Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan komme seg til psykiatrisk hjelp på hemmelig vis?

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert innsett at dersom jeg ikke får gjort noe med hvordan jeg føler meg så kommer det til å gå riktig ille til slutt.

Problemet er at det er helt uaktuelt for meg å la familie eller lignende finne ut om om mine problemer. Jeg skjønner at jeg som voksen (tidlig i 20-årene) helt fint kan ordne med lege og psykiater selv, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dette uten at folk finner ut av det. Jeg bor ikke hos foreldrene mine, men er ofte hjemme (alle helger og skoleferier), og har en fastlege i hjemstedet mitt som jeg ikke ønsker å bytte ut.

Jeg vet studentsamskipnaden har et tilbud om "drop-in psykiater", men jeg ønsker en fast person å forholde meg til, og helst kunne ha faste timer. Hvordan bør jeg gå frem?

Jeg skal til fastlegen min snart for å se på noe urelatert, vil han kunne ordne dette for meg, til tross for at jeg ikke ønsker hjelp i kommunen/fylket han jobber i? Anonym poster: 3d07ed09a501252fffe1888b69b56ea2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til dere begge. Vet dere noe om hvor lang tid det kan ta før jeg får time?

. Hvorfor vil du holde det hemmelig for familie egentlig? Å slite psykisk er ikke så tabu som det en gang var.

Det handler ikke om at det er tabu eller ikke, jeg er klar over at det mest sannsynelig er snakk om en sykdom. Jeg er bare ikke i et forhold med noen hvor jeg føler meg komfortabel med å dele dette. Anonym poster: 3d07ed09a501252fffe1888b69b56ea2

Lenke til kommentar

At du er engstelig for at folk kan finne ut av ting, betyr det at du bor i et lite tett samfunn?

Ved kontakt med din fastlege, bør du for sikkerhets skyll påpeke at du ikke ønsker at noen skal få kjennskap til dine helseopplysninger.

Neste ting er at du har fritt sykehusvalg, dette gjelder så langt jeg vet også psykiatrisk behandling, be legen å informere deg mer om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke verre enn å ringe til volvat eller andre private helse-institusjoner, det er ikke nødvendig å involvere fastlegen. Det vil naturligvis koste mer enn det offentlige tilbudet men du vil nok slippe unna en lang venteliste.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Ventetid er også veldig avhengig av hvilken type problemstilling det er. I min erfaring så kan du komme raskere inn ved forebygging, da du er i ung alder. Samt som de andre sier så forteller du legen din at dette er selvsagt kun mellom deg og h*n, og ikke noe noen andre trenger å vite.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig vært innlagt på en psykiatrisk klinikk. Jeg er også i 20-årene og sa ingenting til verken foreldre, slektninger eller venner da jeg dro. Etter å ha vært på psykiatrien noen timer ringte jeg til foreldrene mine og sa hvor jeg var.

De tok det helt fint og sa at jeg gjorde det rette valget. Det er ikke flaut å være på psykiatrisk klinikk! Anonym poster: b646009fbed9af4f35d10ba510b876d4

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale å fortelle om dette til foreldrene dine, ettersom du er mye hjemme har de kanskje lagt merke til at noe er litt galt og vil mest sannsynlig ikke se på det som en negativ ting. Bare det å være åpen med sine nærmeste om ens problemer vil kunne være til hjelp.

Angående hvor lang tid det tar å komme til hos den offentlige almennpsykiatrien kommer det an på kommune og hvor deprimert, eller hva det er du sliter med, du er. I Bergen er det innen seinest 3 måneder om du er alvorlig deprimert men ikke suicidal, når det gjelder andre sinnslidelser vet jeg ikke. Det kommer an på hva legen har å si i sitt brev til den psykatriske avdelingen, så ikke spar på kruttet, gjør problemet helt klart og hvilke konsekvenser det har for skolegangen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg burde vel kanskje skrevet "psykologisk" i stedet for psykiatrisk. Jeg er ikke ute etter å bli innlagt.

Jeg skjønner at dette er noe man bør være åpen om, men jeg har ikke et normalt forhold til noen av foreldrene mine. De er skilte, om det har noe å si, og jeg tror mamma ville tatt det ekstremt tung, da hun allerede er svært lavt nede på grunn av mye annet, deriblant feilende evner som mor. Jeg ønsker så lite kontakt med faren min som praktisk mulig, og vil ikke snakke med han om dette.

Jeg tviler på at noen av dem skjønner det. Jeg har som dere sikkert skjønner et forhold med faren min hvor jeg holder med følelsesmessig veldig kald, og han er klar over dette (jeg har sagt til han at jeg ikke klarer å forholde meg til han på et følelsesmessig plan for lenge siden). Når jeg er med moren min passer jeg alltid på å være på mitt beste, og hun tror nok jeg klarer meg bra.

Uansett, jeg takker for alle innspill, og håper jeg får noe ut av legetimen min utover det jeg faktisk drar dit for å gjøre. Anonym poster: 3d07ed09a501252fffe1888b69b56ea2

Lenke til kommentar

Du kan ta kontakt med psykolog uten å gå om lege.

Privatpraktiserende psykologer finnes på de fleste større steder i landet. Se på Gule Sider der du bor.

Pris og ventetid vil variere alt etter om psykologen har driftsavtale med helseforetaket på stedet. Har psykologen det, vil prisen være 307,- pr time inntil du får frikort, etter det er det gratis. Frikort får du automatisk når du har brukt 2040,- hos lege, psykolog, fysioterapeut med driftsavtale og på visse medisner. Ventetiden vil normalt være fra 6 - 12 måneder. Du kan gå inntil tre ganger uten legehenvisning.

Mange steder finnes det også privatpraktiserende psykologer uten driftsavtale. Ventetiden vil da være fra noen dager til noen måneder. Prisen er fra 600,- til 1200,- sånn ca. pr time. Du får ikke bruke frikort hos disse.

Hvis du studerer har du gratis psykolog gjennom Studentsamskipnadens helsetjeneste, der er det kort ventetid, dvs vanligvis få uker. Du trenger ikke legehenvisning.

Om du er skoleelev kan du bruke skolepsykolog, det er gratis, og det er vanligvis ventetid på noen uker.

Hvis du bor nært ett av universitetene som utdanner psykologer (Oslo, Bergen, Trondheim eller Tromsø), vil studentene trenge pasienter å øve seg på, og der kan du få gratis behandling.

Det er som du ser flere måter å få psykologhjelp på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...