Tesshin Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Skal bestille maskin til uka. Alle deler helt nye. Gleder meg som en unge. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1213882&su=E419055D-4D36-46E6-81F8-9FC77F129EEB Hensikten er også og overklokke en 3770k til 4.6 Ghz. Problemet er at jeg har ikke gjort det før og vil ikke ødelegge noe. 1. Kan noen gi meg en kjapp gjennomgang i hvordan jeg gjør det? 2. Hva er det jeg må tenke på for å ikke ødelegge noe. 3. Er det slik at jeg skal prøve å skru opp overclockinga helt til at pcen har en tendens til å krasje? Kan jeg ikke bare sette den rett til 4.6 Ghz, velge lavest mulig volt og thats it? Takk på forhånd for hjelp. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 1. Kort forklaring av hvordan man overklokker: Øk klokkefrekvens et og et hakk, med en i7-3770k er det lurest å gå et og et hakk. Kjør stabilitetstest for hvert hakk du øker frekvens. Øk Core Voltage om det kræsjer. 2. Husk avstandsfester for hovedkort Sjekk temperaturer for at alt av kjøling sitter skikkelig. Ta den tiden du trenger for å montere. Hvis kabelen har et klips, skal du høre det klikke når du stikker den på plass. 3. Du kan ikke bare sette 4.6GHz og velge lavest mulig spenning nei. 4. Det er en rimelig merkelig kombinasjon av i7, 680, Sabertooth og CX 750W, hvorfor så billig strømforsyning? Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Ikke at du skal følge noe av disse , men for å se hvor enkelt det kan gjøres. På mine 3x 2600K og 1x 2700K satte jeg bare følgende med en gang og de kjørte folding 100% load i et år uten error. Med så lav klokk var det alt som skulle til. Skulle jeg hatt 5GHz hadde listen blitt 3 sider lang. Under AI Tweaker: 1. Sette AI Overclock Tuner til Manual 2. Sette BCLK til 100 3. Load line calibration til ultra high 4. Justere Vcore til ønsket verdi ( 1,35 for 4,5GHz) Under Advanced/CPU configuration: 1. Sette CPU ratio til ønsket verdi (45=4.5GHz) Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 1. Kort forklaring av hvordan man overklokker: Øk klokkefrekvens et og et hakk, med en i7-3770k er det lurest å gå et og et hakk. Kjør stabilitetstest for hvert hakk du øker frekvens. Øk Core Voltage om det kræsjer. 2. Husk avstandsfester for hovedkort Sjekk temperaturer for at alt av kjøling sitter skikkelig. Ta den tiden du trenger for å montere. Hvis kabelen har et klips, skal du høre det klikke når du stikker den på plass. 3. Du kan ikke bare sette 4.6GHz og velge lavest mulig spenning nei. 4. Det er en rimelig merkelig kombinasjon av i7, 680, Sabertooth og CX 750W, hvorfor så billig strømforsyning? Takk for svar. Hvordan sjekker man stabilitet? Er det ikke "farlig" for prosessoren om det kræsjer under testing hele tiden da? Jeg skal kjøpe en NXZT Kraken H40 vannkjøler. Jeg regner med at denne er bra nok. Et annet spørsmål... hvordan vet jeg at vannkjølinga fungerer? Kan man høre vannet sirkulere? Jeg kan jo iallfall ikke se det. Jeg kan se om jeg kan velge en annen strømforsyning så klart. Strømforsyning er det jeg kan minst om. Jeg regnet bare med at 750 var nok strøm til å drive pcen. Bør jeg gå for en en annen type 750, eller bare øke til 900 eller 1200? Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Du vet at den fungerer ved å se på tempen på cpu. Du kjører prime eller noe og krasjer den så vet du at du må endre noe. Cpuen er bare 0 og 1 / av og på. En krasj er ikke farlig. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 Du vet at den fungerer ved å se på tempen på cpu. Du kjører prime eller noe og krasjer den så vet du at du må endre noe. Cpuen er bare 0 og 1 / av og på. En krasj er ikke farlig. Mulig rare spørsmål her, men hvordan ser jeg temperaturen? Og hva slags temperatur er det jeg bør holde meg til? Prime betyr? Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Etter du har klokket i bios starter du windows. Du bruker cpu-z til å se volt og frekvenser http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html Deretter må du belaste cpuen 100% i for eksempel en time. Hvis testen avbrytes er den ikke stabil nok, det kan være for lav volt VS frekvensen eller andre småjusteringer som må til. En slik test er for eksemper prime 95 http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205 Man kan også bruke folding, occt osv. Det kan være hva som helst bare det belaster cpu 100% Mens dette pågår vil du vite temp på cpu. Kjør for eks core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 Etter du har klokket i bios starter du windows. Du bruker cpu-z til å se volt og frekvenser http://www.cpuid.com...ares/cpu-z.html Deretter må du belaste cpuen 100% i for eksempel en time. Hvis testen avbrytes er den ikke stabil nok, det kan være for lav volt VS frekvensen eller andre småjusteringer som må til. En slik test er for eksemper prime 95 http://files.extreme.../file.php?f=205 Man kan også bruke folding, occt osv. Det kan være hva som helst bare det belaster cpu 100% Mens dette pågår vil du vite temp på cpu. Kjør for eks core temp http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Takk takk for gode svar. Men hva er for høy temperatur, og hva er en temperatur som tilsier at jeg kan bare øke hastigheten videre? Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Dette er vel en 24/7-klokk og cpu kommer ikke til å ha 100% load hele tiden og noen gang. 70C burde den iallefall være under på full load. 4,6 er vanlig trygg klokk. Styret begynner deretter og til 5. Du burde også når du har 4,6 senke volten ett og ett hakk og kjøre ny test hele tiden for å finne der den ble ustabil for å så øke den 2 hakk igjen. Det er kjipt å ha en alt for varm cpu når du kunne ha hatt kaldere med lavere volt. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Dette er vel en 24/7-klokk og cpu kommer ikke til å ha 100% load hele tiden og noen gang. 70C burde den iallefall være under på full load. 4,6 er vanlig trygg klokk. Styret begynner deretter og til 5. Du burde også når du har 4,6 senke volten ett og ett hakk og kjøre ny test hele tiden for å finne der den ble ustabil for å så øke den 2 hakk igjen. Det er kjipt å ha en alt for varm cpu når du kunne ha hatt kaldere med lavere volt. Takk for gode svar War. Jeg får mest sannsynligvis pcen i dag, så kommer til å kjøre som normalt frem til helgen, også sette av lørdagen til overclocking. Da tar jeg med god tid og tar et steg av gangen. Så altså: 1. Øke clockehastighet ett hakk i bios. Fyre opp Windows 2. Belaste CPU mest mulig (100%) i en time. (Gaming er ikke 100% regner jeg med) 3. Sjekke temperaturer. Dersom temperaturen i full load i 1 time er mer enn 70C så øker jeg volt ett hakk. 4. Når jeg har økt hastigheten så mye at jeg ligger på 4.6 Ghz, så senker jeg volten til pcen begynner å kræsje etter 1 time med full load. 5. Målet er altså høyest mulig hastighet, temperaturer nærmest mulig 70C og lavest mulig volt. Når jeg overclocker vil man da se den nye hastigheten alle steder? Properties når man høyreclicker på "My Computer" etc? Lenke til kommentar
War Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Målet er lavest mulig volt på den stabile klokken du har satt. På punkt 3 så blir det ikke helt sånn, volten øker du om pcen ikke booter på frekvensen du har satt. Du setter jo ikke 4,6 med en gang, for eks 3,5 3,8 4 4,2 4,4 så 4,6. Kjører prime en stund for å sjekke at det er stablt. Det blir som arni sa over her. Kjør stabilitetstest for hvert hakk du øker frekvens. Øk Core Voltage om det kræsjer. Du kan se ny hatighet i my compyter, men bruk cpu-z Du må da slå av speed-step og alt i bios som senker klokken når den ikke belastes. Hva det er varierer fra HK til HK./bios Endret 3. april 2013 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå