Gå til innhold

Flyteknisk grunnutdanning vs bachelor marinteknisk drift.

DMDNC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jo det der to forskjellige utdanningsløp. Kan ikke si noe om hvordan bachelor er i marinteknisk, da jeg går den såkalt Y-veien for å bli maskinist. Går for tiden første året på teknisk fagskole skipsteknisk drift.

Men har du seilt noe på havet tidligere? Det sies jo at den yrkesveien ikke passer for alle.

Lenke til kommentar

Nå er jo det der to forskjellige utdanningsløp. Kan ikke si noe om hvordan bachelor er i marinteknisk, da jeg går den såkalt Y-veien for å bli maskinist. Går for tiden første året på teknisk fagskole skipsteknisk drift.

Men har du seilt noe på havet tidligere? Det sies jo at den yrkesveien ikke passer for alle.

Altfor lite dessverre, men har flere kamerater som jobber som motormenn, slik de beskriver det tror jeg det ville gått veldig fint.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er bedre å gå EASA i forsvaret, enn det er å gå fly, flyteknisk og avionikk i det sivile, men personlig har jeg både VG2 flyfag, VG3 flyteknisk og VG3 avionikk, men det er umulig å få lærlingeplass. I fjor i klassen min var den en person som fikk plass, det av åtte personer.

Det første Vg3 året var det 5-6 av 15.

Ikke brydde de seg nevneverdig om karakterer heller, fordi personer som hadde strøket masse fikk plass over meg :p

Så jeg anbefaler ingen å utdanne seg til et yrke det ikke trenges folk i.

Lenke til kommentar

Altfor lite dessverre, men har flere kamerater som jobber som motormenn, slik de beskriver det tror jeg det ville gått veldig fint.

Har selv seil som lærling som motormann i forsvaret. Så det som kanskje er litt dumt med å velge bachelor i marineteknikk, er hvis du finner ut når du er ferdig utdannet at du ikke trives på havet.

Vet vi har hatt enkelte PTF elever om bord på fartøyet som ønsket å bli sjømann. Men etter en tur ut, så fant de ut at det yrkes ikke passet for de allikevel.

Men vi har også hatt menige om bord som har hatt en annen teknisk utdannelse, som ønsket å bli sjømann etter et år i militæret.

Hvis du nå har noen spørsmål, så er det bare å fyre løs. Så kan jeg nå prøve å svare. :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er bedre å gå EASA i forsvaret, enn det er å gå fly, flyteknisk og avionikk i det sivile, men personlig har jeg både VG2 flyfag, VG3 flyteknisk og VG3 avionikk, men det er umulig å få lærlingeplass. I fjor i klassen min var den en person som fikk plass, det av åtte personer. Det første Vg3 året var det 5-6 av 15. Ikke brydde de seg nevneverdig om karakterer heller, fordi personer som hadde strøket masse fikk plass over meg :p Så jeg anbefaler ingen å utdanne seg til et yrke det ikke trenges folk i.

Er det ikke slik at når man utdanner seg som flymekaniker i forsvaret så får man fast stilling der uansett?

Har selv seil som lærling som motormann i forsvaret. Så det som kanskje er litt dumt med å velge bachelor i marineteknikk, er hvis du finner ut når du er ferdig utdannet at du ikke trives på havet. Vet vi har hatt enkelte PTF elever om bord på fartøyet som ønsket å bli sjømann. Men etter en tur ut, så fant de ut at det yrkes ikke passet for de allikevel. Men vi har også hatt menige om bord som har hatt en annen teknisk utdannelse, som ønsket å bli sjømann etter et år i militæret. Hvis du nå har noen spørsmål, så er det bare å fyre løs. Så kan jeg nå prøve å svare. :)

Ja er dessverre veldig klar over at det er mange som finner ut at sjøen ikke er noe for dem likevel etter å ha prøvd litt. Men er det ikke mulig å søke seg mot f.eks et rederi om man finner ut at man ikke vil være på sjøen?

Lenke til kommentar

Joda, man kan alltids søke seg landstilling som inspektør i rederi for eksempel. Men vil ikke tro det er så veldig lett hvis man er nyutdannet og kanskje har det laveste sertifikatet.

De forskjellige landstillingene man kan få med utdannelse som maskinist er vel egentlig mest for de som har erfaring fra sjøen og M1 sertifikat. Vet blant annet sykehus har maskinister.

Lenke til kommentar

Joda, man kan alltids søke seg landstilling som inspektør i rederi for eksempel. Men vil ikke tro det er så veldig lett hvis man er nyutdannet og kanskje har det laveste sertifikatet.

De forskjellige landstillingene man kan få med utdannelse som maskinist er vel egentlig mest for de som har erfaring fra sjøen og M1 sertifikat. Vet blant annet sykehus har maskinister.

Haha, det har du selvfølgelig helt rett i, tenkte meg ikke helt om når jeg skrev det innlegget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...