Gå til innhold

skjermen min piper!

Sh4d3y

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en skjerm som er ca 4-5 år gammel.

DEN PIPER! :p

Det er ganske irriterende når den gjør det. Oftest er den stille, men når jeg spiller høy musikk, så begynner den ofte å pipe.

Jeg satte en 80mm vifte oppå skjermen, og da pep den mindre, men den piper forsatt.

Har noen peiling på hva det kan være??

Er det noe farlig som krever reparasjon/bytte av skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en drossel (spole) som piper (mekanisk vibrasjon), det kan forsvinne ved å forandre på frekvens på skjermen.. Men det beste er å få noen kyndige til å lakkere de spolene som piper (det er 99% sikkert en kjerne som er løsnet inni en spole, ganske vanlig etter en del år og en del varme..).

Joar

Lenke til kommentar
Ok.

Jeg prøver meg litt frem jeg :D.

Men er det noe farlig som kan skje hvis jeg ikke bytter skjerm, eller fikser på spolen?

Du kan få vondt i hode av pipingen.. :)

Nei, jeg tviler på at det skjer noe farlig. Skulle det begynne å ryke, får du heller slå av... :)

Lenke til kommentar

Bare den ikke begynner å brumme, har selv en 15 tommer, piper noen ganger, et klask så funker den igjen, brummer rundt på 75 HZ.

max

Har pepet ganske lite i det siste.

Ellers er det en gammel 15 tommer, AST Vision 5L for å være nøyaktig som er litt gammel (fra en 686 maskin).

Er ikke inne på skjermer så jeg har ikke planer om å bytte den heller.

Lenke til kommentar
Det er en drossel (spole) som piper (mekanisk vibrasjon), det kan forsvinne ved å forandre på frekvens på skjermen.. Men det beste er å få noen kyndige til å lakkere de spolene som piper (det er 99% sikkert en kjerne som er løsnet inni en spole, ganske vanlig etter en del år og en del varme..). Joar

Min 32" WideScreen 100Hz pep. Åpnet den, spraylakket en spole på høyspentkortet og Voila! Ingen piping siden.

Lenke til kommentar
Det er en drossel (spole) som piper (mekanisk vibrasjon), det kan forsvinne ved å forandre på frekvens på skjermen.. Men det beste er å få noen kyndige til å lakkere de spolene som piper (det er 99% sikkert en kjerne som er løsnet inni en spole, ganske vanlig etter en del år og en del varme..). Joar

Min 32" WideScreen 100Hz pep. Åpnet den, spraylakket en spole på høyspentkortet og Voila! Ingen piping siden.

Vedder på at det var en 32" PHILIPS Matchline Widescreen... 8)

For jeg måtte inn i min å dryppe epoxylim på en av mine spooler...

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg jobber med CRT og TFT skjermer som service tekniker og har en grei løsning på dette problemet med hylende skjermer.

-smeltelim-

Har stoppet flere skjermer fra å hyle ved å bruke helt vanlig smeltelim.

Det som lager lydene er som noen andre skrev, spoler som vibrerer. Eneste måten å få stoppet dem på er å feste dem.

Det funker godt på TFT displayer som på CRT skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...