Gam3r Evolved Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Kan noen hjelpe meg? Lillebror til en venninne fikk denne på datan sin nylig, og kontaktet meg for å vite hva det var... Han sier at datan hans er helt fryst, får ikke gjort noen ting. Selv når han skrur av og på så kommer han bare hit. Jeg har bedt han restarte i sikkerhetsmodus, så han skal gjøre det i morra. Jeg har aldri vært borti noe som dette før, så lurer derfor på om det kan være ekte, eller om det bare er ett veldig godt gjennomført virus av noe shiit greier? Kan politiet gjøre ting som dette her, ta over all kontroll på datan når man har lastet ned noe? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Nei, dette er ikke Politiets verk. Ikke finn på å sende noe penger, ta heller kontakt med politiet for dette er strengt ulovlig svindelforsøk. For å begrunne: Politiet hadde aldri bedt deg bruke disse betalingsmåtene, du hadde fått brev i posten. Boten står også av en eller annen grunn i Euro. 72 timers trusselen er for å hindre "offerene" i å ta seg tenketid, og gjennomføre betalingen i frykt av økte bøter eller fengsel. Hvis du bare leser hva som egentlig står der er det veldig enkelt å se at dette her, det er noe skit. Kjør Pc'en i sikkerhetsmodus, helst bare formater uansett, det har den som regel godt av likevell Endret 1. april 2013 av Alekpowah 1 Lenke til kommentar
Gam3r Evolved Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Nei, dette er ikke Politiets verk. Ikke finn på å sende noe penger, ta heller kontakt med politiet for dette er strengt ulovlig svindelforsøk. Ja, jeg syns det var mye rart ved den teksten egentlig, men man vet jo ikke hva nytt denna staten vår finner på om dagen Takk for hurtig og bra svar.. Endret 1. april 2013 av Gam3r Evolved Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Kan bekreftet at formatering av maskinen funker. Fikk det samme viruset da jeg kom borti en ad på piratebay. Har hørt at det skal gå an og fikle med maskinen i sikkerhetsmodus for og bli kvitt det. Det var en artikkel om det viruset her på hardware for noen månder siden, kan se om jeg kan grave den frem til deg. Edit: derja; http://www.hardware.no/artikler/piratjeger-virus-laser-alle-filene-pa-maskinen-din/113034 Endret 1. april 2013 av oddsmurf 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Var det jeg tenkte meg, men har aldri sett noe som ser så "bra" ut før.. Noe forslag på hvordan å bli kvitt? Formatering gjør nok susen, men andre metoder? Kan det hjelpe å gå tilbake til ett gjennopprettingspunkt? Det kan fungere å prøve å luke det ut, men jeg liker å være sikker når det er slikt tull ute og går, jeg stoler ikke på anti virus til å knerte slikt etter at skaden er skjedd, det er mye som slipper gjennom de silene der. 1 Lenke til kommentar
Mr Serious Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Var oppe i media for en liten stund siden. Håper linkene jeg legger med kan være til hjelp. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forbruker/politivirus-kan-oedelegge-hele-pcen-din-3884327.html http://dataguden.no/hvordan-fjerne-politivirus-ukash-virus/ 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Jeg synes det er merkelig at folk falt for denne i det hele tatt. At politiet skulle ta betalt via internett og Paypal er jo hysterisk morsomt i seg selv. Språket i denne saken er også uhyre tvilsomt. De har ikke engang giddi å sette seg inn i hvilke paragrafer og lover dette faktisk omhandler Og hvorfor i all verden ville man slippe unna med 1000kr i bot dersom straffen er 1-2,5 million eller 4-9 år i fengsel? Lenke til kommentar
Gam3r Evolved Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 Takk til alle her for svar, har videresendt info til han som har ptoblemet, håper det løser seg. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Jeg har fått akkurat samme på min maskin, jeg fulgte norsis sin løsning, ved å gå inne i sikkerhetsmodus med ledetekst og starte utforskeren -> finne filen som starter opp gjenoppretting også videre kjøre en gjenoppretting fra en dag(er) i forveien. Dette funket for meg. Som sagt tidligere har alle maskiner godt av en formatering/rens en gang i blant så jeg anbefaler å kjøre denne så du får tatt i bruk maskinen og forhåpentligvis fjernet viruset, i tillegg til at du får tid til å ta vare på de filene du vil og ta en rens etterpå. Edit: Var i likhet med det som Mr Serious linket til. Endret 1. april 2013 av Chipsmaster 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå