Gå til innhold

Tømrer videreutdanning

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en tømrer med studiespesialisering. Jeg tenker å gå videre etterhvert, men vet ikke helt til hva.

Har hørt noe om BIM-Tekniker og er nysgjerrig på dette, noen som vet hvordan dette yrke er? Jeg liker selv å tegne og designe, men er ikke særlig god i naturfag og matte.

Eller noen som vet om noen andre yrker jeg kan videreutdanne meg til?

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undrer på om du er tømrer (med fagbrev/svennebrev), eller om du er en tømrerlærling og om du fremdeles går på videregående?

Etter fagbrev og med noen år i yrket, kan du også ta mesterutdanning og bli Tømrermester.

Hadde du hatt gode karrakterer i nevnte fag, hadde mulighetene vært flere. Bl.a. Teknisk Fagskole, med muligheter for å "gå hele veien" til "Siv. ing". Men en BIM-Tekniker, er et nytt studietilbud og skal erstatte Tekninsk tegning, med noe modernisering. Med BIM er de mest aktuelle brukerprogrammer, lagt inn på en platform. Det er eneste forskjellen fra tidligere, men det er sikkert greit å ha alt på en plattform.

Kjenner ikke inntakskrav, utover at dette er beregnet for fagarbeidere, som ønsker en videreutdanning. Du får sjekker karakterkrav, o.l. selv. Og ta kontakt med en skole som tilbyd den nye utdanningen. Det er likevel tvilsomt, at du trenger å være god i de fagene du nevner. Det blir nok lite utregning, men mye tegning, etter anvisning av ingeniører/arkitekter. Designe er det i hovedsak arkitekter (og ingeniører) som gjør.

Vil nevne at du vil trolig tjene bedre som tømrer, enn i de fleste jobber som BIM-Teknikker.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kontakt Ingolf Sundfør på fagskolen i Oslo og ta en prat med han.

Jeg gjorde litt research rundt BIM selv og har inntrykk av at dette er en VELDIG attraktiv utdanning og hvor det er et økende behov. Lønnen er også potensielt ganske bra.

Selv har jeg valgt å gå en annen vei, det er mulig jeg videreutdanner meg innen bygg, men da velger jeg ingeniør, rett og slett fordi jeg vil ha litt mer kompetanse og flere muligheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg skriver BO for tiden og lurer i den forbindelse med om noen har tall på hvor mange tømrere det utdannes vært år, eller håndverkere generelt?

Takk:)

Finner det vel på nettsidene til Brønnøysund tenker jeg. De har tall på det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...