Lenke til kommentar

www.nomadworld.com

Creative har også veldig mange og bra mp3 spillere.

Fra 500 kr og oppover.

Lagringskapisitet fra 128 mb til 60 gigabyte.

(128, 256, 500, 1 gig) flash minne spillere ( 1.5 gig, 20 gig, 60 gig )

Hardiskbaserte spillere. Se på link på toppen der er bilde av alle med specs o.s.v.

Og creative kan lyd hvis det er noe av det du prioriterer.

Siden de har laget lydkort til pc siden de kom.

ps. Creative er også billigere enn ipod..

Lenke til kommentar

Ville valgt MD pga. lyd, fleksibilitet og holdbarhet og ikke minst mht støt.

1. Lyd. Atrac kodeksen ikke like "lossy" som mpeg 1 layer 3 (kalt mp3). Mp3 kodeksen er vel minst like gammel kodeks som den opprinnelige Atrac kodeksen. For mer info om atrac sjekk her .

I de testene som jeg har lest hvor både MD og MP3 spillere har vært testet, har MD fått bedre resultat mht lydkvalitet (også pr. krone) enn mp3 spillere. Ipod kan lagre i Wav format og det er absolutt et pluss. Men best lydkvalitet fås fra bærbar CD-spiller. Siden atrac-kodeksen er under stadig utvikling tror noen at lydkvaliteten vil bli like bra eller bedre enn CD .

2. Med line-out på MD kan du enkelt koble MD/CD-spilleren til PCen, Stereoanlegget, bilstereo osv.

3. MD har ingen skjøre harddisker som kan gå i stykker om en skulle være så uheldig å miste den. MD har vært lengre på markedet enn mp3 spillere og har derfor fått en teknologi og brukervennlighet som er modnet.

4. Harddisk-basert mp3 spiller i f.eks. bil.. hmmm. Hva med joggetur eller andre aktiviteter?

(er forresten på leting etter ny/brukt MD. Kanskje noen selger sin billig i en tid hvor alle skal ha mp3 spillere).

Lenke til kommentar

Det kan være ganske nyttig å ikke bare stole på ørene også

Henter man inn henholdsvis en MP3 og et opptak gjort på minidiscen min av samme sang inn i Cool Edit 2.0, og analyserer dem med spectral view, kan man SE:

- Begge har samme dynamikk (16 bits) og frekvensområde (respons opp til 22050 Hz (44100 khz) uansett innstillinger.

- På lavere innkodinger (dårligere settinger i LAME MP3, som feks 192 kbps som regnes som en GOD mp3, eller LP2 mode på minidiscen) kan man se at kodingen er lossy: i området over 16 khz fjerner begge kodingene de svakeste signalene og sparer plass ved å ikke kode dem. Men dette er ganske vanskelig å høre, og vil for de fleste ikke være relevant hvis de ikke (som meg) skal ta inn opptakene i Cool og renske opp eller filtrere. Det blir som å ta utganspunkt i et JPEG-bilde og jobbe i photoshop: fint i seg selv, men forstørrer du eller gjør noe som helst annet kan du se/høre tapet i kodingen.

- På høyeste innstillinger (LAME: VBR kvalitet 0 -320kbps... Minidisc: SP mode, ATRAC3 på en Sony NZ-N1) er det ikke lenger så lett å merke forskjell: begge ser identiske ut i spectral view, og jeg har for lengst for dårlig hørsel til å høre forskjell mellom dem eller originalkilden.

KONKLUSJONEN MIN: velg minidisc vs mp3 utfra andre kriterier enn lyd: skal du gjøre opptak fra andre kilder enn en PC, kan ikke mp3 stille opp noe som helst. Sonys NetMD kan også overføre MP3'er direkte, men ikke fullt så enkelt som en dedikert MP3-spiller. MP3's styrke ligger i overføringshastighet fra PC, pluss at det er grenser for hvor små, nette og lettfattelige minidiscene kan bli.

Lenke til kommentar
Det kan være ganske nyttig å ikke bare stole på ørene også

Henter man inn henholdsvis en MP3 og et opptak gjort på minidiscen min  av samme sang inn i Cool Edit 2.0, og analyserer dem med spectral view, kan man SE:

- Begge har samme dynamikk (16 bits) og frekvensområde (respons opp til 22050 Hz (44100 khz) uansett innstillinger.

- På lavere innkodinger (dårligere settinger i LAME MP3, som feks 192 kbps som regnes som en GOD mp3, eller LP2 mode på minidiscen) kan man se at kodingen er lossy: i området over 16 khz fjerner begge kodingene de svakeste signalene og sparer plass ved å ikke kode dem. Men dette er ganske vanskelig å høre, og vil for de fleste ikke være relevant hvis de ikke (som meg) skal ta inn opptakene i Cool og renske opp eller filtrere. Det blir som å ta utganspunkt i et JPEG-bilde og jobbe i photoshop: fint i seg selv, men forstørrer du eller gjør noe som helst annet kan du se/høre tapet i kodingen.

- På høyeste innstillinger (LAME: VBR kvalitet 0 -320kbps... Minidisc: SP mode, ATRAC3 på en Sony NZ-N1) er det ikke lenger så lett å merke forskjell: begge ser identiske ut i spectral view, og jeg har for lengst for dårlig hørsel til å høre forskjell mellom dem eller originalkilden.

KONKLUSJONEN MIN: velg minidisc vs mp3 utfra andre kriterier enn lyd: skal du gjøre opptak fra andre kilder enn en PC, kan ikke mp3 stille opp noe som helst. Sonys NetMD kan også overføre MP3'er direkte, men ikke fullt så enkelt som en dedikert MP3-spiller. MP3's styrke ligger i overføringshastighet fra PC, pluss at det er grenser for hvor små, nette og lettfattelige minidiscene kan bli.

min mening er nå:

drit i hva forskjellige programmer mener. stol på ørene og velg det som låter best

Lenke til kommentar

Jeg hater når jeg av forskjellige grunner bruker så lang tid på å skrive et svar at det ender med timeout idet jeg trykker på send. ?#&¤#%!!!

@ComputerBoy: Finn ut av behovene dine: skal du jogge? skal du på langtur? skal du være den kuleste i gata?

Kjøp et kvalitetsprodukt så tror jeg nok du blir fornøyd med lyden uansett om det er Atrac3, MP3 eller en annen teknikk som brukes. Personlig tror jeg forherligelsen av MD bygger på misforståelser og ikke fakta, men har hverken tid eller lyst til å føre den diskusjonen videre her.

@Onkel: Spectral view sier noe men ikke alt. Du kan ikke se hvordan lyd høres ut, og f.eks. mp3 utnytter hørselens oppbygging til å ta bort det du uansett ikke vil høre. Snakker da om maskering og ikke lavpass som du jo kan se med et slikt verktøy.

Lenke til kommentar
Ville valgt MD pga. lyd, fleksibilitet og holdbarhet og ikke minst mht støt.  

Jasså.. Mp3 så kan du jo jogge i flere timer uten og få sånn "lagg" Mp3 er mer fleksibelt, mindre. Holdbarheten er jeg usikker på, har hatt min jazpiper en gd stund nå. Synes den gir god lyd fra seg. Altså, du vet ikke noe.. du har ikke sammenlignet, du har bare md selv du :yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...