Hveding Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Hei! Ska legge over OS fra en vanelig HDD til en nylig kjøpt SSD. Men problemet er at maskinen ikke finner SSD'en, hvor finner jeg den slik at jeg kan klone HDD over til SSD'en ? Å hvordan kommer man seg inn i BIOS på Windows 8 ??? Mvh Pat. Endret 2. april 2013 av Hveding Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 BIOS enterer du ikke fra Windows. Normalt må du trykke på Delete, F12 e.l. når du starter opp maskinen. Det skal vanligvis stå noe slikt som "Press DEL to enter setup" på det første eller andre skjermbildet du ser når du slår på maskinen. Da burde den dukke opp er sted der inne hvis alt er som det skal. Når det gjelder Windows 8 kan jeg ikke hjelpe deg så mye, da jeg ikke har det selv. Men du kan sjekke om du har noe som heter "Administrative verktøy" på kontrollpanelet. Der inne skal du inn på noe som heter "Datamaskinbehandling". Der skal du så finne som heter "diskbehandling" (om det er det heter på norsk, jeg bruker engelsk W7). Disken din skal vises der som en rå partisjon, eller upartisjonert om den er tilkoblet og i orden. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 W8 starter for raskt, viser ikke engang en slik skjerm som W7 gjør.. Der man faktisk kan trykke F2 osv, men i W8 går det ikke.. Trist. Joda, finner disken ikke på diskbehandling, men ikke i min datamaskin. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Fant ut hvordan jeg kom i BIOS.. Men problemet er at maskinen ikke vil finne SSD'en når jeg skal formatere. Jeg finner SSD'en i Bios, men ikke når jeg skal formatere. Har installert driver og firmware, å inne på Samsung Magician står jo litt av hvert om SSD'en i maskinen, men windows klarer fortsatt legge den i lista når jeg skal formatere! Har også endret i BIOS til AHCI framfor IDE. Endret 2. april 2013 av Hveding Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Finner du ssd'n i "diskbehandling", men ikke i "min datamaskin"..? (Om jeg tolket deg rett) Prøvd å utvide volumet.? Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Ja finner den i diskbehandling* Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) W8 starter for raskt, viser ikke engang en slik skjerm som W7 gjør.. Der man faktisk kan trykke F2 osv, men i W8 går det ikke.. Trist. Joda, finner disken ikke på diskbehandling, men ikke i min datamaskin. Eh, mener du at du finner SSD'en i diskbehandling men ikke i min datamasken eller? Ser du den i diskbehandling må du initialisere den først. Høyreklikk og velg Initialisere eller hva det nå heter på norsk. Endret 2. april 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Hva skal jeg trykke på ? Endret 2. april 2013 av Hveding Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Du er inne på Enhetsbehandling der, ikke Diskbehandling. Du skal vel bruke et kloneverktøy, og da er vel ikke dette nødvendig? Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Ups, misforståelse av meg. Hvor finner jeg dfiskbehandling ? x) Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Høyreklikk på "min datamaskin" og velg "behandle". Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Høyreklikk på Min PC (Min Datamaskin), velg Adminstrer, og så finner du diskbehandling i det vinduet som hopper opp. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Hmm.. SSD'en kan ikke ses der, kun den vanelige HDD'en.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Du vil ikke finne den blant volumer, men den vil hete Disk etellerannetnummer nederst der. Men du har vel kloneverktøy, så da er vel strengt tatt dette ikke nødvendig. Om du av en eller annen grunn vil opprette et volum å tilegne den en stasjonsbokstav først, må du huske på å velge GPT og ikke MBR, hvis ikke må du konvertere den om du skal installere Windows 8 på den. Endret 2. april 2013 av >Jonas< Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 TS kan trygt velge MBR for en så liten disk selv om han skal bruke Win 8. GPT må brukes hvis disken er over 2,2TB som vel er grensen til MBR. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Windows 8-maskiner kommer med UEFI og GPT, som er knyttet sammen, og Windows 8 har igjen funksjonalitet knyttet opp mot UEFI/GPT. Det er mye mer enn bare størrelsen disk som takles som er forskjellen mellom MBR og GPT, blant annet Secure/Trusted boot som Windows 8 benytter. Skal man få installert Windows 8 på en MBR-disk må CSM og Legacy support være aktivert i UEFI, ellers vil man bare få beskjed om at det ikke går å installere Windows 8 på den aktuelle disken. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 TS sier ikke noe om at det er snakk om en "fabrikk maskin" med Win 8 eller? Jeg har Win 8 på mitt selvbygg, og det kan være et helv.... å komme inn i BIOS av og til, selv med Legacy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå