Gå til innhold

La PC'en stå på eller slå av?


Anbefalte innlegg

Normalt sett lar jeg alltid PC'en min stå på hele dagen, og setter den i sove modus om natten.

Eneste gangene jeg skrur den fullstendig av, er hvis en nødvendig oppdatering må installeres.

 

Jeg har lest mange plasser at spessielt Hardiskene og Strømforsyningen blir mest utsatt for slitasje når PC'en blir skrudd av og på.

 

Så spørsmålet mitt er om det er tryggere å bare la den stå på 24/7, og bare restarte/skru-av dersom en oppdatering trengs?

 

Btw, dette er en Selvbygd Stasjonær PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg har gitt dette emnet mye tanke :p men jeg skrur alltid av fullstendig, siden jeg har alltid trodd at hvis du setter den i sovemodus konstant blir den etterhvert litt seig, dette løser seg jo med en restart. Kommer til å følge med på tråden, kanskje det blir sovemodus på meg også fremover?

 

- Skolebærbaren er som regel i sovemodus 24/7 så lenge den ikke er i bruk ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En PC har bedre av å få stå påskrudd og holde en jevn temperatur enn av og på hvor den så kjøles ned og varmes opp igjen.

Årsaken er at dette sliter på interne loddinger inne i brikker ved at de utvider seg under oppvarming og trekker seg sammen når de kjøles ned, og resultaten kan sammenlignes med å bøye en binders fram og tilbake, til slutt vil den knekke.

Riktignok skal brikkene være laget for å tåle slikt, men tilfellene finnes hvor fabrikasjons måten ikke er helt god, slik som Nvidia sin 8xxx og GT2xx serie, spesielt 8xxx og deres fornyede varianter var spesielt berørt av dette og forårsaket død rundt 2 år i drift og fellesnevneren for brukerne var at de skrudde av maskinen om natta.

Xbox 360 hadde også ett lignende problem, men var forårsaket av at Microsoft hadde gjort tabben med å sette de varmeste komponentene i midten sammen med masse vekt (kjøleribber) som da gjorde hele prossesen mye verre ved at bevegelsen mellom kald og varm var alt for stor.

 

Kort oppsummert, hold PCen på en konstant temperatur, dette vil også harddisker like om du sjekker Google's tester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elektriske komponenter er laget for å holde seg innenfor sin oppgitte verdi, et visst antall timer, under en gitt temperatur. Dette gjelder spesielt kondensatorer. Høyere temperaturer og overklokking vil gi kortere livstid. Internt i en mikroprosessor, skjer det også en "slitasje" i form av elektromigrasjon.

 

Så gevinsten ved å la PC'en stå på, vil bli mer en spist opp av slitasjen en av/på syklus medfører. Nedkjølingen som skjer nå du slår den av, er som regel så sakte at "binders-effekten" er tilnærmet null. Så lenge du ikke putter den i fryseren såklart. :D

 

For spesielt interesserte, kan dere lese om elektromigrasjon her:

http://en.wikipedia....lectromigration

http://www.hardware....migrasjon/12606

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Jeg lar min PC stå på 24/7 så sant det lar seg gjøre - har i tillegg UPS, men det er mer for å beskytte komponentene mot plutselig strømtap med de bugs/feil det kan medføre (selv om jeg antar det mer er et ikke-problem i disse dager, så sant hardwaren i utgangspunktet er "skikkelig").

 

På en eldre PC jeg hadde (vi snakker her tidlig XP-tid), så måtte jeg restarte fra tid til annen for å gjøre en minnedumping: maskinen ble etterhvert tregere og tregere, og til slutt ville selv den minste ting føre til "tomt for minne"-feil (ja, den hadde ganske lite RAM i utgangspunktet).

 

...et par PCer etter hadde jeg ~300W i vifter ( :w00t: ) koblet til en egen PSU (Cube Case; dual-PSU), som jeg kunne la spinne i hastigheten, og så lenge, jeg ville etter å ha slått av selve maskinen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der med loddinger og slitasje på denne måten tror jeg ikke jeg gidder ta med i betraktningen engang, kommer til å fortsette å skru den helt av rett og slett på grunn av støy og strøm ;)

 

Delene byttes jo ut innen 2 år uansett! Noen Harddisk død har jeg ikke hatt noen gang, eldste er vel fra 2005 nå, null problem.

 

Kan vel oppsummere hele tråden her med at hvis du vil ha pc'en på 24/7 av en eller annen grunn, kjør på. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...