Sanchez_ Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Jeg har lyst å studere for eksempel journalistikk på universitetet. Fra videregående har jeg ca 3,9 i snitt. På samordna står det at poenggrensen i 2012 var 57,1 for det tilbudet. Jeg forstår at jeg da har 39 poeng, men... - Er poenggrensen gjennomsnitts-summen for alle elevene for det året, eller er det den laveste summen som kom inn? - Om jeg ikke skulle komme inn og velger å ta et årsstudium i noe, gir det meg 60 studiepoeng. Skal jeg da legge de 60 sammen med de 39, som blir 99, Eller er det 39 pluss 6.0, altså 45 som blir min nye poengsum? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Poenggrensen er den poengsummen som "sistemann" hadde i suppleringsopptaket. Den tar hensyn til både hovedopptak og suppleringsopptak, men ikke til "last minute"-inntak (folk som får tilbud fordi noen ikke møter til skolestart men de gjør). Du forvirrer studiepoeng med konkurransepoeng. Studiepoeng er en mengdeenhet (som fagtimer i VGS). Å avlegge 60 studiepoeng gir deg 2 tilleggspoeng. Du får da legge 2 til 39, slik at du får 41 konkurransepoeng. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Du kan også legge til 2 alderspoeng hvert år til og med det året du fyller 23. Se Samordna opptak sine sider for flere måter å sanke poeng på. Jeg vet ikke hva poenggrensene er andre steder, men det kan også være verd å vurdere journalistikkstudier i utlandet. Endret 1. april 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå