Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Beskyttelse av bakfanger?

Anbefalte innlegg

Leser at prickbort (petroleumsbasert avfetting) tærer godt på 'dipen, og gjerne løser den opp. Derfor jeg spør. :)

Uansett, holder en knapp på folie jeg også.

Nei, jeg har ikke prøvd, man må jo bruke produkter etter hva man vasker.

Er jo som at jeg skal spør deg om du har prøvd tynner 17 på lakken din ? :p

Jeg holder en knapp på plastidip, for den kan du selv velge tykkelse på, og det er basically folie på boks...

Jeg skal få han kompisen min til å dippe bakfangeren på bilen de har bikka baki, selv om den ikke ser ut fra før, så ser vi :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener slike plastlister som man klistrer oppå støtfangeren.

Ikke noen dum ide det plast dip greiene sikkert, men når man kjører en splitter ny bil, så sitter det litt langt inne og kline på noe slikt. Ikke får lakken under "puste" (hvis jeg ikke tar feil?) og lite vet jeg hvor slitesterkt det er og hvor vanskelig/lett det er å fjerne igjen.

Skal man ha det pent og nesten ikke synlig så kreves det vel også her at man maskerer og legger litt jobb i det og da føler jeg en plastfolie er like greit.

Jeg har dratt av en slik plastfolie som jeg monterte feil og den var forholdsvis lett og dra av og etterlot ikke noe merker/lim.

Så ikke noe dumt forslag sikkert, og hadde jeg kjørt et gammelt vrak av en bil så hadde jeg ikke nølt med å pensle det på. Hadde jeg hatt et gammelt vrak så hadde jeg nok også blåst i hele beskyttelsen, men det er nå en annen sak :)

Har sett noen som har lagt folie på bilene sine og det er nesten ikke synlig i det hele tatt hvis det blir gjort ordentlig og en bit med folie koster bare ett par hundrelapper.

Lenke til kommentar

Hvor lenge hadde den folien vært på bilen som du dro av ?

For hvis den får bake litt i sola, så tar du med klarlakk hvis du har folie av skikkelig merke, samt er uheldig. (Hvis du unnlater å bruke varmepistol)

Du pensler ikke på plastidip, du sprayer det på.

En boks med plastidip koster 120 kroner.

Kompisen min fikk tillatelse av mora til å plastidippe hundebeskyttelse på bakfangeren hennes, vi skal dokumentere arbeidet og resultatet.

Overspray av plastidip kan du gni av med en mikrofiberklut :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår argumentene til Hardboiled Rice her og Plstdipp har sikkert noe for seg. Man fjerner jo skitt fra lakken og renser denne før man påførerplastdipp og når plastdippen først er påført så vil vel ikke lakken bli utsatt for ytre påvirkninger i den grad.

Det hele koker ned til at folie gjør stort sett samme nytten og er langt mer tilgjengelig etc. Det er en jobb med påføringen av begge deler så dette bør uansett gjøres av folk som kan det hvis det skal bli pent.

Har man derimot en gammel bil som det ikke er så fryktelig nøye med som man vil "hore" litt opp på en billig måte så sier jeg kjør på med plastdipp. Jeg er derimot ikke helt der og det eneste JEG er ute etter er å beskytte noen kvadratcentimeter av bakfangeren.

Det skal sies at jeg så absolutt skal ha plastdipp i bakhodet og jeg har ikke avfeid dette enda. Det jeg er mest bekymret over er om plastdippen blir såpass hard at den står i mot en Golden på 40kg. som hviler på klørne mens den står på fangeren. Da snakker jeg ikke om en gang i blandt men nesten daglig. Hvis klørne klarer å slite hull i plastdippen på noen uker så har jeg et dobbelt problem.

Det ene er at plastdippen må repareres og legges på nytt, og det andre er at det også med stor sannsynlighet har blitt riper i fangeren under.

Lenke til kommentar

Jeg skal få testet slitestyrken på 3M folie vs plastidip. Mythbusters style ellerno

Plastidip er like tilgjengelig som folie, jeg trenger ikke å kjøre langt før jeg kan handle det over disk =)

Nå virker sikkert jeg som om jeg bare finner positive og ikke negative ting med plastidip, og her kommer det mer :p

Plastidip former seg "automatisk" etter det man påfører det på, folie må formes vha varmepistol, så plastidip er lettere å legge for en "amatør".

Kan godt være folie tåler mer, før det revner, men om folien revner må den rives av og du må legge på ny.

Plastidip kan repareres ved å fukte opp plastidippen på ny med løsemiddelet som brukes i plastidip, gjevne ut skaden og spraye over et par nye lag.

Men nå får du vite resultatet etterhvert, for nå skal vi legge dip spesifikt for å teste hva en berner senner gjør med dippen..

Ang vasking av dip, så er det utviklet et middel spesielt for å vaske plastidip, som også tar bremsestøv og ann skjit fra plastidippede felger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet jeg ser på denne videoen er at overflaten er veldig ujevn og "nuppete". Dette er helt lik felgene jeg hadde på min Audi og disse er helt glatte i utgangspunktet.

En slik ru overflate bak på en støtfanger med helt slett/gjevn lakk vil trolig ikke se særlig bra ut. Dessuten så syntes jeg det laget som var lagt på virket veldig tynt selv om det var snakk om tre lag med dipp.

Det er ingen tvil om at dette er et morsomt produkt, men en riktig lagt folie blir HELT glatt og virker mye tykkere enn denne plastdippen etter tre lag.

Mulig jeg tar feil, og jeg er den første som skal kapitulere hvis det motsatte blir bevist, men jeg tror nok dette produktet heller er en slags "billigløsning" til lakkering. Mye billigere, man kan gjøre det selv, produktet kan lett fjernes igjen, men resultatet blir dårligere og langt mindre holdbart. Eller?

Lenke til kommentar

Det er en billigløsning til lakkering/foliering.

Koster en brøkdel av foliering, seff så tar man ikke en hel bil med sprayboks.

Jeg skal bruke lakksprøyte når jeg skal ta hele bilen.

Dipyourcar.com sier at dippen holder iallefall 3 år, og da er det fargen som kanskje begynner å skrante på litt utsatte steder. Da er det bare å gjøre rent og spraye på et refreshingslag.

Plastidip er mye mer holdbart enn lakk med tanke på steinsprut etc. Men lakk varer jo lenger på andre aspekter.

Når jeg skal bytte fjører på coiloverene (de er angrepet av rust) har jeg intensjoner om å plastidippe de nye fjørene for å beskytte. :D

Med en sprayboks kan du få gaaanske mange lag på ett så lite område som baklukeåpningen på en bakfanger.

Men du har rett i at overflaten blir litt ru.

Men jo varmere det er i luft og boks, jo gjevnere blir den.

Kompisen min sprayet litt diverse ting, bla en VW logo, og den ble sprayet i kald luft, da kom dippen ut som klumper, også sprayet han grillen sin innendørs, og det ble dønn gjevnt.

Den ru overflaten vil dog ikke være like synlig om du legger clearcoaten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...