Gå til innhold

Nettverksovervåkning med varsler

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter et program som skal surre og gå på litt-av-hvert-serveren min hjemme. Den skal scanne nettverket ca hver halvtime og føre en liste over enheter som er på nettverket mitt. Kravene ellers er:

- Å kunne sortere enheter etter egne kategorier. For eksempel egne enheter og gjeste-enheter. Dette trenger ikke være automatisk, jeg flytter de gjerne til hver sin mappe/fane/whatever første gang de dukker opp.

- Varsle meg når en gjeste-enhet kobler seg til og fra nettverket. For min del holder det med at programmet kan kjøre et script eller sende en epost, med variabler fra programmet.

- Kunne gi enhetene tilpassede navn i listen. For eksempel at "MacBookPro-1234" heter "Laptop *navn*"

- Ryddig og greit grensesnitt

Hittil har jeg prøvd The Dude og Advanced IP scanner. The Dude var veldig komplisert å bruke, og fant ikke alle enheter. Advanced IP scanner var veldig ryddig, pent og fungerende, men man måtte starte hver scan manuelt og den kunne ikke varsle.

Fins det et program for meg?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Og der ble Spiceworks avinstallert. Ikke kunne man endre navn fornuftig, og varslingene var håpløse.

Man kunne endre navn, men da ble enheten oppdaget på nytt, og man fikk duplikater. Visstnok en bug som har vært der lenge.

Varslingene kunne ikke egendefineres med variabler.

Pluss at det var så tregt og ultra overkill for mitt bruk. Kjekk app til Android da.

Så, jeg er fremdeles på utkikk. Jeg har prøvd mange programmer nå, og alle ser ut til å bruke IP-adresse som identifikasjon for enheter, og ikke MAC-adresse. Dette er ganske teit, da ting på nettverket av og til endrer IP-adresse.

Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...