Gå til innhold

Flytte operativsystemet

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en bærbar maskin med 700GB der Windows 8 er installert.

Blir i nær framtid å kjøpe en SSD til å kjøre windows på, siden maskinen har plass til en ekstra hard disk/SSD. Å derfor lurer jeg på om det er mulig å flytte OS som allerede er installert på 700GB disken over til en SSD ?

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kun har OS på disken kan du klone den med f.eks Acronis True Image. Da blir alt overført fra den gamle disken til den nye.

Har du mye annet lagret på disken bør du flytte dette til en annen disk om mulig.

Skal du klone kan du ikke bruke mer plass på den gamle disken enn hva den nye disken er på. (ofte et problem siden SSD disker ikke har så mye plass).

Er vel eneste løsning for å få OS over på en annen disk og det faktisk fungerer 100%.

Lenke til kommentar

Du har nok en partisjon til.. men vil tro det beste for deg er å få vekk så mye som mulig fra den partisjonen du bruker til lagring.

For du har nok en recovery partisjon, en os partisjon og en data partisjon.

Dette var ihvertfall vanlig før Windows 8.. og det er rart hvis dem har sluttet med det ;)

Men Acronis skal støtte at du overfører til en mindre disk, det bare tilpasser partisjonene ;)

*edit*

Glemte at du mest sannsynlig har enda en partisjon også.. for system filer.. denne er som regel ikke så stor.. 100mb på windows 7 (litt mer på nyere versjoner.. vil tippe mellom 100 og 500mb)

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Bytter du en masse annen hardware også, er ny installering det beste.

Det kan være det beste ja,men det går fint om man bruker Acronis Universal Restore.

Denne er med i Acronis Plus Pack.

Har byttet til ny hardware flere ganger og det har gått greit,

Acronis Universal Restore module is the implementation of the unique technology developed in Acronis that allows changing Windows Hardware Abstraction Layer (HAL.dll) and device drivers.

It is designed to allow a machine to boot its operating system initially after a restoration/deployment of an image to hardware that is different from the one it was taken from, and then proceed with the installation of other drivers and configuration.

Alt drivere for hovedkort,skjerm,lyd.... må selvfølgelig installeres på nytt,så sant man har byttet dette,

Grunn til at jeg brukt dette i mange år,er fordi det er en par dagers jobb for meg viss jeg må installere alt 3D opplegget mitt på nytt,

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Men selv om du kan klone, ville det vel vært bedre å installere OS på nytt? eller blir slik kloning 100% riktig hver gang?

Jeg brukte dette, og det funket meget bra.

Det var på en normal maskin. Prøvde når jeg skulle bytte på min bærbare, og da ville den ikke.

Men les veldig nøye på alt som står når du gjør dette. Jeg kjøpte en Samsung 840 SSD, siden det fulgte med alt jeg trengte for å flytte over. Fulgte alt som stod, og la inn Norton Ghost osv som de ønsket. Men er fungerte ikke nøkkelen som fulgte med. Samsung hadde i mellomtiden laget sin egen migrasjons programvare som er meget enkel i bruk. Og leste litt nøye før jeg trykket ok. Denne programvaren slettet den gamle disken når man overførte. Og det var ingen muligheter for at den ikke skulle slette.

Da lot jeg heller være, da jeg ville hatt den gamle disken som backup en liten stund for å sjekke at alt funker som det skal.

Lenke til kommentar

Hei!

Skal formatere maskinen å legge inn OS på en annen disk i maskinen enn den er på akkurat nå.

Men problemet er at jeg ikke har noe DVD med W8 på, OS var installert i maskinen ved kjøp. Så lurer på hvordan jeg installerer W8 på nytt i den andre lagringsmediet ?

Mvh Pat.

Lenke til kommentar

Du kloner diskene med Acronis True Image, så er det ikke noe stress i det hele tatt. Bare å bytte diskene etter kloningen.

PS! Hvorfor starte to tråder om det samme, når løsningen er den samme? Det finnes ingen andre gode måter å få et operativsystem over fra en disk til en annen med unntak av kloning, om du ikke har Windows DVD platen og gjør en ny installasjon.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...