aUrrang Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Heisann, har funnet ut at det er på tide å oppgradere pcen min, og trenger litt hjelp. Har i utgangspunktet bestemt meg for å gå for en av kompletts oppgraderingspakker, da det er penger å spare her. Pga studenøkonomi kan jeg ikke bruke mer enn litt i overkant av 2000kr for cpu, hk og ram. Maskinen skal brukes til litt av hvert, men det som kommer til å være krevende vil være gaming. Håper å kunne spille nye titler med grei fps så lenge som mulig. Skjermkortet mitt vil være en flaskehals inntil jeg får oppgradert det, men det skjer så snart jeg får råd. Valget mitt står foreløpig mellom disse to pakkene: http://www.komplett....aspx?sku=765245 AMD A10-5800K cpu Gigabyte GA-F2A85X-UP4 hovedkort 8GB Kingston 1866MHz HyperX DDR3 ram http://www.komplett....aspx?sku=752348 Intel i5-3470 cpu MSI B75MA-P45 hovedkort 8GB Kingston 1600MHz HyperX DDR3 ram Har hørt litt forskjellig om AMD, og tenkte derfor i utgangspunktet å gå for i5 pakken, men etter å ha lest meg litt opp har jeg noen ankepunkter der også. For det første kommer i5 pakken med B75 hovedkort. Etter det jeg har lest blir det vanskelig å klokke cpu noe særlig med dette kortet (som om ikke det var vanskelig nok fra før med denne cpu'en). Nå er jeg ikke sikker på om jeg i hele tatt kommer til å klokke noe særlig, men greit å ha muligheten. I tillegg er kortet m-ATX. Dette har jeg aldri vært borti før, så jeg vet ikke helt hvordan det blir med plass dersom cpu/gpu vifte er av litt størrelse. En annen ting jeg er veldig skeptisk til er festesystemet på prosessorvifta. Har vært borti det clips systemet til intel før, og etter noen turer til og fra diverse lans satt vifta unødvendig dårlig fast. En siste ting med intel pakken kontra amd pakken. Intel pakken leveres med 1600MHz ram, mens amd pakken kommer med 1866MHz ram. Vil det være noen merkbar forskjell her? Så da lurer jeg rett og slett på hvilken av pakkene dere ville anbefalt meg, tatt disse punktene i betraktning. EDIT: En ting til. Har en Chieftec 650W strømforsyning, går ut ifra at denne vil holde fint til en av disse pakkene pluss et skjermkort i budsjettklassen? Endret 1. april 2013 av aUrrang Lenke til kommentar
GH123 Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Kan med sikkerhet si at en 650W Strømforsyning vil holde, kommer litt an på hvilke skjermkort du har. Men skal gå greit. Ville personlig gå for Intel. Har det for meg at deres Prosessorer er bedre enn AMDs. Du kan jo søke opp Tester av begge CPUene, og den som er best er den du burde kjøpe. Hovedkortet og Minne har egentlig ikke noe å si, begge er bra til den prisen. Skjønner problemet med m-ATX, men vis du ikke bruker en ekstra stor Cpu Kjøler så skal det gå greit. Intel sin kjøler skal passe alle hovedkort som er Intel Socket på. Du vil ikke merke forskjellen på 1600MHz Ram og 1866MHz. Vis du klarer å spare 900kr mer, så gå for denne isteden for de 2 du har satt opp. Her får du Z77 Chipset, som er bedre en B75 og prosessoren er over gjennomsnittet bra vil jeg si. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752347 Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Det er også den her pakken du skal ta fra AMD til rundt 2000,-. Den A8-5800K er spesialisert mot for eksempel HTPC fordi den har innebygget et meget godt skjermkort. Du kan velge den dersom du for eksempel skal kjøpe et billig skjermkort som du kan drive i CF med det integrerte. Hvis du bare skal ha et dedikert skjermkort så skal du ha den pakken jeg linket til dersom du går for AMD. For øvrig så har vel Giseth påpekt en del sannheter. Det m-ATX til intel er det for øvrig ingen problem å overklokke med, men det er turboopplegg til CPUen og det holder kanskje? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 For det første kommer i5 pakken med B75 hovedkort. Etter det jeg har lest blir det vanskelig å klokke cpu noe særlig med dette kortet (som om ikke det var vanskelig nok fra før med denne cpu'en). Nå er jeg ikke sikker på om jeg i hele tatt kommer til å klokke noe særlig, men greit å ha muligheten. Skal du klokke bør du ha Z77 og en cpu hvor navnet slutter med K (f.eks 3570K). I tillegg er kortet m-ATX. Dette har jeg aldri vært borti før, så jeg vet ikke helt hvordan det blir med plass dersom cpu/gpu vifte er av litt størrelse. mATX er greit, det er bare færre utvidelses spor. Det er akkurat samme plass rundt cpu. Forøvrig; Intel har dårlig integrert GPU (skjermkort) i cpu'ene sine. Skal du spillle bør du derfor ha et nVidia 650 Ti BOOST eller AMD 7850 skjermkort i tillegg. Med amd FM2 kan du (kanskje) klare deg uten. Lenke til kommentar
aUrrang Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Det er også den her pakken du skal ta fra AMD til rundt 2000,-. Den A8-5800K er spesialisert mot for eksempel HTPC fordi den har innebygget et meget godt skjermkort. Du kan velge den dersom du for eksempel skal kjøpe et billig skjermkort som du kan drive i CF med det integrerte. Hvis du bare skal ha et dedikert skjermkort så skal du ha den pakken jeg linket til dersom du går for AMD. For øvrig så har vel Giseth påpekt en del sannheter. Det m-ATX til intel er det for øvrig ingen problem å overklokke med, men det er turboopplegg til CPUen og det holder kanskje? Nå har det seg sånn at skjermkortet mitt virkelig begynner å dra på årene. Mener å huske det dreier seg om et Sapphire HD5770 vapor-x. Vil jeg kunne kjøre dette i crossfire med AMD prosessorens integrerte gpu? Kan dette eventuelt føre til at jeg kanskje ikke trenger å oppgradere skjermkortet med det første? Jeg har vel strengt tatt ikke råd til det Isåfall hadde jo A10-5800K vært et veldig greit valg. Vil jo tro at denne klokket så langt det går med en ok luftkjøler vil sparke greit fra seg? Hvor sikker er du forresten på at det m-ATX kortet kan klokkes? Mener jeg leste at i5 3470 kunne klokkes litt, men at dette kun var med Z77 hk, da B75 var låst for overklokking. Skal ikke si jeg er 100% sikker, men mener det var det jeg leste. Endret 1. april 2013 av aUrrang Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) AMD a10-5800K vil sannsynligvis yte dårligere enn ditt HD 5770. De kan ikke parres. Overklokking har ikke noe med m-ATX eller ATX å gjøre (vel det vet sikkert du også) og det hovedkortet har overklokkingskapasitet - men hva er egentlig styret med overklokking? Skal du drive med overklokking i stor grad så kjøper du selvsagt ikke i5-3470 - det er ulogisk. Veldig mange her inne snakker om overklokking som et eller annet unikt som skjer. Så lenge prosessoren drar skjermkortet ditt - og det vil i5-3470 gjøre så skjer det ikke så mye med overklokking. De fleste brukerne klarer seg fint med turbo-funksjonen og den vil jo tre i kraft av seg selv - altså overklokke prosessoren. Endret 2. april 2013 av jornboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå