Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg få billån som 18-åring?

Anbefalte innlegg

Hei, visste ikke helt hvor jeg kunne prette dette mnet her men valgte bare kategorien bil.

Er en 16 år gammel gutt som har blitt en tidlig lærling innenfor blikkenslager faget og tjener allerede 75kr i timen, og skal øke hvert halv år. Selv om jeg fyller 18 om 1 år og 4 mnd som er en stund til, så sitter jeg allerede å grubler om hvordan bil osv osv jeg skal ha. Jeg har bestemt meg for å spare opp pengene jeg tjener fram til 18 år(noe som kommer til å bli rundt 120 000 til slutt). Men spørsmålet mitt er om det går ann å ta opp billån med egenkapital når man er 18 år og en lærling ?? Noen som har gjort det/kjenner noen som har gjort det ?

Jeg vet 120 000 er mer enn nok for en første bil(Men min første bil vil så og si være faren min sin) Så jeg vil ha en ganske så ny bil når jeg er fylt 18 og hatt lappen i noen mnd. Trenger ingen tips til hva jeg burde gjøre, vil bare ha et ja eller nei svar om det går å ta opp lån :)

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW 320 E46 eller E36 er jo artige førstebiler. Med M styling blir de jo riktig så pen å se på også. Eller kan du jo vurdere bil med firehjulstrekk som er veldig kjekt på vinterføret. Trenger ikke å ta opp lån, du får mye bil for 120k

Endret av Mr. A
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen banker tilbyr spesielle ungdomslån. Tror det største problemet du får er at kjøper du bil som koster over 100000kr, så vil du selv med ungdomslån måtte ha fullkaskoforsikring, og har du ikke bonus så koster det veldig mye. Type minimum 20 000kr i året, og det er ikke egentlig verdt det sånn rent økonomisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egenkapitalen din kan ha betydning for hvor lav rente du får på lånet, og selvfølgelig hvor mye penger du totalt kan bruke på bilen.

Men det som nok er avgjørende for om du får lån er om/hvordan du kan betjene avdragene.

Altså er den informasjonen du kommer med her egentlig ikke så vesentlig for å svare på spørsmålet ditt - det som har betydning er hvor mye penger du har å bruke på avdrag etter at du har fylt 18 og bilen er kjøpt.

Av de 120.000 ville jeg brukt 70.000 som egenkapital (da får du lån til en bil til 200.000 med 35% egenkapital) og satt 50.000 i banken til forsikring, årsavgift, service og andre bilrelaterte kostnader. På den måten får du et oversiktlig bilhold med relativt faste mnd-kostnader (bensin + avdrag).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg selv en 2004 BMW 5-serie til 250.000,- når jeg var ferdig som lærling.

Betalte ned ganske mange tusen i måneden og hadde litt egenkapital. Men det ble fortsatt for dyrt etter min mening og en skikkelig lærepenge. Hadde utbetalt ca. 30-35K/mnd i lønn på den tiden, og likevel ble jeg blakk på bilen.

Mitt tips er å skaffe en bil som er billig i drift, det var ikke min. På 1 år hadde den falt 70K i verdi og jeg hadde brukt over 30K på vedlikehold og reparasjoner.(Og jeg behandlet den som min mest dyrebare gjenstand, null herjing)... Dyr forsikring var det, og det hjalp ikke med brede hjul og en tørst rekkesekser bensinmotor under panseret. Alltid over literen på mila og om du kjører mange mil for dag så ville jeg absolutt vurdert dieselmotor! Ble fort 1.2l/mil med denne bilen blandet kjøring med litt bakker her og der med økonomisk kjøring, dog fikk den ned under 0,7 på langkjøring.

Kort sagt: Pass på at du ikke tar deg vann over hodet, kjøp en bil som er rimelig å bruke. I og med at det blir en førstebil så hadde jeg aldri i livet ville brukt 120K + lån på en bil. Husk å sjekk en ting før du kjøper bilen du vil ha: PRIS PÅ FORSIKRING! Dyrt blir det de første årene uansett, men med feil bil så kan du bli blakk. Mitt tips er å velge en bil som er såpass billig at du ikke trenger kaskoforsikring.

Sjekk historikk, godt er det om bilen har hatt voksne eiere. At servicer er fulgt opp og stemplet i servicehefte, generell tilstand etc.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ta opp lån til en dyr bil (som pga verditap i seg selv gir veldig magre avkastninger senere) i en alder av 18 er et veldig dårlig valg. Du har vel også tatt i betraktning at lånekostnadene på bilen er bare en liten del av utgiftene du kommer til å koste på dette? Hva med bilforsikring? Du kommer til å måtte betale ut av nesa!

Spar heller til bolig..

Lenke til kommentar

Min største tabbe noensinne, var å kjøpe dyr bil som 18-åring. Jeg hadde hørt at det var mye utgifter med bil og bla bla bla, men at det koster SÅ mye, det skjønner man ikke før man har erfart det selv.

Kjøp heller en billig bil, og heller invester penger i bolig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...