Gå til innhold

Hvilket kort passer min "stil"?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler meg nødt til å måtte legge en ny tråd om anbefalinger mellom GTX 680 og HD 7970. For så høye priser er jeg nødt til å få riktig kort.

Jeg står fast mellom disse to kortene:

GTX 680 Og HD 7970

Det er disse kortene jeg ser mest på.

Jeg bruker KUN 1 skjerm til spilling. Jeg kommer ikke til å kjøre SLI/CF.

Jeg spiller på en Benq XL2420T skjerm. Jeg har Nvidia 3D briller, og vil derfor mest ha Nvidia kort, men jeg bruker egentlig 3D så sjeldent så det er ingen stor faktor i valg denne gangen.

Jeg ønsker et kjølig og mest mulig stille kort.

Jeg vet at dette er noe lange skjermkort, men det er ikke noe problem.

Jeg har sett at i enkelte spill tester så yter Nvidia sitt bedre, og da andre spill yter AMD sitt naturlig nok bedre. Problemet er bare å bestemme seg for hvilket kort som passer min "stil"

Dette er spillene jeg spiller mest: (hovedsaklig FPS)

Battlefield 3

Crysis 3

Call of duty Black ops 2

Medal of Honor Warfighter

Diablo 3

Jeg kommer i fremtiden til å kjøpe meg de neste utgivelsene av nevnte spill så jeg ønsker et kort som vil holde best følge med kommende utgivelser også.

Ser nå at Komplett har et tilbud på dette GTX 680 kortet. Er dette er godt tilbud og er like godt egnet som de to førstnevnte?

Fortell meg hvilket kort dere ville valgt og hvorfor det passer til meg.

Vær snill og skriv deres meninger og ikke link til masse Benchmarks og tester hvor jeg må lete meg frem.

Takk for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis valgene hadde stått mellom 680 og 7970 hadde jeg valgt 7970 kortet som du linka til, men som sagt her før i tråden, hadde heller valgt ASUS GeForce GTX 670 rett og slett pga det er snakk om ca 10 fps du tjener i f.x bf3 på ultra settings.

Endte dog opp på matrix kortet uten og helt vite hvorfor selv...

Lenke til kommentar

Hvis valgene hadde stått mellom 680 og 7970 hadde jeg valgt 7970 kortet som du linka til, men som sagt her før i tråden, hadde heller valgt ASUS GeForce GTX 670 rett og slett pga det er snakk om ca 10 fps du tjener i f.x bf3 på ultra settings.

Endte dog opp på matrix kortet uten og helt vite hvorfor selv...

7970 er kortet som gir deg mest ytelse, men siden hovedfokus her er støy, så ville jeg ha valgt 670, da det genererer litt mindre varme.

Lenke til kommentar

7970 er kortet som gir deg mest ytelse, men siden hovedfokus her er støy, så ville jeg ha valgt 670, da det genererer litt mindre varme.

Hovedfokuset er ytelse, men støy er en faktor ja. Tenker litt over det. Både 680 og 7970 som jeg linket til er noe vanskelig å få tak i pga utsolgt i de fleste butikker, så valget kan jo endres.

Får se om de er mer som dukker opp her som gjør at jeg ombestemmer meg.

Lenke til kommentar

HD 7970 gir deg litt mer for pengene, men med et GTX 670 bytter du det lille ekstra vekk mot redusert støy, potensielt lavere temperatur og mindre effektforbruk.

Har fått være vitne til både Sapphire og XFX sine HD 7970-kort, og kortet fra Sapphire bråkte merkbart, men ikke noe enormt. Temperaturene var forsåvidt OK.

Hvis du er villig til å overklokke litt, er det masse potensiale i et GTX 670. Skal ikke så mye til før det kan måles med et GTX 680 som ikke er godt overklokket.

ASUS-modellen har blitt erklært en av de mest(om ikke den mest) stillegående GTX 670-modellene der ute.

Edit

Ser at mange steder ender GTX 670 opp over HD 7970 når det kommer til ytelse-per-krone. Hmmm... :hmm:

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Jeg har et Msi gtx 680 Twin Frozr III OC, og er ekstremt fornøyd med det kortet. Har aldri sett så lave temperaturer eller hørt mindre støy enn dette kortet har gitt meg.

Ser det er flere her som anbefaler 670 foran 680, det er nok sant at 680 koster litt mer, men selv ville jeg i din posisjon valgt 680 over 670, men det er smak og behag.

Mitt 680 kort gir mer enn nok ytelse og anbefales varmt fra meg :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Etter all praten så kom jeg på dette, hva mener OP er stille ? Har du installert stille vifter i kabinettet ditt f.x ?

Jeg har ett Corsair 650D kabinett, og har intill nylig hatt orginale vifter i, de bråker langt mere enn skjermkortet på full load i BF3 f.x

Men nå som alle vifter untenom skjermkortet er byttet ut til Corsair sine quiet vifter, så lager skjermkortet noe mer lyd enn viftene, da de går på 50% så og si hele tida selv under tung spilling...

Lenke til kommentar

Etter all praten så kom jeg på dette, hva mener OP er stille ? Har du installert stille vifter i kabinettet ditt f.x ?

Jeg har ett Corsair 650D kabinett, og har intill nylig hatt orginale vifter i, de bråker langt mere enn skjermkortet på full load i BF3 f.x

Men nå som alle vifter untenom skjermkortet er byttet ut til Corsair sine quiet vifter, så lager skjermkortet noe mer lyd enn viftene, da de går på 50% så og si hele tida selv under tung spilling...

Stillhet er relativt. Selv sitter jeg med vannkjølte skjermkort og cpu, og irriterer meg over mine mekaniske disker som vibrerer.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å kjøpe meg et Fractal Design R4 kabinett sammen med kortet, og det skal vel være nokså stille. Jeg vet ikke hvordan viftene i kabinettet er, men selve chassiset skal jo være lyddempet.

Jeg har en Cooler Master HYPER 212 EVO over 2500k prosessoren min, som ikke lager spesielt mye lyd som jeg kommer til å dra med inn i det nye kabinettet. Bytter nok til 3770K etterhvert, og kanskje ny kjøler.

For å prøve å forklare hvordan jeg ønsker det: Utifra dette ønsker jeg så stille som mulig. Vil gjerne ha muligheten til å flytte den til stua og la den stå og surre uten at det vil være noen forstyrrelse for de som sitter i sofaen. Også ha muligheten til å jobbe litt på kontor uten å bli forstyrret av susing og herjing. Går på høyskolen for å lære webdesign, så jeg bruker en del tid til programmering o.l.

Kommer nok ikke til å investere i vannkjøling.

Men som sagt. Ytelse teller mest.

Noen som vet hvordan kabinettets vifter støyer? Vil nødig bruke enda mer penger på nye vifter til kabinettet også.

Bruker også SSD så slipper susing fra mekaniske HHD'er :)

Endret av Chipsmaster
Lenke til kommentar

De fleste kort IDLER stille, regner med at støy under bruk ikke er like kritisk som støy mens den idler?

Hvorfor bytte fra 2500k til 3770k forresten? Med mindre du får brukt HT så er det ikke stort å hente på det.

Det var mest for å prøve å forklare hvor lite støyende jeg ønsker det. Mest vil være når jeg sitter og programmerer og slikt. Det er da jeg ønsker mest stillhet.

Du mener at i mitt oppsett så vil ikke bytte av prosessor ha mye å si? 2500K Yter fremdeles godt nok?

Hva mener du med HT?

Lenke til kommentar

Ok. Da har jeg fått avklart en del saker og ting så takk for det folkens :) Da gjenstår det egentlig bare å klare å bestemme meg for et av kortene.

670 Er billigst med litt lavere ytelse enn 680 og 7970.

680 Er dyrest med lik(?) ytelse som 7970.

7970 er i midten av pris, men lik ytelse som 680(?).

Hvis jeg har oppsummert riktig der så ser jo 7970 mer fristende ut, er det kortet jeg linket til i starten som da er å gå for? Har lest blant annet testen fra Hardware, hvor dette kommer meget godt ut. Problemet er bare å få tak i det. Det er for tiden utsolgt i alle butikker. Og jeg vil helst kjøpe fra Komplett, mpx eller Dustin. Av en eller annen grunn finner jeg ikke Matrix Platinum kortet på komplett og mpx sine sider?

Vil 7970 også være kortet som vil holde følge med tiden og neste utgivelsene av spill best?

Finnes det noe bedre 7970 kort enn det jeg linket til der ute?

Har jo lest et sted at Nvidia er kortene som best driver BF3 og Crysis. Men ikke noe veldig merkbart i forhold til 7970?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...