JorunT Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Bark Ni store bartrær på gravlunden i nærheten ble felt like før påske, stubbene står igjen. Noen av dem hadde ytterbark jeg aldri har sett maken til, jeg er ikke sikker på nøyaktig hvilket tre det er,enten en eller annen form for edelgran eller en eksotisk Pinus sp.; i alle fall var det et tydelig tofarget mønster jeg ikke gjenkjenner. Trærne ble visstnok plantet i 1940, og er altså 73 år gamle, i følge det noen hadde skrevet på en av stubbene. Endret 14. april 2013 av JorunT Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Bisarr må da være Den Trojanske hesten.... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 "Gubben i treet", en absolutt favoritt. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Av de siste likte jeg Lønneneser meget godt, fint lys som skinner gjennom dem, skarphet og utsnitt bra. Ellers spørs det ikke om det originale utsnittet der jeg hadde en bemerkning faktisk var best allikevel Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Takk for de siste kommentarene. Jeg tror nok også at jeg likte det første utsnittet av saxifragaene, best, Jan, men det var allikevel nyttig å se om det kunne blitt bedre med litt annen kutting. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Veldig nære på! at det ikke ble noen tur videre i dag mot sørligere strøk og vår. Sånn er det å reise på standby-billetter, i Düsseldorf fikk vi beskjed om at flyet videre var smekkfullt, men det gikk bra denne gangen også. Siden vi dro hjemmefra grytidlig i dag, ble det lite muligheter for å finne noe passende motiv, så dagens bilde er bare et knips i full fart fra flyplassen for å dokumentere at jeg var på vei til et vårligere sted. Resten av månedens bilder vil derfor være snøfritt og med litt annen vegetasjon. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Flotte farger og fin komposisjon i flyplass-bildet. Lenke til kommentar
satchmo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Enig med RandiA her. God tur videre! :-) Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Takk, Randi og Satchmo, det var nok ikke mye planlagt i dette bildet, det ble tatt i full fart før vi gikk ombord. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Judastrekaos Vi kom fram akkurat i tide til å få se vårt Judastre (Cercis ciliquastrum) i full blomst, og det bare måtte jeg forsøke å få tatt bilde av. Det ble dessverre ikke så bra som jeg ønsket, det er ikke lett når blomstene står så tett at de omtrent står oppå hverandre. Mye vind var det også, men i morgen skal det bli varmere. Blomstene vokser forøvrig rett ut av stammen eller eldre grener på bar kvist, og tett i tett. Dette er vårtreet fremfor noe annet for meg. Navnet Judastre har mange forklaringer, en av dem er at det kommer fra myten om at Judas Iskariot hengte seg i dette treet og at treet derfor rødmer av skam. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Vakkert, ligner litt på blomsten til Lupiner.... Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Synes bildet ble vakkert, ja Litt mer vårlig der. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Judastre-bildet var fint, da! Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 Takker alle tre. Ikke så rart du synes det lignet på lupiner, Randi, de er jo begge i ertefamilien (Fabaceae, tidligere kalt Leguminosae). Det står i Wikipedia at det er 19 327 arter i denne familien (lurer veldig på hvordan de kom til akkurat det tallet), det føles som om ca 19 000 av dem blomstrer her omkring akkurat nå, de fleste har gule eller hvite blomster, men dagens funn avviker også, som Judastreet. Erteblomst Dvs. det er nok en vikke (Vicia sp.), arten er jeg ikke helt sikker på, men muligens V.sativa). Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Vakre fargekontraster i blomsterbildene....(Er du også med på Hagegal, Jorun?) Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 17. april 2013 Forfatter Del Skrevet 17. april 2013 (Egentlig ikke, har støtt på den siden av og til, men er vel litt mer enn vanlig plantegal). Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (Egentlig ikke, har støtt på den siden av og til, men er vel litt mer enn vanlig plantegal). Det er for de litt mer enn vanlig der (vært der fra starten jeg) Lenke til kommentar
Linepusle Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Jeg synes barkebildet er spennende og abstrakt! Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Flotte blomsterbilder de siste dagene. Liker også flyplassbildet som har fin komposisjon. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 Takk, Linepusle og Bjørn Åge. Dagen bilde: Pisum sativum Trodde jeg skulle få masser av tid her i sør til å ta bilder, ingen plikter, men det har vært travelt nok de siste dagene. Vi får normalt vann fra naboen, men pumpa (vannet er fra en brønn og må pumpes opp) gikk i stykker i høst, null vann. Nå har vi kjøpt en plasttank på 3000 l, akkurat fått den på plass, og en fra nærmeste landsby har vært her med traktor pluss diger tank og fylt opp vår nyanskaffelse. Ikke akkurat drikkevann, men vi kan vel vaske oss i det. Men mens vi ventet på vannet, slo jeg meg ned i veikanten og beundret de flotte erteblomstene. Pisum sativum er det ville, opprinnelige opphavet til planten som gir oss vanlige spiseerter, den er ikke stygg! Blomstene er store, og det er mange av dem. Men det er ikke lett å få tatt bilder når bilene fyker forbi og får alle blomstene til å blafre. Mange lurer tydeligvis på hva jeg gjør der jeg ligger på magen like ved trafikken. Skulle gjerne også ha lagt ved et større bilde fra veikanten, men har ikke klart å finne ut av hvordan du legger til bilder i spoileren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå