Gå til innhold

Påstand: Det er trafikksikkert å kjøre fort


Snylter

Anbefalte innlegg

Vet du hvor lang distanse DIN bil bruker på nedbremsing i forhold til min?

Kanskje man på det grunnlag burde hatt fartsgrenser differensiert ut fra bilen man kjører..?

 

Dessverre for deg er det ikke stor forskjell på bremselengde på en ny sportsbil og en gammel japaner så lenge dekkene er de samme.

 

Synd det er mange "fjortisser" bak rattet som ikke skjønner det fordi de har ekstra kraftige bremser å slikt!!

 

Edit: Nei, det hjelper heller ikke med en kul rødlakkert bremsecaliper.

 

Edit 2: Stive støtdempere som ofte er på sportsbiler kan faktisk øke bremselengen litt

Endret av Nasciboy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker vi tørr asfalt som eksempel som er det føre som fører til minst forskjeller så får vi følgende resultat:

 

Bremselengde 80 km/t: 32 meter

Bremselengde 100 km/t: 50 meter

 

Ofte brukt reaksjonstid ved slike utregninger er 1 sek så total stopplengde ved 80 km/t (reaksjonslengde + bremselengde) blir ca 54 meter.

 

Det vil si at man må reagere på ca 0,14 sek seg for å få samme stopplengde ved 100 km/t.

 

Det vanlige er å reagere en del raskere enn 1 sek selv ved 80 km/t, kjører du da i 100 km/t må du reagere før den faktiske hendelsen oppstår for å få samme stopplengde.

 

Håper du skjønner at teorien din ikke er annet enn idiotisk!!!

 

Jeg håper du forstår at du farer med ren teori uten noe som helst mer.

En del biler bruker kortere distanse, en del bruker lenger distanse.

En del billige dekk forverrer dette ytterligere, mens en del gode dekk forbedrer resultatet.

 

Jeg kjører en bil med svært gode bremser og dekk (nye sommer- og vinterdekk minst hvert 2. år)

 

Jeg bør på grunnlag av bil og dekk få lov til å kjøre vesentlig raskere enn diverse kjærringer i Hyundai Accident

Med tanke på at jeg også er svært opptatt av å yte 100% oppmerksomhet til kjøringen bør jeg få enda litt høyere fartsgrense.

Lenke til kommentar

Jeg håper du forstår at du farer med ren teori uten noe som helst mer.

En del biler bruker kortere distanse, en del bruker lenger distanse.

En del billige dekk forverrer dette ytterligere, mens en del gode dekk forbedrer resultatet.

 

Jeg kjører en bil med svært gode bremser og dekk (nye sommer- og vinterdekk minst hvert 2. år)

 

Jeg bør på grunnlag av bil og dekk få lov til å kjøre vesentlig raskere enn diverse kjærringer i Hyundai Accident

Med tanke på at jeg også er svært opptatt av å yte 100% oppmerksomhet til kjøringen bør jeg få enda litt høyere fartsgrense.

 

Det synes jeg å... i tillegg bør vi regne ut en kulhetskoeffisent slik at du får kjøre 120 i 60 soner, 200 i 80 soner og i 90 soner bør folk som deg med så kul bil ha fri fartsgrense.

 

50 soner og nedover er ikke verdig en bil som din uansett!!

Endret av Nasciboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dessverre for deg er det ikke stor forskjell på bremselengde på en ny sportsbil og en gammel japaner så lenge dekkene er de samme. Synd det er mange "fjortisser" bak rattet som ikke skjønner det fordi de har ekstra kraftige bremser å slikt!! Edit: Nei, det hjelper heller ikke med en kul rødlakkert bremsecaliper. Edit 2: Stive støtdempere som ofte er på sportsbiler kan faktisk øke bremselengen litt

 

Du så testen for noen år siden mellom Hyundai Accident og Porsche 911?

Fra 100km/t ble det vel testet.. (jeg finner den dessverre ikke igjen på nett nå.. :( )

Jeg mener å huske at Porschen stanset på samme punkt som Hyundaien hadde over 50km/t..

 

Når det gjelder resten:

Jeg er nok ingen fjortiss bak rattet, og jeg har ikke jåla til bilen min med røde calipere og sånt fjas.

Lenke til kommentar
Det synes jeg å... i tillegg bør vi regne ut en kulhetskoeffisent slik at du får kjøre 120 i 60 soner, 200 i 80 soner og i 90 soner bør folk som deg med så kul bil ha fri fartsgrense. 50 soner og nedover er ikke verdig en bil som din uansett!!

 

Nå er jo problemet som vanlig:

Du forstår ikke greia med å kjøre etter forholdene.

 

Det kan medføre at jeg i en 50-sone mener 30km/t er fort nok..

Men det kan også medføre at jeg i en annen 50-sone mener 80 er passe.

 

Det kan medføre at jeg på E6 mener det er uforsvarlig å kjøre raskere enn gangfart, og det kan medføre at jeg synes 150+ er helt ok.

 

Alt avhenger av vær, føreforhold og andre relevante forhold. (Annen trafikk osv)

 

Når det gjelder 30-soner er det svært sjelden jeg ikke overholder disse, og det er av forskjellige årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jo problemet som vanlig:

Du forstår ikke greia med å kjøre etter forholdene.

 

Det forstår jeg greit... oppgitt fartsgrense er maksimal, hvis forholdene tilsier at man skal kjøre saktere gjør jeg det.

 

PS! "fjortiss" er ikke en alder!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det forstår jeg greit... oppgitt fartsgrense er maksimal, hvis forholdene tilsier at man skal kjøre saktere gjør jeg det.

 

PS! "fjortiss" er ikke en alder!!

 

Det siste der kommer som regel fra folk som akkurat er ferdige med den perioden :)

 

Jeg velger å forholde meg til fartsgrenser som veiledende, og §3 som absolutt.

Siden jeg også vet å velge tid og sted for min kjøring er det svært sjelden jeg får bøter..

Nå er det faktisk over 2 år siden sist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger å forholde meg til fartsgrenser som veiledende...

 

Er dette et forbehold som du mener skal gjelde generelt for Ola og Kari...at det skal bli opp til alle og enhver å vurdere hvor fort det er forsvarlig å kjøre?

Hva med andre regler i trafikken og samfunnet forøvig, gjør du samme vurderinger der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel å anse som ekstremt liberal, og jeg mener man kan redusere antall reguleringer i dagens samfunn.

Med det sier jeg ikke at alle reguleringer kan sløyfes, men at en god del reguleringer med fordel kan lempes betydelig på, og at en god del andre kan fjernes.

Lenke til kommentar

 

 

Vet du hvor lang distanse DIN bil bruker på nedbremsing i forhold til min?

Kanskje man på det grunnlag burde hatt fartsgrenser differensiert ut fra bilen man kjører..?

Mulig den høyteknologiske bilen din har en smule kortere bremselengde enn en annen bil, men hvordan reagerer du hvis en katt skulle løpe ut i veibanen? Du kan skvette til og svinge ut i motgående kjørefelt, hvor det kommer en bil. Det er ikke noe fasitsvar på hvordan en reagerer. Skaden blir ihvertfall mindre om du skulle krasje i 50km/t enn om du kjører i 70km/t. Edit: Gjorde om på en setning. Endret av Metaldude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste der kommer som regel fra folk som akkurat er ferdige med den perioden :)

 

Som sagt... du missforstår hva fjortiss er for noe, det er hverken en alder, periode eller fase.

 

De som er "fjortiss" skjønner ikke det helt selv :)

Endret av Nasciboy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å kjøre ruset på amfetamin har også sine fordeler trafikksikkerhetsmessig.

Man er mer skjerpet mens man kjører ruset på amfetamin, noe som igjen gjør at man har bedre muligheter til å reagere tidlig i en eventuell situasjon.

Sannsynligheten for å halvsove/sove bak rattet blir også vesentlig mindre.

 

</sarkasme>

 

HAHA

Nå fikk jeg meg en god latter.Priceless.Artig med mod som har litt humor.Det finner en ikke i andre forum en dette. :rofl:

Lenke til kommentar

Mulig den høyteknologiske bilen din har en smule kortere bremselengde enn en annen bil, men hvordan reagerer du hvis en katt skulle løpe ut i veibanen? Du kan skvette til og svinge ut i motgående kjørefelt, hvor det kommer en bil. Det er ikke noe fasitsvar på hvordan en reagerer. Skaden blir ihvertfall mindre om du skulle krasje i 50km/t enn om du kjører i 70km/t. Edit: Gjorde om på en setning.

 

Jada, man kan være uheldig, og ja det blir mindre skader i 50 enn 70 eller 100.

 

Og hvis vi alle kjører i 30 over alt blir risikoen enda mindre..

Hvis vi bare forbyr all trafikk vil dødsrisikoen i trafikken teoretisk sett være null.

Lenke til kommentar

Du vil sannsynligvis bare overvurdere din bil/egne evner én gang.

 

Synes det er betenkelig at du sier: "Jeg utsetter andre for hva jeg vil definere som en akseptabel risiko, slik alle trafikanter gjør." Å følge trafikkregler vil si at de utsetter andre for en risiko som av ansvarlige er definert som akseptabel - absolutt ikke basert på hva hver enkelt finner akseptabelt. En beruset person som kjører en bil vil si at det er en akseptabel risiko for han å kjøre. Det var ikke den risikoen jeg aksepterte da jeg fullførte oppkjøringen. Det samme gjelder de som kjører uansvarlig på andre måter. Ja, du anser det som ansvarlig å kjøre fort, men du kan umulig ta ansvar og gjøre en forskjell for resultatet av en eventuell ulykke.

 

Kjør fort på bane under kontrollerte forhold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fristende å spørre hva du fant når det gjelder lyd i den linken.

 

 

The danger of playing music

Our ears help us build up a picture of our surroundings. However, inside our cars or with music playing, our brain is denied another useful cue. Additionally, bicycles are almost completely silent, so won’t be heard by car drivers.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...