The Norwegian Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei, skal prøve meg litt på nattfotografering og jeg trenger en plass i eller nært Trondheim som har så lite lysforstyrrelser som mulig. Er det noen gode plasser til dette? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Det er ikke et optimalt sted, men for å unngå lysforurensningen fra selve Trondheim, så drar jeg ut på Rye på Byneset. Da blir Trondheim litt bak og øst for der jeg står. Men jeg får lys fra Fosen-siden da. Ellers så tror jeg du må ganske langt avgårde, og helst nordover/østover antakelig. 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Har ikke vært der så mye på natterstid, men vil tippe at Brøttem og aller helst Brungmarka må bli rimelig skjermet fra bylyset? I Brungmarka må du gå til fots, men det er ikke mange kilometerne for å komme seg opp på platået inn mot Reinsfjellet, og om du peker kameraet den veien er det i hvertfall milevis til nærmeste bebyggelse. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei, skal prøve meg litt på nattfotografering og jeg trenger en plass i eller nært Trondheim som har så lite lysforstyrrelser som mulig. Er det noen gode plasser til dette? http://www.blue-marble.de/nightlights/2012 2 Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Har ikke vært der så mye på natterstid, men vil tippe at Brøttem og aller helst Brungmarka må bli rimelig skjermet fra bylyset? I Brungmarka må du gå til fots, men det er ikke mange kilometerne for å komme seg opp på platået inn mot Reinsfjellet, og om du peker kameraet den veien er det i hvertfall milevis til nærmeste bebyggelse. Ja det blir vel bortover mot klæbu jeg må, og stille kameraet vekk fra trondheim og solnedgangen for å få best resultat. Har ikke bil da, så må bli buss, haha. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Ja det blir vel bortover mot klæbu jeg må, og stille kameraet vekk fra trondheim og solnedgangen for å få best resultat. Har ikke bil da, så må bli buss, haha. Hvis du trykker på linken jeg gav deg rett over vil du kunne se hvor det ikke er lysforurensning i det hele tatt, hvor det er litt og hvor det er veldig mye Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Hvis du trykker på linken jeg gav deg rett over vil du kunne se hvor det ikke er lysforurensning i det hele tatt, hvor det er litt og hvor det er veldig mye Ja tittet på den, og fikk samme resultat der, klæbu it is! Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Nice Det er vanvittige forskjeller på astrobilder tatt i byer kontra landet der det er lite light pollution. Kontrasten og stjernene blir veldig, veldig mye bedre Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Nice Det er vanvittige forskjeller på astrobilder tatt i byer kontra landet der det er lite light pollution. Kontrasten og stjernene blir veldig, veldig mye bedre Ja jeg merket det godt når jeg dro til nordnorge forrige helg! Prøvde først å ta stjernebilder med 650Den min på en åker ved E6 mot tiller, tok ikke lange eksponeringstiden før det ble relativt for lyst. I nordnorge var jeg på en plass hvor det ikke var noe lys (men var stor måne da) og fikk mye klarere stjernebilder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå