Gå til innhold

4x WD Green i RAID-5, Bør jeg aktivere TLER? (mister jeg data?)


J@9

Anbefalte innlegg

Hei, for noen år siden kjøpte jeg meg 4x 1tb WB Green disker på tilbud.

Trengte akutt mer diskplass, og kjøpte også et Silicon Image SIL-3114 Raid kort.

Dette oppsettet har jeg kjørt siden den gang, noen feil har dukket opp, raidet disker har fallt ut, raidet har måttet bygges opp igjen osv..

 

Jeg har ikke stort greie på RAID osv.. Men leste noe om TLER her om dagen..

Og lurer på om dette er noe jeg burde fått aktivert på diskene mine??

Jeg kjører dem som sagt på dette raid kortet, og dem kjøres i raid-5 (ikke software raid, det er kortet som tar seg av alt).

OS er for tiden Windows 7 pro (64-bit), kjørte windows 2008 R2 Server, men syntes det ble litt for overkill for mitt bruk.

 

Leste om at TLER er bra å aktivere når diskene er i raid.. og så vidt jeg kan huske, har jeg aldri aktivert dette (hadde ikke engang hørt om det :p )

Og jeg leste om at WD har et program som heter WDTLER som gjør hele jobben for meg.

Men spørsmålet er da.. Må raidet bygges opp på nytt? evt må diskene slettes??

Leste noe om at 1 sektor feil på 2 av diskene, er nok til å kjøre hele raidet i dass.. derfor jeg har blitt litt skeptisk.

 

 

En annen ting jeg har sett litt på er linux.. Open Media Vault.. Dette ser ut som noe som egentlig kunne erstattet windows helt på denne serveren.

Alt av tjenester den kjører er: fildeling, ftp (brukes sjelden), torrent nedlastnig, oppdaterings program for windows update (Offlineupdates, tror dette muligens finnes til linux også.. ellers er muligheten å flytte dette til en annen pc), og media server (kjører idag ps3 media server.. men dette er ustabilt.. ofte finner enhetene serveren, men ikke filene.. da må det restartes, andre ganger finner ikke enhetene serveren, og da må det også restartes.. og når dette funker, så funker det som regel som det skalm sjelden det henger seg opp eller skjer noe feil under avspilling).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WD Green disker er ikke å anbefale i RAID oppsett, mener å ha lest at WD selv sier dette. Fant dette i et forum ongående dette:

 

The Western Digital Caviar Green drives are not advised to be used in hardware or firmware RAID. The issue is not over head parking as such (the drive will do that anyway) but instead it's the drives response time when asked to wake up - it can take too long, causing the RAID controller to drop the drive.

 

Additionally, this behaviour will be repeated if the drive hits a bad sector and goes into deep recovery mode, and since TLER cannot be set on these drives to avoid a 30 second deep recovery, they have every chance of dropping out of the array. Apparently, the latest generation of Caviar Black (FAEX/AAEX) are certified for "desktop RAID applications".

 

Edit: Dette er hva WD sier om Green HDD'ene:

 

*Desktop drives are not recommended for use in RAID environments, please consider using WD Red hard drives for home and small office 1-5 bay NAS systems and WD Enterprise hard drives for rackmount and >5 bay NAS systems.

 

Finner mer om dette hos WD support.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nå for min del er det Seagate som gjelder etter at Hitachi ble kjøpt opp og samsung ble kjøpt opp. Har holdt meg borte fra WD og raid så langt, og kommer nok til å holde meg borte en stund til. Siden jeg nesten bare har Hitachi og samsung på Arecakontrollerene mine nå, så blir det seagate siden de har kjøpt samsung sin hdd divisjon.

WD har dog kjøpt hitachi sine. Men stoler ikkje på WD enda etter at de plutselig fukka opp WD black serien med å tilfeldigvis TLER i en firmware revisjon uten å si ifra. Så alt PRE den firmwaren av WD black var bra til raid, og alt etter var fukka :nei: De gjorde det selvfølgelig for at folk skulle kjøpe overprisa enteprisedisker.

 

Men samsung og hitachi har gjort jobben for meg glimrende så langt, så håper at de nye seagate diskene ikkje vil skuffe meg. Da snakker jeg om Seagate Desktop 4TB.

Lenke til kommentar

Har hørt litt om dette også, men var selvfølgelig etter at jeg kjøpte diskene.

Men leste på et forum eller noe, at TLER kan aktiveres på green serien opptil en viss kapasitet (lurer på om det var 1.5TB).

Så derfor vil jeg tro det kan aktiveres på mine.

 

Men problemet er at jeg ikke finner ut om jeg mister alt på dem, ved å aktivere dette??

Ettersom jeg skjønte, så var det vel et bootbart floppy eller cd image man laster ned, booter fra dette og kjører wdtler fila, og da ordner den resten selv, og det påvirker alle kompatible disker som er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...