bambam Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Kan disse brukes til maskiner? Er det noen plass oversikt over hva som må loddes på hvor osv? Jeg har et shuttle hovedkort jeg vil prøve og presse nedi her, med evnt. de to "speedometerne" i front som rpm/temp tellere? Knappene nederst helt til venstre som viftestyring? Noen som vet? Det øverste bilde er "speedometerne" i front, det siste er bakdelen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Disse kalles for VU-meter. Det er et dreiespoleinstument, som egentlig måler strøm. Du kan i prinsippet koble de til hva som helst, men du må gjøre om et innsignal til en passe strøm. Det krever endel elektronikk, og siden du spør som du gjør så er det igrunnen tvilsomt at du har kunnskapen som skal til for å bygge det selv. Det er mye mer som skal til enn bare å lodde noen ledninger. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 Hva kan de måle egentlig da? Har du en guide til dette? Jeg er ikke helt på tur når det gjelder elektronikk, bare nokså :-? Men fatter en guide hvis du har/orker og forklare litt? Takker uansett... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 De måler altså strøm. Fullt utslag kan kanskje være noen få milliampere. Alle verdier som kan måles kan representeres som strøm, men det krever elektronikk som genererer den strømmen, og det må da kalibreres til det instrumentet du har. Vifter gir ut et signal om hastighet. Dette er pulser med en frekvens som tilsvarer hastigheten. Det måles vanligvis med å telle pulser per sekund, og du har da et tall som lett kan vises av et PC program. Men for å indikere det på et viserinstrument så må den frekvensen gjøres om til strøm. Det er ikke helt enkelt. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 Jeg forstår. Og du har ingen guide til dette? Skulle nå klart det(lar ingenting være uprøvet hvertfall), hvis jeg hadde hatt noe som kunne ledet meg frem. Kan disse vise tempratur også? Må det også da gjøres om til strøm? Hvis noen har guide på dette, blir jeg meget takknemlig. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hei. For å gjøre pulsene fra en vifte om til spenning kan du bruke en IC som heter LM2907. Dette er en frekvens til spenning konverterer krets. Har brukt den selv i analog turteller med lysdioder (for bil) og den er enkel å ha med å gjøre. Datablad med eksempler finner du her: http://www.national.com/pf/LM/LM2907.html Ellers så kan instrumentene dine vise omtrent alt, det handler bare om å konvertere det signalet du måler til en varierende spenning/strøm. Good Luck. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå