Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrofag som privatist? hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har begynt å tenke en del på å ta påbygging til generell studiekompetanse (VG3) for å kunne studere jus eller medisin, men jeg lurer litt på hvordan dette kommer til å gå.

Jeg gikk elektrofag på VG1, og jeg fikk veldig dårlige karakterer i elektrofagene. Dette kommer til å dra ned snittet mitt drastisk, og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få løst dette.

Hvis jeg tar opp de elektrofagene som privatist så får jeg sikkert en praktisk prøve, som for meg, blir basically umulig. Jeg lærte så og si ingenting når jeg gikk elektro (grunnet dårlig innsats av meg selv) og jeg har ikke mulighet til å lære meg praktisk elektro selv heller.

Jeg blir helt lei meg nesten, for disse karakterene jeg har i elektrofagene kommer til å dra ned snittet noe sykt uansett hvor mange 5'ere og 6'ere jeg har i de andre fagene!

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få løst dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør leksan dine gutt! :p

Du kan for eksempel gå timene på skolen og kun ta de fagene som du ønsker.

Ved å kun ta opp Elektro fagene, da vil du kunne få den faglige biten godt inn i bildet med tanke på at du trenger nye karakterer. Om du har gått ut årene dine på VGS, så kan du alltid ta og søke gjennom fylkeskommunen om du kan ta opp igjen et år for å fullføre gamle karakterer til nye gode karakterer!

Det er mitt råd! :w00t:

Lenke til kommentar

Dette kan meget godt tenkes å være en kar som faktisk gjør leksene sine.

Etter den nye skolereformen så skulle det skje en omlegging innenfor elektrofagene der man typisk i stedet for å skulle gjenfortelle og redegjøre for teori, så skal man typisk kunne: "planlegge, gjennomføre og dokumentere" ulike typer læringsoppdrag.

En annen side ved saken det er at det fortsatt kanskje er mange skole som henger ved med det gamle slik at man i praksis også gjennomfører teoriprøver i studieretningsfagene, slik at det også blir til "teorifag". For de skolene som "henger ved med det gamle" så vil det nok være slik at karakterer i allmennfag og studieretningsfag har en tendens til å følges ad.

Hvis det er et stort sprik mellom karakterene mellom studieretningsfagene (elektrofagene) og allmennfagene så mener jeg at det kan tyde på at skolen i forholdsvis høy grad har implementert prinsippene fra den nye læreplanen. (Hvilket jo i så fall ikke er feil.)

Hvis man er "god på det teoretiske" og "god til å gjøre lekser" men ikke så god til "det praktiske og det som går på teknisk helhetsforståelse" da kan det nok (i teorien) bli et skille mellom karakternivået i allmennfagene og i studieretningsfagene (elektro).

Hvordan er det skolen går fram når de setter karakterene i studieretnigsfagene, dreier det seg først og fremst om prøver eller om gjennomførte læringsoppdrag ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...