Gå til innhold

Imam Ali benådet sunnimuslimen

Anbefalte innlegg

Imam Ali (fred være med dem) benådet sunnimuslimen som snakket nedlatende om ham

Ayatollah Sheikh Behjat fortalte:

I Irak er det en liten landsby nær stedet, der Tigris og Eufrat elvene møter hverandre, som kalles for Al-Musayyab. En sjia mann pleide å passere forbi denne landsbyen ofte hver gang han dro på besøk til Imam Alis helligdom (fvmh). En sunni mann bodde i denne landsbyen. Denne sunnien pleide å latterliggjøre sjiaen hver gang han dro for å besøke Imam Ali så mye at han våget å snakke nedlatende om Imamen. Sjiaen ble veldig sint og klaget på ham i helligdommen til Imam Ali, fvmh. I løpet av natten drømte sjiaen om Imamen (fvmh). Han så seg selv i drømmen klage til imamen. Imamen, fvmh, sa: ‘’Han (sunnien) har gjort en godhet mot oss, og vi kan ikke straffe ham i dette livet uansett hvor mange synder han har gjort.’’

Sjiaen spurte:

‘’Hva slags godhet har han gjort? Har han gjort godhet mot dere når han taler ille om dere?’’ Imamen, fvmh, sa: ‘’Nei, men da han satt en dag på møtestedet mellom Tigris og Eufrat, så han på Eufrat. Han ble minnet Kerbela-hendelsen og tørstheten til Imam Al-Hussain (fvmh). Derfor tenkte han: ‘’Omar ibn Sa’ad tok feil da han drepte disse mennene som var tørste, og det var bedre om han ga dem vann å drikke istedenfor å drepe dem.’’ En liten tåre kom ned fra hans øyner i sorg for Abu Abdillah (fvmh). Derfor har vi pålagt oss selv å aldri straffe ham i dette livet.’’ Sjiaen sa: ‘’Jeg våknet opp fra søvnen og vendte tilbake til al-Musayyab. Der møtte jeg sunnien på veien som sa til meg latterliggjørende: ‘’Besøkte du din imam? Fortalte du ham om ditt ønske for oss?’’ Sjiaen sa: ‘’Ja, jeg har fortalt ham om deg, og han har svart meg om deg.’’ Mannen lo og sa: ‘’Hva er meddelelsen du vil dele med meg fra ham`’’ Jeg fortalte ham om drømmen fra A til Å. Sunnien ble flau og tenkte for en stund. Deretter sa han: ‘’Å Herre! Ingen ved dette øyeblikket var nær meg, og jeg har ikke snakket med noen om denne hendelsen, så hvordan kunne imamen vite om hva jeg tenkte om?’’ Deretter sa han: ‘’Jeg vitner at det er ingen gud, unntatt Allah, at Muhammed er Allahs sendebud og at Ali er Allahs fortrolige og etterfølgeren – wasi – til Allahs sendebud.’’

Kilder:

http://www.islam-laws.com/articles/talesaytbehjat.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt, IHS - det rekker vel å si "takk for en fin anekdote"

:)

Det har vært så mye tull med Islam både historisk og i nåtid. at det blir vanskelig å ta noe som helst alvorlig fra den kanten. Når så Koranen på toppen av det hele utaler seg om Gud, Jesus og Moseloven blir det for dumt og useriøst, Vanvittige sky

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så mye for innstillingen: en ny dag - nye muligheter...

Farvel til muligheten .... velkommen kjære sverd!

Eller som døgnfluen sa:

Nei takk, ikke i aften ....

:)

Lenke til kommentar

Farvel til muligheten ....

Farvel til hva, Islam er en sekt med vranglære om Gud, Jesus og Moseloven, den vil dø ut som alle andre sekter bygget på vranglære.

Eksempel: I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam.

Koranen 4:156 > "Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias Sønn, Guds sendebud!" Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem.

Koranen 5:76 > Vantro er de som sier, "Gud, det er Kristus, Marias sønn!"

Koranen 9:30 > De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd!

Koranen 3:52 > Forholdet med Jesus er overfor Gud det samme som med Adam. Han skapte ham av støv og sa til ham, "Bli!" Og dermed var han.

(Koranen, Universitetsforlaget 1999)

Lenke til kommentar

Det som er morsomt med kristendommen og Islam er at de er så sinna på hverandre, og at Jødedommen ler av de begge.

Det er komisk at religion kan forårsake så mye krig og faenskap, fremfor å bringe noe positivt for menneskeheten.

For en som tror, kan det eneste svaret være at menneskene er falske og hyklerske og at de ikke følger gud.

Det viktige med Jesus uavhengig av om han var guds sønn, den hellige ånd eller hva som helst, var faktisk hva han sa og gjorde.

Ikke hva han eventuelt var.

Lenke til kommentar

Det har vært så mye tull med Islam Kristendommen både historisk og i nåtid. at det blir vanskelig å ta noe som helst alvorlig fra den kanten.

Jeg mener å huske det er et bibelvers som går noe sånt som det her: "Ta først bjelken ut av ditt eget øye, før du kommenterer flisen i din brors øye."

Mange fine visdomsord i bibelen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Islam er bare tull, Hussein Ali (fred være med deg)

Slik jeg forstår det så er du krisen, og så kaller du andres religioner for tull? Hvor har du respekten over andres tro? Heldigvis synker ikke jeg (som muslim) så lavt som deg, jeg har respekt for din tro, og vil ikke være dum og kallen anens religion for "tull".

Det som er morsomt med kristendommen og Islam er at de er så sinna på hverandre, og at Jødedommen ler av de begge.

Nå tenker du nok om fanatikere, ikke moderate muslimer. Og hvorfor mener du at muslimer og kristne er "sinna" på hverandre?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Nå tenker du nok om fanatikere, ikke moderate muslimer. Og hvorfor mener du at muslimer og kristne er "sinna" på hverandre?

Det er litt den følelsen jeg har, etter opp gjennom historien helt siden middelalderen og opp igjennom, og ikke minst idag den store konflikten mellom Jøder/Israel og Islam og ikke minst også mellom USA og Islam. Både pga USAs allianse med Israel og deres interesser i områder med Islamsk religion.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er litt den følelsen jeg har, etter opp gjennom historien helt siden middelalderen og opp igjennom, og ikke minst idag den store konflikten mellom Jøder/Israel og Islam og ikke minst også mellom USA og Islam. Både pga USAs allianse med Israel og deres interesser i områder med Islamsk religion.

Så på grunn av noen få mennesker, så mener du at alle muslimer er imot Islam, Jødedommen og Kristendommen? Forstår ikke helt hvor du vil hen.

Lenke til kommentar

Så på grunn av noen få mennesker, så mener du at alle muslimer er imot Islam, Jødedommen og Kristendommen? Forstår ikke helt hvor du vil hen.

Tror ikke det er bare noen få mennesker, nesten alle debattforum oversvømmes av uenighet mellom jøder, muslimer og kristne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror ikke det er bare noen få mennesker, nesten alle debattforum oversvømmes av uenighet mellom jøder, muslimer og kristne.

Jeg tror nok det er en liten minoritet, da de fleste muslimer f.eks bare vil leve i harmoni med alle sammen, det der er heller en vrangforestiling om virkeligheten, du snakker her om fanatikere, ikke moderate som er den største dele av alle de store verdensreligionene.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er en liten minoritet, da de fleste muslimer f.eks bare vil leve i harmoni med alle sammen, det der er heller en vrangforestiling om virkeligheten, du snakker her om fanatikere, ikke moderate som er den største dele av alle de store verdensreligionene.

Det er fanatikerne som høres i alle de tre leirene, man hører aldri om de som vil leve i harmoni med alle sammen. Isåfall skulle jo de som "vil leve i harmoni" ta til motmele i pressen og på forumene.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske det er et bibelvers som går noe sånt som det her: "Ta først bjelken ut av ditt eget øye, før du kommenterer flisen i din brors øye."

Mange fine visdomsord i bibelen. :)

Er en muslim, bror til en kristen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...