ostenxx Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei der. Jeg har planer om å kjøre litt service på min Honda CR-V 1997 - modell snarlig, noe jeg pleier å gjøre selv med jevne mellomrom. Men i motsetning til tidligere ønsker jeg å tømme ut den blå kjølevæsken og erstatte denne fullt og helt med rød kjølevæske (som er anbefalt av produsenten). Er det noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Tøm ut så mye som mulig og fylle opp med vann og kjør bilen varm. Tøm og fyll igjen og gjenta til det er kun vann i motoren. Tap ut og fylle opp med G12 i riktig blandingsforhold. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Radiator og varmeapparatregister kan i tillegg, om du har lyst, gjennomspyles med hageslange. Endret 3. april 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Tøm ut så mye som mulig og fylle opp med vann og kjør bilen varm. Tøm og fyll igjen og gjenta til det er kun vann i motoren. Tap ut og fylle opp med G12 i riktig blandingsforhold. Sett litt tutorials på nettet her nå. Tenker at jeg kobler fra reservoartanken, tømmer ut innholdet og renser denne. Deretter koble til igjen og drenere ut alt fra radiatoren gjennom bunnpluggen. Jeg tenker videre at jeg spyler gjennom med vann fra hageslangen og drenerer ut i omganger til all gammel kjølevæske er ute. Men det som jeg er noe usikker på er om jeg skal kjøre gjennom rensemiddel av noe slag. Er det forøvrig noen fordeler/ulemper med rød vs. blå kjølevæske? Sett bort fra forventet levetid altså. Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 kan være lurt å ta ut termostaten også.. lettere å få ut all gammel væske. om du blander rød og blå frostvæske blir det en tykk seig "grøt" viktig å få ut ALL blå væske først. (det finnes rød frostvæske som kan blandes med blå, men husker ikke hva den heter) Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 kan være lurt å ta ut termostaten også.. lettere å få ut all gammel væske. om du blander rød og blå frostvæske blir det en tykk seig "grøt" viktig å få ut ALL blå væske først. (det finnes rød frostvæske som kan blandes med blå, men husker ikke hva den heter) Hvor pleier denne å være lokalisert? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Der den øvre radiatorslangen er koblet til motorblokka/vannpumpa. Endret 4. april 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Indian Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg tenker logisk her. Når det søkes hjelp for noe så enkelt som å bytte frostveske, må det gjøres så enkelt som mulig for å unngå at ting skades. Jeg har byttet frostveske i en VR6 med samme fremgangsmåten fordi det er trangt der nede i en Caravelle. Lenke til kommentar
joka Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 bytte kjølevæske kan være enkelt, men får du ikke ut absolutt all blå væske før du fyller på rød, ender det opp slik: bilde: vacn.no Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jeg byttet på min Caravelle VR6 med samme fremgangsmåten som jeg beskrev. Du overdriver her. Det bildet du viser kommer av å blande rød og blå frostveske. Jeg snakker om spyling og ikke blanding. Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 bildet er fra en vil hvor kjølevæska er spylt ut.. les tråden her: http://forum.vacn.no/showthread.php?254125-Skifte-fra-bl%E5-til-r%F8d-kj%F8lev%E6ske joda.. fullt mulig å spyle ut all kjølevæske uten å fjerne termostaten, men da må du bruke vann varmere enn 90 grader slik at termostaten åpner.. kjølevæske G13 eller G12+ kan blandes med blå.. da er det ikke noe problem G12 (uten +) kan ikke blandes med blå.. og det skal ikke mye til før at det bilr grøt Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Jeg byttet på min Caravelle VR6 med samme fremgangsmåten som jeg beskrev. Du overdriver her. Det bildet du viser kommer av å blande rød og blå frostveske. Jeg snakker om spyling og ikke blanding. Går nok for blå kjølevæske som er på bilen fra før. Er vel det sikreste uansett. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jeg lot bilen gå på tomgang til radiatorviftene slo inn og kjørte en liten tur før hver tømming. Jeg husker ikke hvor mange ganger jeg gjorde men det må være 4 eller fem ganger + 1 til som sikring. Jeg husker nå at jeg brukte lilla veske fra VW G12+..... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Sjekk ut Honda CR-V Norge: https://www.facebook.com/hondacrvnorge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå