Gå til innhold

Jobba och vandra i Norge

Anbefalte innlegg

Hej! Jag tänker mig att jag skall lämna Sverige under sommaren för att jobba i Norge. Jag har ett stort intresse för att vandra, så min förhoppning är att hitta ett sted där jag kan finna jobb och samtidigt ha nära till fina turer i fjäll eller vid fjord. Viktigt är också att jag kan hitta ett någorlunda billigt boende. Är det någon som har något tips på vart jag kan söka mig?

Jag är 21 år och jag har tidigare jobbat som personlig assistent och som vikarie på skolor och dagis, men jag kan tänka mig nästan vilket jobb som helst. Finns det någon by som det är lättare/billigare att få jobb och boende i och som ligger nära vacker natur? Jag har inget behov av att bo i en större by som Oslo eller Bergen. Finns det jobb som är lättare att få som svensk, som är särskillt lönsamma? Jag kan inte tala norska, men jag har umgåtts en del med norksar så jag förstår väl rätt så bra. Ni norskar verkar ju i och för sig inte ha lika svårt att förstå oss svenskar som vi har att förstå er ;)

Om du skulle ha någon kontakt som du kan tänka dig att dela med dig av så vore det helt underbart!

Hoppas ni förstår vad jag skrivit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Høres ut som en utrolig bra plan, og jeg håper du lykkes. For å hjelpe deg litt, vil jeg anbefale Oslo. I Oslo har du "Marka", en skog som går rundt nesten hele byen. Flotte turløyper. Du har også tognett rundt om i hele sør, vest og øst-landet, som gir deg muligheten til å gå rundt i andre områder.

Med tanke på at du er ung og svensk (ikke ta det ille opp) så vil du ha problemer med å finne bopel/leilighet i Oslo. Dessverre har svensker som bor i Oslo et veldig dårlig rykte med festing hver helg, mye bråk og mye støy, men det er absolutt ikke umulig. Oslo er også en dyr by å bo i, så det er noe du også må tenke på.

Jobb i Oslo burde det være mulig å finne. Dessverre ikke på samme vilkår som nordmenn, men med bedre vilkår enn i Sverige. Restaurantjobber er nok noe som vil være sannsynlig, selv om arbeidsmarkedet er relativt sprengt i sommersesongen. Du burde begynne å søke stillinger nå.

Jeg har en kamerat i Göteborg som reiste til Oslo en måned før sommersesongen for å søke arbeid på alle mulige plasser. Det er også noe du burde vurdere. Du kan bli værende lenge i Oslo uten jobb om du er sent ute med søknadene.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...