Harepuz Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei godtfolk! Til sommeren har jeg levert bacheloroppgave. Jeg vil da være ferdig med bachelor i markedsføring (med unntak av noen økonomifag jeg må ta opp senere). Greia er imidlertid at jeg ikke er sikker på at jeg vil rett ut i jobb, fordi jeg føler jeg har valgt feil. Bacheloroppgaven er tung å komme i gang med fordi jeg på en måte ha fått min dose markedsføring. Jeg har lenge angret på at jeg ikke valgte noe innen grafisk design/visuell kommunikasjon, og er nå veldig usikker på hva jeg kommer til å gjøre etter sommeren. Det er litt frustrerende, fordi jeg har tatt lån og flyttet hjemmefra for å få til dette. Derfor kan det ende med at jeg har betalt noen hundre tusen for en litt mer pynta CV. Noen som har vært i samme båt og/eller som har noen tips og råd om hva jeg bør gjøre? Det frister å hoppe rett på andre studier, men dæven, for et lån det kommer til å bli. Blæ, det er ikke meningen å whine, men kjenner det hadde vært deilig med noen råd. Håper dette er postet på riktig sted, og takk på forhånd! Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Ikke tenk på studielånet. Med en greit betalt jobb så vil du kunne betale ned uansett:) Men du burde da selvfølgelig prøve å gå en retning hvor du vet at det finnes relativt gode jobbtilbud. Vet ikke om det hjelper, men jeg kan fortelle deg at jeg kommer til å sitte med 6 eller 7 år studielån Endret 2. april 2013 av ulf1 1 Lenke til kommentar
Mr. Krangle Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Drit i studielånet, sats på å få deg den utdanningen du vil. Å jobbe kan du tross alt gjøre resten av livet. (Jeg har en god del studielån selv..) 1 Lenke til kommentar
Harepuz Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Tusen takk for gode svar! Og ja, tanken har jo streifet meg, at det er viktigere å ende opp med å holde på noe man liker. Jeg er bare veldig engstelig for dette med penger, og er sikkert ikke den første. Studielånet mitt vil etter denne utdanningen være på mellom tre og fire hundre tusen, så tanken på å ta opp nok et studielån før jeg har jobbet litt skremmer meg til en viss grad. Endret 2. april 2013 av thormario Lenke til kommentar
Mr. Krangle Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Lån på nesten en halv million er ikke noe å le av, men om du fortsatt kan få støtte for å ta den utdanningen du vil ha, har du egentlig noe valg? Å jobbe skal du jo gjøre resten av livet.., da bør det helst være med noe man liker. Har du forresten sjekket hvor lett du kan få arbeid etter endt utdanning? Grafisk design kan vel være så mangt? Utdanning innen både markedsføring og grafisk design kan kanskje gjøre CV-en din sterkere så du enklere får jobb, det er ihvertfall en trøst oppi alt det her. Endret 3. april 2013 av Mr. Krangle 1 Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Greia er imidlertid at jeg ikke er sikker på at jeg vil rett ut i jobb, fordi jeg føler jeg har valgt feil. Du kunne ikke tenkt deg å prøve et lite år i arbeidslivet? Se an situasjonen ettersom du er usikker? Er det helt utenkelig, peis på det du vil gjøre. 1 Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hvis det med pengene bekymrer deg veldig, så kan du jo prøv å få deg en jobb innenfor markedsføring. Prøv å bo billig, slik at du kan betale ned en del av studielånet, samtidig som du finner ut om dette er noe du vil. Da vil du evt også kanskje finne ut hvilket studie du vil begynne på året etter 1 Lenke til kommentar
Harepuz Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Jeg er overrasket over og veldig takknemlig for hvor gode svarene deres er. Tusen takk! Jeg har ikke allverden av tid å bestemme meg på nå, og jeg tror jeg går for å starte med jobb. Det er noe i det at i tillegg til at jeg kan tjene opp litt penger (betale ned lånet), kan få en pekepinn på hva jeg føler om markedsføringsarbeid i praksis. Og ikke minst: arbeidserfaring! Nå har jeg jobbet som deltidsselger i Spaceworld i nesten fem år, så jeg er veldig klar for fast jobb og nye utfordringer. Midlertidig konklusjon er dermed at jeg skaffer lappen snarest (nei, jeg har ikke lappen enda), flytter hjem midlertidig (har fått grønt lys, så er en fin måte å bruke mindre penger på) og jobber i et par år. Dermed kan det jo etter hvert hende jeg også har fått lagt av litt penger til mer studier også! Igjen, tusen takk, folkens. Var usikker på hvor mye hjelp jeg kunne få på dette området, men er glad jeg prøvde! Endret 3. april 2013 av thormario Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Jeg er overrasket over og veldig takknemlig for hvor gode svarene deres er. Tusen takk! Jeg har ikke allverden av tid å bestemme meg på nå, og jeg tror jeg går for å starte med jobb. Det er noe i det at i tillegg til at jeg kan tjene opp litt penger (betale ned lånet), kan få en pekepinn på hva jeg føler om markedsføringsarbeid i praksis. Og ikke minst: arbeidserfaring! Nå har jeg jobbet som deltidsselger i Spaceworld i nesten fem år, så jeg er veldig klar for fast jobb og nye utfordringer. Midlertidig konklusjon er dermed at jeg skaffer lappen snarest (nei, jeg har ikke lappen enda), flytter hjem midlertidig (har fått grønt lys, så er en fin måte å bruke mindre penger på) og jobber i et par år. Dermed kan det jo etter hvert hende jeg også har fått lagt av litt penger til mer studier også! Igjen, tusen takk, folkens. Var usikker på hvor mye hjelp jeg kunne få på dette området, men er glad jeg prøvde! Høres ut som en bra plan! 1 Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Studielån er ikke noe problem så lenge det er jobber, feks ingeniører trengs det masse av. Det er noe annet med folk som låner 500000-1mill til offshore utdanning eller helikopterpilot og ender opp i kassa på rimi:/ 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå