m0lder Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei. Vi er en gjeng voksne folk (alder 30+) som ønsker å ta vår hovedhobby til neste nivå. Vi kjører brett og ski stort sett hele den norske vinteren, men vi har snakket sammen en stund om å ta en tur til Japan eller Canada for å besøke de stedene som har virkelig mye pudder. Vi fokuserer på Canada siden vi har hørt så mye bra om pudderet her (samt det er litt enklere med språket, litt kortere å reise etc). Vi er alle viderekomne i ferdigheter, men har ikke tenkt oss på noen big mountains med over 45 graders helling egentlig. Vi er ute etter relativt trygge omgivelser der man kan ta cat eller heli til toppen for å kjøre i pudder. Gjerne i skog. Er det noen her som har vært på slike turer og har noen pointers? Jeg håper dere kan komme med reelle tips fremfor å villede oss slik at dere får de skjulte perlene for dere selv Vi blir kanskje 5-10 stk som kommer til å dra. Sånn i begynnelsen av februar neste år. Alle tips mottas med takk 1 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Dere trenger ikke en reisekamerat i midten av 20 åra?? :-D Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei, Jeg har både vært i Japan og Canada og kan jo komme med mine observasjoner. Jeg var i Canada 2011 og 2012, mens jeg var i Japan denne sesongen. Nå skal det sies at jeg har venner i Canada og har ikke nødvendigvis fulgt med på værvarslet og reist etter snøen mens jeg var der. Japan var jeg med på en organisert tur hvor de oppsøkte de stedene de mente hadde best forhold den dagen. Så min mening er nok litt styrt av det. Jeg vil si at Japan har bedre snø. Jeg var der en drøy uke og det kom vel ca 30-40cm tørr fin snø hver dag. Det var nesten så det ble litt for mye snø til tider. Brettet jeg kjørte på var ikke det beste for løssnø og jeg hadde tidvis problemer med å holde tuppen over snøen. Noe som førte til at det gravde seg for mye ned og jeg sto stille i nedoverbakke. Det var også ganger hvor jeg falt og jeg ikke klarte å komme meg opp igjen fordi snøen var for løs og dytte seg opp med armene var umulig. I japan så var det kun heisbasert kjøring og det var sjelden det var noen heiskøer å snakke om. Stort sett så var det å kjøre rett inn å sette seg. Som du nevner så kan jo språket være en utfordring men man klarer alltid å gjøre se forstått på en eller annen måte i de tilfeller engelskkunnskapene ikke helt strekker til. Generelt sett så gikk det greit rundt skisentere og hoteller. Når det gjelder Canada så har jeg nok vært litt mer uheldig med forholdene de gangene jeg har vært der. Det har tidvis vært hardt og isete. De ikke preparete løypene har stort sett blitt til kuleløyper og "backbowlene" har vært oppkjørt. Det var riktignok dager hvor det kom nysnø også men det ble aldri helt som det jeg opplevde i Japan. Sist tur til Canada så hadde jeg også noen dager med catskiing og første dagen på snø så hadde det ikke snødd på 2-3 uker så forholdene var ikke helt optimale. For min del passet bra for jeg hadde ingen erfaring med å kjøre utenfor preparete løyper. Det begynte riktignok å snø etter første dagen så forholdene ble bedre. Fordelen med Canada er at skisentrene er større. Ikke nødvendigvis med antall heiser men i høydemeter. Man har også flere muligheter i forhold til Cat/heliskiing. Ulempen med disse er at man ofte må booke tidlig, særlig om man er en større gruppe som vil kjøre sammen. Og så langt frem i tid så vil det jo være vanskelig å si noe om hvordan forholdene vil være akkurat der. Men som alle steder, forholdene kan være svært lokale og jeg er sikker på at jeg ikke har sett det beste Canada har å tilby av heisbasert kjøring. Stedene jeg har vært mest på er Panorama mountain resort (nærmest til hytta til de jeg kjenner), Kicking Horse og Lake Louise i tillegg til Big Red Cats catskiing. Jeg kjørte forbi Revelstoke, og det så ut som et bra sted, men den dagen var +5 grader i bånn med slaps overalt og både brett og kropp hadde fått real juliing så jeg valgte å ikke teste det ut og heller ta en hviledag hvor brettet fikk en overhaling. Om du ikke har sett siden før så kan du sjekke ut http://www.powderhounds.com . Den gir deg en grei oversikt over hvilke muligheter som er men tror ikke oversikten er helt komplett. En ting er sikkert, planlegger dere flere dager med cat og/eller heliski så blir det fort dyrt så det er bare å begynne å spare. Jeg vet ikke helt om jeg egentlig svarte på noenting her men tror uansett hva du velger så vil du få en bra tur. For min egen del så planlegger jeg å gå "all in" for neste sesong med en tur til Japan OG Canada. På min nest siste dag i Japan så traff jeg et tre og røk et leddbånd i kneet så sesongen min var slutt første uke i januar så jeg har litt å ta igjen neste sesong... 2 Lenke til kommentar
m0lder Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Takker for innspill Jeg må si Japan frister jo også, men jeg må ta en prat med de interesserte for å bestemme hva vi gjør. Har du noen steder du vil anbefale når det gjelder cat skiing i Canada? Jeg antar i så fall at vi lander i Vancouver (har vært der før, fin by) og holder oss i BC. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Jeg vet ikke om jeg tør å anbefale noen steder fremfor andre. Jeg har kun vært med Big Red Cats som ligger i Rossland (sør øst i BC, 8t fra Vancouver i følge google maps) så jeg vet jo ikke hvordan de er i forhold til andre. Når det er sagt så har jeg ikke noe problem med å anbefale de. De er en stor operasjon med et stort område. Litt usikker men tror de normalt opererer med 3-4 cats pr dag og de har også reserve cat i tilfelle noen skulle bryte sammen. Noe jeg tror går igjen for alle catskioperasjoner er at de ikke tilbyr noen form for refundering om ting må avlyses pga dårlig forhold eller tekniske problemer. Dette pleier å være oppgitt på sidene til de forskjellige operatørene. Da jeg besøkte Big Red Cats i fjor hadde det vært tørke noen uker. På facebook så jeg at de begynte å tilby folk å booke om til et senere tidspunkt om de ønsket det. Kommer man langveis fra så byr jo det på litt problemer. Heldigvis så har de et stort område så de klarte å finne noe som ikke var kjørt opp, men det var ikke spesiellt mye pudder. Dag to (av totalt fire) begynte det å snø så da var de problemene løst. En annen ting som kan skje er at de du deler cat med har et veldig varierende nivå. Big Red Cats prøver å dele inn i grupper basert på nivå men det er veldig prisgitt hva en enkelte faktisk tror om deg selv. For min del så var jeg sinke en dag, midt på treet en annen dag og omtrent først ned en tredje dag. Dette er jo ikke noe unikt for operatøren og kan jo forekomme de fleste steder. Desverre så vet man jo ikke hvor snøen vil ligge når man må booke. For neste år så hadde jeg tenkt å booke hos Baldface lodge men de er allerede fullbooket for Januar og Februar. Så jeg ser på Big Red Cats og/eller Valhalla, men kan nok endre mening noen ganger til. Sjekk også ut http://www.catskiing.ca/ , de gir en grei oversikt over hva som eksister og har vel også noen omtaler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå