frw Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 hei. jeg har tenkt til å begynne å fore rådyr til vinteren. men hva burde jeg fore med, og hvor for jeg tak i det ? :) :) Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 kobebiff er rådyrt hehehe Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg holder en knapp på appelsiner. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Fra spøk til revolver. Du har jo allerede prøvd appelsiner og det funker dårlig. Rådyr spiser gress, gress på vinterstid heter høy og det funker. Andre ting som funker er gulrot, nepe, kål etc. Jeg tipper de også ville likt å få litt kraftfor som du kan kjøpe på felleskjøpet. Lenke til kommentar
frw Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 men hvor kan man hvor kan man få tak i så mange gullerøtter, det vil bli dyrt hvis man skal kjøpe så mange gullerøtter. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hvis du hører med lokale matbutikker så kan du nok få kjøpt gamle varer til en billig penge, om du ikke får det da det strengt tatt skal kastes uansett. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Naboen her forer rådyra hver vinter og det er viktig at foringsplassen ligger usjenert til og den bør også ligge så dyra har klare fluktveier hvis de blir skremt. Nabonen har frest vei på et jorde så de kan løpe den veien om de skvetter. Han forer dog bare med høy. Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Rådyr spiser ikke gress om sommeren, de har ikke mage til å fordøye og utnytte innholdet. Derimot spiser de ugress, kløver og slikt. Rundballer på vinterstid kan være unntaket(men disses angripes gjerne mer av gjort og elg) da innholdet allerede er delvis brutt ned og næringen lettere å innta samt at det veldig konsentrert. På egenhånd spiser de gjerne blåbærlyng men om det er lite smø søker de gjerne plasser hvor det var bra med eikenøtter om høsten. Angåender foring er vel gjerne kornavrens (billig på felleskjøpet, et par kroner kg'n), brød, epler, poteter og gulrøtter vanligst. Du kan mest sannsynlig få utgåtte grønnsaker i dagligvarebutikken om du spør pent. Fôr gjerne en skogkant og hvor dyra ferdes naturlig. Å supplere med en saltstein er heller ikke å forakte, da anbefaler jeg tak over steinen så den ikke regner bort. En slik kan vare i årevis. Endret 9. april 2013 av Greasy Lenke til kommentar
Mysla Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 De skal ikke ha brød i alle fall. Gulrot, kålrot og rundball går nok ned på høykant. Søk litt på nettet så finner du nok gode råd. Man sier jo at dersom man begynner å fore dem så må man holde på helt til snøen går og de finner seg mat selv, men blir de så hjelpeløse om de får mat et sted av og til og det så uteblir en stund da? Høres merkelig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå