Gå til innhold

Bærbar PC 7-8k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg tenker å kjøpe en bærbar PC til skolearbeid, litt spilling, videovisning, "lett" videoredigering og litt grafisk arbeid. Er dette et godt alternativ til 7-8k eller finnes det noe jeg heller bør velge? http://www.prisguide...-s4195h-168750/

PCen du linker til her er ikke tilgjengelig før i mai i de fleste butikker. Expert har dog samme en helt lik modell med en annet modellnummer.

PCen til Multicom er best på papiret, dvs hovedsaklig best til spilling pga grafikkkortet. Men ellers er Asus'en lik.

Av og til bryr folk seg desverre litt for mye om det som står på papiret:

Asus'en er i bedre i kvalitet enn PCer fra Multicom, penere design(i mine øyne), og det er langt lettere og billigere å forholde seg til en Expert butikk enn Multicom i ettertid, vil jeg tørre å påstå.

For de fleste bør dette stå litt høyere opp på prioritetlista enn litt bedre grafikkytelse.

Så jeg holder en knapp med Asus'en jeg har linket til her.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

[/size]

Multicom Xishan W350E har plass til to HDD/SSD'er.

Altså det var hastighetene jeg siktet til her. Multicom PCen har ekstra hardisk plass og flere utgangsporter ja, det er jo selvfølgelig en fordel, men skal ikke han ha SSD i ettertid vil det ikke ha noe å si. For mange er det ganske knotete å installere alt på nytt og sette inn SSD, for de som ikke har litt peiling.

Altså, punktene jeg kom med over til Asus'en mener jeg forsatt står til fordel for folk flest. Multicom PCen er den beste PCen på papiret specmessig, men av og til er ikke "spec vs pris" alt man bør se på når man kjøper en PC.

Asus er et av de få PC-leverandørene som har bra "spec vs pris" OG faktisk har bra kvalitet(mindre servicefeil enn andre) på PCene de leverer.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Asus er et av de få PC-leverandørene som har bra "spec vs pris" OG faktisk har bra kvalitet(mindre servicefeil enn andre) på PCene de leverer.

Dette er et utsagn som må taes med en stor klype salt. For det første opererer statistikkene kun med de største leverandørene. For det andre stammer statistikkene fra tredjeparts firmaer som lever av support (feil utbedret under fabrikkgaranti/reklamasjon er i svært liten grad medregnet). For det tredje skiller ikke statistikken mellom pc-seriene til de forskjellige produsentene.

Når det gjelder den konkrete Asus-maskinen, så får den kritikk for til dels elendig touchpad. Den har også trottling-problemer under høy belastning, noe som resulterer i en prosessorhastighet helt ned i 1,2GHz.

Men designet er bedre, også etter min mening. I tillegg har Asus'en Blu-Ray, hvis dette er viktig. Alt i alt ville i alle fall ikke jeg tvilt mye på å velge Multicom Xishan W350E.

Lenke til kommentar

W350E gir mest ytelse for pengene. W350E er dog ingen perfekt maskin, høyttalerene er dårlige, CPU turbo boost er avslått når Nvidia GTX660M er i bruk (programmert slik i bios på alle clevo modeller utenom toppmodellene (P seriene)). Den er stor/tung/stygg i forhold til f.eks asus N56VZ.

Man vil aldri finne en perfekt maskin, så får man selv vurdere hva man vil prioritere :) Mest ytelse per krone, eller utseende/vekt eller godt tastatur/pekeplate osv.

Lenke til kommentar

Dette er et utsagn som må taes med en stor klype salt. For det første opererer statistikkene kun med de største leverandørene. For det andre stammer statistikkene fra tredjeparts firmaer som lever av support (feil utbedret under fabrikkgaranti/reklamasjon er i svært liten grad medregnet). For det tredje skiller ikke statistikken mellom pc-seriene til de forskjellige produsentene.

Når det gjelder den konkrete Asus-maskinen, så får den kritikk for til dels elendig touchpad. Den har også trottling-problemer under høy belastning, noe som resulterer i en prosessorhastighet helt ned i 1,2GHz.

Men designet er bedre, også etter min mening. I tillegg har Asus'en Blu-Ray, hvis dette er viktig. Alt i alt ville i alle fall ikke jeg tvilt mye på å velge Multicom Xishan W350E.

Vel du har en test her og her, som roser Asus'en ganske bra og mener pekeplaten er litt overfølsom ja, men mer en vanesak.

Og samtidig finner du mange som sier de har problemer med Multicom maskinene, og ikke minst multicom sin reklamasjon-prosess.

Så klok blir man ikke. Uannsett om man dog velger Asus'en eller multicom'en i dette tilfellet, er det trolig uannsett de 2 beste kjøpene man kan gjøre til under 8K, så et dårlig kjøp kan det vel neppe bli uannsett , selvom jeg som sagt dog holder en knapp på Asus'en ;)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...