Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Syttitalls stilen

Anbefalte innlegg

Undres om det er teak møbler som er innredningen for tidsepoken syttitallet? Og hvor får man kloen i teak møbler? Og hva burde ett rom generelt inneholde for å få det optimale og mest ultimate inntrykket for syttitalls stilen? Hører persisk gulvteppe til? Og hva burde veggene dekoreres med? Innrammede plakater avbildet Pinup linselus? Rommet har gulv i gammelt brunt treverk og veggene er i hovedsak innkledd fargekoden en anelse lysere nyanse av fargen på gulvet. Gi meg forslag på hvordan det alminnelige rommet fremsto!

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyder ikke kostnadsfritt!

Alt koster! :) Men, det behøver ikke bli så dyrt.

Tviler på om du får en 70-talls stil, ved å drøfte dette her. Blir vel mest "hummer og kanari" ut av det. Slikt må tilpasses leilighet og de enkelte rom. Kan nevne at teak, har vært poppulært i mange perioder, så lenge det var et legitimt materiale. Det var likevel få som hadde teak møbler på den tiden, selv om mange brukte brubeisede møbler. Men det er da ikke brune møbler, som karaktriserer perioden. Det er type bekledning på vegger, type møbler og løsninger.

Du nevner Persiske tepper, men det er de dyreste teppene en får kjøpt og har lite med 70-tallet å gjøre. 70-tallet, var preget av praktiske og nøkterne boliger, for folk flest.

Lenke til kommentar

En stil i brunt/og eller oransje.

Kanskje tapeter med så dominerende mønstre at du fikk følelsen av å bli overfalt av å se på dem.

En brun sofagruppe:

stue,%2070%20tall.jpg

Psykedeliske tapeter:

http://www.ba.no/for...icle5977893.ece

Skulle noe interiør males, valgte man gjerne å male det i oransje.

Sofa_fra_entr-.jpg

Slike metallrørstoler er vel egentlig fra 60-tallet, men ble mye brukt på 70-tallet:

509083-8-1272925228979.jpg

Turkis_prikkete_stol_70-9722_medium.jpg

http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=73211

Typisk stol i stua:

img_2150.jpg

Hva med denne :)

stol.jpg

Denne kan også være fra 50-60-tallet, men folk skiftet ikke ut møbler hvert år...

Endret av Frankline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første av bildene i #7 er typisk 70-tallet: Brunstripete overstoppet 3-2-1-sofagruppe og veggseksjon er veldig typisk. Neste bilde er mer typisk 60-tall med lenestolene med åpne armlener i teak og teak salongbord, men sannsynligvis fotografert på 70-tallet eller seinere - fordi bildet viser en 26" farge-TV slik de så ut rundt 1976!

Ja, man byttet ikke ut møblementet hvert 10-år. I mitt barndomshjem hadde vi fra 1962 til utpå 80-tallet samme åpne slanke teak-sofagruppe og enda åpnere bokhylle der bøkene datt ut på sidene (hyllene bestod av teakplater festet til stålrør skrudd på veggen), mens mine besteforeldre hadde møbler fra 1930-tallet til de døde eller kom på hjem.

Lenke til kommentar

[....]Gi meg forslag på hvordan det alminnelige rommet fremsto!

[...]

Har ett rom i huset som fremdeles er "autentisk 70-tall", laster opp noen bilder:

post-134864-0-45521100-1365323303_thumb.jpg

post-134864-0-69400500-1365323539_thumb.jpg

Så langt jeg kan se er alt som kreves for "70-tallslook" å bruke nok brunt og orange....

Edit: dette var ett barnerom som ble innredet/utsmykket i 1971 (det er ikke gjort nevneverdige endringer siden den gang), og var visstnok ett rom huseierene var svært stolte av og viste frem til alle besøkende.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Verneverdig! :dribble:

Orange og brunt er en kombinasjon som er veldig typisk 70-tall, men man må ikke bruke orange for å lage 70-tallsstil, brunt sammen med grønt eller brun sammen med turkisblå fungerer også.

Tapetene er supertypiske, kraftigere farger og større mønster enn på 60-tallet (om man ser bort fra de mest psykedeliske hippie-tapetene fra seint 60-tall), blomster som ser ut som noen geometriske figurer eller omvendt er så tidstypisk.

Bokyller som består av en enkel plate holdt oppe av ståltrådtriangler er også svært tidstypisk, selv om de nok også fantes i tidligere årtier også. Men utover på 70-tallet ble de gradvis avløst av bokreolen, svære gulvstående møbler som rakk nesten til taket. Gjerne med kombinasjon av bokhyller, skap med og uten glass i dørene, plass til platespiller og TV

Lenke til kommentar

Så langt jeg kan se er alt som kreves for "70-tallslook" å bruke nok brunt og orange....

Man må for all del huske å bruke nok :)

Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor noen ønsker seg en 70-talls-stil. Hva er de ute etter, liksom?

Men det går vel an å dempe ned stilen noe, eller bare bruke retro møbler og gjenstander.

Lenke til kommentar

En god grunn til å ønske en gammel stil, er at man flytter for seg selv eller til større bolig og trenger møbler, og kan få tak i gamle møbler billig eller gratis på loppemarked eller i mor og fars loft eller kjeller. Og deretter trenger man ikke gå for det mest ekstreme på veggene for å få det tidsriktig 70-tall. Det var faktisk også på den tida mange som aldri satt opp en orange tapet, men valgte å male veggene nøytrale med nestenhvite vegger. Kanskje komplettert med en dus grønn vegg i spisestuedelen av stua som vi hadde.

Lenke til kommentar

Har utsett meg brun som mitt varemerke når det angår fargevalg. Alle mine klesplagg (Med unntak fra noen) er i hovedsak brune, "sennepsgule" eller grå. Ånder for brunfarge når det kommer til innredning, møbelvalg og klesplagg. Er en svært nøytral og anonym farge som etter min oppfatning er svært prima!

Endret av Bingogress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...