Gå til innhold

Anbefaling: Dette mener vi er de beste skjermkortene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok også at 7990 er bedre kjøp. Ganske lik ytelse, kanskje noe bedre på 7990. Grunnen for at ingen har kjørt tester på 7990 mot GTX Titan er fordi førstnevnte ikke enda har kommet ut. Ble jo nylig lansert.

Det stemmer at det bare nylig er lansert en offesiell 7990, men Powercolor og ASUS har vert ute med sine alternativ i lange tider nå og det hadde vert fint å se disse sammenlignet med et par GTX Titan i SLI. Antar for øvrig at det kommer noen tester av dette når 7990 (enklere å skrive 7990 enn ASUS 7970 ROG Ares II, så jeg omtaler alle kort med 2 stk Tahiti kjerner som 7990) er offesielt lansert fra AMD, slik at vi får se hvordan dette står opp mot Titan.

Lenke til kommentar

Grei nok oversikt, med ett utilgivelig unntak: Skjønner ikke hvordan dere kunne finne på å skrive denne artikkelen uten å ta med GTX 660 (ikke Ti), som leverer vesentlig bedre ytelse enn GTX 650 Ti Boost, men koster bare en drøy hundrelapp mer (ca 1400 kr mot ca 1300 kr). Se f.eks. test av GTX 650 Ti Boost på Anandtech for å sammenlikne ytelsen.

GTX 660 er også SLI-kapabelt. Jeg kjører 2 stk GTX 660 i SLI. Dette mener jeg er et reelt alternativ til å kjøpe et enkelt kort i toppsjiktet. Dette oppsettet yter omtrent 40 % bedre enn ett GTX 680, og det kostet meg flere hundre kroner mindre enn sistnevnte ville gjort. Det gir også mulighet for spilling i 3D over tre skjermer med DL-DVI (ingen dyre adaptere nødvendig). Rett og slett utrolig god ytelse for under 3000 kr.

"Men det er vel mer fremtidsrettet å kjøpe et GTX 680 nå og ha muligheten til å sette et til i SLI senere?" Tenk deg om litt. Kommer det virkelig til å skje?

har noen interessante perspektiver på dette.
Lenke til kommentar

Det stemmer at det bare nylig er lansert en offesiell 7990, men Powercolor og ASUS har vert ute med sine alternativ i lange tider nå og det hadde vert fint å se disse sammenlignet med et par GTX Titan i SLI. Antar for øvrig at det kommer noen tester av dette når 7990 (enklere å skrive 7990 enn ASUS 7970 ROG Ares II, så jeg omtaler alle kort med 2 stk Tahiti kjerner som 7990) er offesielt lansert fra AMD, slik at vi får se hvordan dette står opp mot Titan.

AMDs 7990 har ikke kommet ut, tipper vi ser det rundt juni.

Det vil heller aldri være et bedre kjøp enn Titan, SLI og CFX er en gaffateipløsning for de utålmodige.

Grei nok oversikt, med ett utilgivelig unntak: Skjønner ikke hvordan dere kunne finne på å skrive denne artikkelen uten å ta med GTX 660 (ikke Ti), som leverer vesentlig bedre ytelse enn GTX 650 Ti Boost, men koster bare en drøy hundrelapp mer (ca 1400 kr mot ca 1300 kr). Se f.eks. test av GTX 650 Ti Boost på Anandtech for å sammenlikne ytelsen.

Ifølge Techpowerup og computerbase er forskjellen rundt 10-15% gjennomsnittlig.

GTX 660 er også SLI-kapabelt. Jeg kjører 2 stk GTX 660 i SLI. Dette mener jeg er et reelt alternativ til å kjøpe et enkelt kort i toppsjiktet. Dette oppsettet yter omtrent 40 % bedre enn ett GTX 680, og det kostet meg flere hundre kroner mindre enn sistnevnte ville gjort. Det gir også mulighet for spilling i 3D over tre skjermer med DL-DVI (ingen dyre adaptere nødvendig). Rett og slett utrolig god ytelse for under 3000 kr.

650 Ti BOOST er også SLI-kapabel. Nei, to GTX 660 er ikke bedre enn et GTX 680, du får kanskje høyere tall, men opplevelsen vil fortsatt være langt bedre på 680 fordi microstutter er umulig å fikse.

"Men det er vel mer fremtidsrettet å kjøpe et GTX 680 nå og ha muligheten til å sette et til i SLI senere?" Tenk deg om litt. Kommer det virkelig til å skje?

har noen interessante perspektiver på dette.

Den eneste måten å fremtidssikre seg på er å ha penger til oppgraderinger.

Lenke til kommentar

AMDs 7990 har ikke kommet ut, tipper vi ser det rundt juni.

Det vil heller aldri være et bedre kjøp enn Titan, SLI og CFX er en gaffateipløsning for de utålmodige.

Om du leser min kommentar litt mer nøye så nevner jeg ikke referanse kortene først, men jeg sier heller at det er større sannsynlighet for at man får crossfire tester av 2xTahiti kort når referansemodellen kommer ut.

Crossfire og SLI er definitivt et reelt alternativ per i dag. Det er selvfølgelig en del forhondsregler en bør ta for å få beste opplevelsen (slik som å kjøpe utgaver med mye ram), men det er definitivt ikke en gaffateip løsning lengre (lenge siden GeForce 7900 GX2, og Geforce 7950 GX2). Du mister selvfølgelig en del ved å bruke 2 kort fremfor 1 chip, men per dags dato så lønner det seg definitivt å gå for SLI/Crossfire løsninger i gitte tilfeller. Det skal sies at det er gitte spill som ikke fungerer særlig godt overens med dem, men det ligger mer på dårlig tilrettelegging fra spillutviklernes side.

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Det stemmer at det bare nylig er lansert en offesiell 7990, men Powercolor og ASUS har vert ute med sine alternativ i lange tider nå og det hadde vert fint å se disse sammenlignet med et par GTX Titan i SLI.

Vi har gjort en utvidet test av GTX Titan i SLI, hvor Asus ROG Ares II er med i sammenlikningsgrunnlaget, her: http://www.hardware.no/artikler/nvidia-geforce-gtx-titan-sli/117145

Lenke til kommentar

Crossfire og SLI er definitivt et reelt alternativ per i dag. Det er selvfølgelig en del forhondsregler en bør ta for å få beste opplevelsen (slik som å kjøpe utgaver med mye ram), men det er definitivt ikke en gaffateip løsning lengre (lenge siden GeForce 7900 GX2, og Geforce 7950 GX2). Du mister selvfølgelig en del ved å bruke 2 kort fremfor 1 chip, men per dags dato så lønner det seg definitivt å gå for SLI/Crossfire løsninger i gitte tilfeller. Det skal sies at det er gitte spill som ikke fungerer særlig godt overens med dem, men det ligger mer på dårlig tilrettelegging fra spillutviklernes side.

Inntil CFX og SLI gir:

• Identisk inputlag på 120 fps som et enkelt kort
  • Ingen microstutter
  • Mulighet for å fungere med flip queue buffer satt til 1
  • Ingen grafiske artifakter.

Er det en gaffateipløsning i mine øyne, det er ikke en god løsning i twitch-baserte multiplayere og en akseptabel løsning i single player-spill.

Lenke til kommentar

Vi har gjort en utvidet test av GTX Titan i SLI, hvor Asus ROG Ares II er med i sammenlikningsgrunnlaget, her: http://www.hardware....itan-sli/117145

Var vel heller en combo med 2-4 stk ARES II jeg var ute etter, men for all del en fin test. Det hadde for øvrig vært et enormt dyrt oppsett med 4 stk ARES II da, men hadde vert interessant å se hvilken ytelse en kunne presset ut av det.

Lenke til kommentar

Er ikke noe poeng med 3 stk Titan heller egentlig, men det er fortsatt interessant å se hva man får ut av det. Tror for øvrig man måtte hatt et ekstremt oppsett med tanke på strømforsyning til 4 stk ARES II, så er nok ikke noe reelt alternativ, men ser jo for øvrig at Powercolor sitt 7990 koster omtrent det samme som Titan da så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Er ikke noe poeng med 3 stk Titan heller egentlig, men det er fortsatt interessant å se hva man får ut av det. Tror for øvrig man måtte hatt et ekstremt oppsett med tanke på strømforsyning til 4 stk ARES II, så er nok ikke noe reelt alternativ, men ser jo for øvrig at Powercolor sitt 7990 koster omtrent det samme som Titan da så hvorfor ikke.

Du hadde ikke fått en fjert mer ut av fire stk ARES II enn to stk ARES II

3x Titan SLI er det definitivt et poeng med.

Lenke til kommentar

I spill vil du nok ikke det, men det er mange andre områder GPU brukes til (kan ikke si at jeg er en hyppig bruker av så mange av dem), men med mindre det er noe slikt som at folk faktisk programmerer spesifikt mot 3 GPU fremfor 8 så får man jo noe nytte ut av 8. Jeg får nå legge det på hylla for nå da jeg ikke vet så mye som jeg bør for å dra denne samtalen noe lengre.

Hadde fortsatt vert interessant å se en test av 4 stk ARES II da, om en bare for pure Nerdgasm...

Lenke til kommentar

I spill vil du nok ikke det, men det er mange andre områder GPU brukes til (kan ikke si at jeg er en hyppig bruker av så mange av dem), men med mindre det er noe slikt som at folk faktisk programmerer spesifikt mot 3 GPU fremfor 8 så får man jo noe nytte ut av 8.

Ettersom Windows stopper på 7 GPUer måtte det i så fall være i Linux dette ville skje. Den type arbeid slike clustermaskiner er interessante for har heller ingenting å gjøre med spill. Det hjelper nok heller ikke at verken AMD eller Nvidia har designet sine multiGPU-teknologier for å fungere med mer enn fire GPUer i to-veis AFR med to-veis supertiling.

Hadde fortsatt vert interessant å se en test av 4 stk ARES II da, om en bare for pure Nerdgasm...

I hva da? Luxmark og Bitcoin på Linux-maskiner?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ettersom Windows stopper på 7 GPUer måtte det i så fall være i Linux dette ville skje. Den type arbeid slike clustermaskiner er interessante for har heller ingenting å gjøre med spill. Det hjelper nok heller ikke at verken AMD eller Nvidia har designet sine multiGPU-teknologier for å fungere med mer enn fire GPUer i to-veis AFR med to-veis supertiling.

I hva da? Luxmark og Bitcoin på Linux-maskiner?

Igjen, jeg har ikke så mye kunnskap som jeg vil ha i dette emnet så er jo alltid glad for å lære noe nytt. Viste for øvrig ikke at Windows har begrensning på 7 stk GPU, det gjør jo det hele litt mer problematisk.

Lenke til kommentar

Ifølge Techpowerup og computerbase er forskjellen rundt 10-15% gjennomsnittlig.

650 Ti BOOST er også SLI-kapabel. Nei, to GTX 660 er ikke bedre enn et GTX 680, du får kanskje høyere tall, men opplevelsen vil fortsatt være langt bedre på 680 fordi microstutter er umulig å fikse.

Den eneste måten å fremtidssikre seg på er å ha penger til oppgraderinger.

SLI eller ikke, GTX 660 er et svært bra kort for pengene. 10-15% bedre ytelse enn GTX 650 Ti Boost for ca 8% høyere pris høres ut som en meget god deal for meg. GTX 660 skal altså stå helt på toppen av fps/kr-grafen, men er dessverre ikke tatt med.

Når det gjelder såkalt microstutter i SLI, så må jeg bare si at jeg aldri har lagt merke til det. Men det er sikkert andre som er mer sensitive for dette enn meg.

Lenke til kommentar

Blir ihvertfall ikke noe mer SLI på meg, har hatt laptop med SLI i noen år og alltid (med unntak av første året etter at jeg fikk den kanskje) har det vært pes å få oppdatert drivere. Bare mas og surr må jo ha spesialdrivere for laptop GPU i SLI noe produsenten sluttet å lage/oppdatere etter ett års tid og kun ett par ildsjeler som har tatt seg bryet og mekket kompatible drivere til dette. Men etter ett par år gadd jo ikke de lenger heller så da er man rævkjørt.

Når det er sagt, humper og går det som regel uten nyeste drivere også men man mister jo endel ytelse + at enkelte spill kræsjer hyppig, samt ett par spill som rett og slett ikke funker når driverne begynner å bli ett par år..

Blir ett enkelt GTX Titankort på meg neste gang. Enkelt og greit og kan kjøre alle spill på ultra og vel så det! :)

Lenke til kommentar

Det stemmer at det bare nylig er lansert en offesiell 7990, men Powercolor og ASUS har vert ute med sine alternativ i lange tider nå og det hadde vert fint å se disse sammenlignet med et par GTX Titan i SLI.

Vi har gjort en utvidet test av GTX Titan i SLI, hvor Asus ROG Ares II er med i sammenlikningsgrunnlaget, her: http://www.hardware....itan-sli/117145

Og hvis du søker "7990 review" eller "7990 vs gtx titan" og setter søket innenfor den siste måneden får du tester som sammenligner ytelsen mellom disse to, i tilegg til hw.no's sin test!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...