hean Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Vet du hvor lang distanse DIN bil bruker på nedbremsing i forhold til min? Kanskje man på det grunnlag burde hatt fartsgrenser differensiert ut fra bilen man kjører..? Dessverre for deg er det ikke stor forskjell på bremselengde på en ny sportsbil og en gammel japaner så lenge dekkene er de samme. Synd det er mange "fjortisser" bak rattet som ikke skjønner det fordi de har ekstra kraftige bremser å slikt!! Edit: Nei, det hjelper heller ikke med en kul rødlakkert bremsecaliper. Edit 2: Stive støtdempere som ofte er på sportsbiler kan faktisk øke bremselengen litt Endret 26. april 2013 av Nasciboy 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Bruker vi tørr asfalt som eksempel som er det føre som fører til minst forskjeller så får vi følgende resultat: Bremselengde 80 km/t: 32 meter Bremselengde 100 km/t: 50 meter Ofte brukt reaksjonstid ved slike utregninger er 1 sek så total stopplengde ved 80 km/t (reaksjonslengde + bremselengde) blir ca 54 meter. Det vil si at man må reagere på ca 0,14 sek seg for å få samme stopplengde ved 100 km/t. Det vanlige er å reagere en del raskere enn 1 sek selv ved 80 km/t, kjører du da i 100 km/t må du reagere før den faktiske hendelsen oppstår for å få samme stopplengde. Håper du skjønner at teorien din ikke er annet enn idiotisk!!! Jeg håper du forstår at du farer med ren teori uten noe som helst mer. En del biler bruker kortere distanse, en del bruker lenger distanse. En del billige dekk forverrer dette ytterligere, mens en del gode dekk forbedrer resultatet. Jeg kjører en bil med svært gode bremser og dekk (nye sommer- og vinterdekk minst hvert 2. år) Jeg bør på grunnlag av bil og dekk få lov til å kjøre vesentlig raskere enn diverse kjærringer i Hyundai Accident Med tanke på at jeg også er svært opptatt av å yte 100% oppmerksomhet til kjøringen bør jeg få enda litt høyere fartsgrense. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg håper du forstår at du farer med ren teori uten noe som helst mer. En del biler bruker kortere distanse, en del bruker lenger distanse. En del billige dekk forverrer dette ytterligere, mens en del gode dekk forbedrer resultatet. Jeg kjører en bil med svært gode bremser og dekk (nye sommer- og vinterdekk minst hvert 2. år) Jeg bør på grunnlag av bil og dekk få lov til å kjøre vesentlig raskere enn diverse kjærringer i Hyundai Accident Med tanke på at jeg også er svært opptatt av å yte 100% oppmerksomhet til kjøringen bør jeg få enda litt høyere fartsgrense. Det synes jeg å... i tillegg bør vi regne ut en kulhetskoeffisent slik at du får kjøre 120 i 60 soner, 200 i 80 soner og i 90 soner bør folk som deg med så kul bil ha fri fartsgrense. 50 soner og nedover er ikke verdig en bil som din uansett!! Endret 26. april 2013 av Nasciboy 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Dessverre for deg er det ikke stor forskjell på bremselengde på en ny sportsbil og en gammel japaner så lenge dekkene er de samme. Synd det er mange "fjortisser" bak rattet som ikke skjønner det fordi de har ekstra kraftige bremser å slikt!! Edit: Nei, det hjelper heller ikke med en kul rødlakkert bremsecaliper. Edit 2: Stive støtdempere som ofte er på sportsbiler kan faktisk øke bremselengen litt Du så testen for noen år siden mellom Hyundai Accident og Porsche 911? Fra 100km/t ble det vel testet.. (jeg finner den dessverre ikke igjen på nett nå.. ) Jeg mener å huske at Porschen stanset på samme punkt som Hyundaien hadde over 50km/t.. Når det gjelder resten: Jeg er nok ingen fjortiss bak rattet, og jeg har ikke jåla til bilen min med røde calipere og sånt fjas. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Det synes jeg å... i tillegg bør vi regne ut en kulhetskoeffisent slik at du får kjøre 120 i 60 soner, 200 i 80 soner og i 90 soner bør folk som deg med så kul bil ha fri fartsgrense. 50 soner og nedover er ikke verdig en bil som din uansett!! Nå er jo problemet som vanlig: Du forstår ikke greia med å kjøre etter forholdene. Det kan medføre at jeg i en 50-sone mener 30km/t er fort nok.. Men det kan også medføre at jeg i en annen 50-sone mener 80 er passe. Det kan medføre at jeg på E6 mener det er uforsvarlig å kjøre raskere enn gangfart, og det kan medføre at jeg synes 150+ er helt ok. Alt avhenger av vær, føreforhold og andre relevante forhold. (Annen trafikk osv) Når det gjelder 30-soner er det svært sjelden jeg ikke overholder disse, og det er av forskjellige årsaker. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Nå er jo problemet som vanlig: Du forstår ikke greia med å kjøre etter forholdene. Det forstår jeg greit... oppgitt fartsgrense er maksimal, hvis forholdene tilsier at man skal kjøre saktere gjør jeg det. PS! "fjortiss" er ikke en alder!! 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Det forstår jeg greit... oppgitt fartsgrense er maksimal, hvis forholdene tilsier at man skal kjøre saktere gjør jeg det. PS! "fjortiss" er ikke en alder!! Det siste der kommer som regel fra folk som akkurat er ferdige med den perioden Jeg velger å forholde meg til fartsgrenser som veiledende, og §3 som absolutt. Siden jeg også vet å velge tid og sted for min kjøring er det svært sjelden jeg får bøter.. Nå er det faktisk over 2 år siden sist! 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg velger å forholde meg til fartsgrenser som veiledende... Er dette et forbehold som du mener skal gjelde generelt for Ola og Kari...at det skal bli opp til alle og enhver å vurdere hvor fort det er forsvarlig å kjøre? Hva med andre regler i trafikken og samfunnet forøvig, gjør du samme vurderinger der? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Jeg er vel å anse som ekstremt liberal, og jeg mener man kan redusere antall reguleringer i dagens samfunn. Med det sier jeg ikke at alle reguleringer kan sløyfes, men at en god del reguleringer med fordel kan lempes betydelig på, og at en god del andre kan fjernes. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg synes det er en skremmende holdning du har. Du tar loven i dine egne hender og utsetter andre for fare. 6 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Jeg utsetter andre for hva jeg vil definere som en akseptabel risiko, slik alle trafikanter gjør. 2 Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Vet du hvor lang distanse DIN bil bruker på nedbremsing i forhold til min? Kanskje man på det grunnlag burde hatt fartsgrenser differensiert ut fra bilen man kjører..? Mulig den høyteknologiske bilen din har en smule kortere bremselengde enn en annen bil, men hvordan reagerer du hvis en katt skulle løpe ut i veibanen? Du kan skvette til og svinge ut i motgående kjørefelt, hvor det kommer en bil. Det er ikke noe fasitsvar på hvordan en reagerer. Skaden blir ihvertfall mindre om du skulle krasje i 50km/t enn om du kjører i 70km/t. Edit: Gjorde om på en setning. Endret 26. april 2013 av Metaldude 1 Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg vil si at det er mer trafikksikkert å holde seg litt over, enn mye under Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Det siste der kommer som regel fra folk som akkurat er ferdige med den perioden Som sagt... du missforstår hva fjortiss er for noe, det er hverken en alder, periode eller fase. De som er "fjortiss" skjønner ikke det helt selv Endret 26. april 2013 av Nasciboy 4 Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Å kjøre ruset på amfetamin har også sine fordeler trafikksikkerhetsmessig. Man er mer skjerpet mens man kjører ruset på amfetamin, noe som igjen gjør at man har bedre muligheter til å reagere tidlig i en eventuell situasjon. Sannsynligheten for å halvsove/sove bak rattet blir også vesentlig mindre. </sarkasme> HAHA Nå fikk jeg meg en god latter.Priceless.Artig med mod som har litt humor.Det finner en ikke i andre forum en dette. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Mulig den høyteknologiske bilen din har en smule kortere bremselengde enn en annen bil, men hvordan reagerer du hvis en katt skulle løpe ut i veibanen? Du kan skvette til og svinge ut i motgående kjørefelt, hvor det kommer en bil. Det er ikke noe fasitsvar på hvordan en reagerer. Skaden blir ihvertfall mindre om du skulle krasje i 50km/t enn om du kjører i 70km/t. Edit: Gjorde om på en setning. Jada, man kan være uheldig, og ja det blir mindre skader i 50 enn 70 eller 100. Og hvis vi alle kjører i 30 over alt blir risikoen enda mindre.. Hvis vi bare forbyr all trafikk vil dødsrisikoen i trafikken teoretisk sett være null. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Du vil sannsynligvis bare overvurdere din bil/egne evner én gang. Synes det er betenkelig at du sier: "Jeg utsetter andre for hva jeg vil definere som en akseptabel risiko, slik alle trafikanter gjør." Å følge trafikkregler vil si at de utsetter andre for en risiko som av ansvarlige er definert som akseptabel - absolutt ikke basert på hva hver enkelt finner akseptabelt. En beruset person som kjører en bil vil si at det er en akseptabel risiko for han å kjøre. Det var ikke den risikoen jeg aksepterte da jeg fullførte oppkjøringen. Det samme gjelder de som kjører uansvarlig på andre måter. Ja, du anser det som ansvarlig å kjøre fort, men du kan umulig ta ansvar og gjøre en forskjell for resultatet av en eventuell ulykke. Kjør fort på bane under kontrollerte forhold. 5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Snylter har du lest denne? http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/ Der får du vite litt om hva man går glipp av når man kjører fort, og at man går glipp av mer jo fortere det går. Jeg håper virkelig du får deg en skikkelig støkk før du skader noen. 6 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Jeg har sett og lest den ja. Jeg regner med at du også har koblet ut stereoanlegget i bilen. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Fristende å spørre hva du fant når det gjelder lyd i den linken. The danger of playing music Our ears help us build up a picture of our surroundings. However, inside our cars or with music playing, our brain is denied another useful cue. Additionally, bicycles are almost completely silent, so won’t be heard by car drivers. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå